Useimmat naispuoliset Oinaat ovat hoikkia eikä heillä aktiivisen elämäntapansa vuoksi ole aikaa lihoa. Oinas on yleensä notkea ja elinvoimaisen oloinen. Oinasmiehen tavoin myös Oinasnainen kävelee ripeästi - usein askeleen tai kaksi ystäviensä edellä. Oinasnaisessa on ripaus poikamaisuutta, mikä heijastuu hänen pukeutumisessaan.
Elinvoimainen kyllä, lihon jos en liiku, kroppa kaipaa liikuntaa ja pidän liikkeellä olosta. Kävelen juuri tuolla tavoin, päämäärätietoisesti ja nopeasti, en osaa jäädä ihmettelemään tien vierustoille.
En pukeudu poikamaisesti vaan naisellisesti.
Oinasnainen on hyvin puhelias, eikä hän pelkää puolustaa oikeuksiaan. Suorasukainen käytös voi kuitenkin joskus aiheuttaa hänelle vaikeuksia, ja toisinaan muiden reaktiot saavat hänet yllättymään.
Oinasnainen on idealisti ja hän pitää aina sorrettujen puolta. Asialleen omistautuneena hän on valmis taistelemaan viimeiseen asti. Hän on ikuinen optimisti, joka uskoo voivansa saavuttaa mahdottomatkin tavoitteet.
Puheliaisuuteni riippuu seurasta, ystävien kesken olen puhelias, mutta en ole enempää äänessä kuin hekään. Tosin osa heistä on HYVIN puheliaita
. Sanon mitä tunnen mutta minulle on tärkeätä myös miettiä sanani, pyrin olemaan kohtelias enkä halua loukata. Ja One for All -sopii minuun, varsinkin jos he ovat heikommassa asemassa kuin minä.
Optimistiksi en itseäni luokittelisi täysin, osaan kyllä vaipua myös synkkyyteen, tosin jossain vaiheessa se alkaa ärsyttää
. Mahdottomiin uskon ja pusken päätäni kunnes tajuan ettei tämä ole minua varten.
Vaikka Oinasnainen on erittäin naisellinen, hän tulee hyvin toimeen miesten kanssa ja viihtyy usein paremmin miesseurassa. Hän on hyvin itsenäinen eikä pane pahakseen yksin asumista. Oinasnaista pidetään yleensä kovana, mutta salaa hän haaveilee löytävänsä miehen, joka olisi henkisesti tarpeeksi vahva.
Oinas ei siedä odottamista; hänestä aika on kullanarvoista, eikä sitä saisi haaskata. Hän käy yleensä ostoksilla vain silloin, kun tarvitsee jotain. Jos Oinaan täytyy suunnitella tulevaisuuttaan huolellisesti, hän kokee tilanteen usein hyvin ahdistavana.
Tuo miesseura on kyllä ihan totta, olen naisellisuudestani huolimatta helposti myös jätkämäinen ja viihdyn hyvin miesseurassa. Itsenäisyys ja vapaus ovat ihania asioita, yksinasuminen ei ole ongelma. Olen sekoitus kovaa ja pehmeää.
Kärsimättömyys on toinen luontoni, shoppailua en ymmärrä. En jaksa pyöriä kuluttamassa aikaani 30 eri liikkeessä, tahdon löytää etsimäni nopeasti ja max 3 kaupassa
. Tulevaisuudessa pitää aina antaa pelivaraa myös kohtalolle, liian tarkat suunnitelmat ovat myös typeriä; elämä harvoin noudattaa meidän tarkkoja suunnitelmiamme ja aikataulujamme.
Oinaalla on tiukat periaatteet, ja hänen mielestään teot puhuvat paljon vakuuttavammin kuin sanat. Oinas inhoaa pelkurimaista käytöstä, ja hän on itse aina valmis kohtaamaan ongelmat rohkeasti. Kun elämä muuttuu kovin monimutkaiseksi, Oinaan tarmokkuus hupenee. Oinas onkin onnellisin silloin, kun elämä on selkeää ja mielekästä.
No kyllä noi periaatteet täsmää, vaikka olenkin valmis muuttamaan totuuksiani kun tarpeeksi hyvä sellainen tulee vastaan
. Teot ovat puheita ja ajatuksia manifestoituneena, korusanat ja tyhjät lauseet eivät paljoa paina jos niitä ei toteuta. Arvostan paljon hyvää ulosantia, nautin kun saan kuunnella hyvää puhujaa, mutta nautin myös kun se konkretisoituu tekojen tasolla. Niillä ihminen kertoo vasta kuka hän on. Tarmokkuus häipyy kun uutuudenviehätys katoaa, kun huomaa ettei kiven alta löydykään enään aarteita vaan samaa vanhaa multaa. Vaihtelunhalukkuuden, uutuudenviehätyksen voisin siis lisätä tuohon listaan ja sen että aloittamisessa oinas on omimmillaan.
Monimutkaiseksi asiat tehdään omassa päässä, loppujen lopuksi asioista saa myös selkeitä, kun vain vaihtaa ajatusmallia. Mutta selkeisiin asioihin käyn mieluummin käsiksi kuin lankavyyhteen josta ei tiedä mistä se alkaa tai loppuu.