Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Syömishäiriökö?  (Luettu 13754 kertaa)
0 jäsentä ja 5 vierasta katselee tätä aihetta.
Lionheart
Astroholisti

Mää olen jellona ja helekutin ylypee siitä!

Profiili WWW
« : 21.08.2008 07:18:13 »

Kuten varmasti jotkut astrolaiset ovat huomanneet kirjoituksiani lukeneina niin meitsille ei enää taho ruoka maistua.

Jatkuva huono olo ja nälkä on olleet mun perus olotila jo päälle viikon. Ruokaa ei saa alas, pyörryttää, väsyttää ja voimat on ihan kadoksissa. Ei kiinnosta eikä ylipäätänsäkään jaksa tehdä mitään. Koulussa istun tunneilla ja peittelen vatsani murinaa kun se vaatii ruokaa mutta mä en vaan pysty syömään. Kaikki jutut menee ohi. Mistään ei saa kiinni, mutta ei se haittaa. Ainut mitä mä haluan on vaan syödä.

Mun vatsa reagoi stressiin voimakkaasti, mutta viime aikoina en ole ollut mitenkään stressaantunutkaan.

Multa kysyttiin onko tää etten syömään pysty, niin henkistä vai fyysistä kyvyttömyyttä. Vastaus on fyysistä.

Kiloja on lähtenyt lyhyessä ajassa nyt jo noin neljä, mikä on paljon kun miettii mun painoa yleensäkin. Viime viikolla painonputoaminen oli rankempaa ja kiloja lähti suunnilleen kolme tai vähän yli. Ja mulla kun ei olis paljoa varaa laihtua.

Liikuntaa olen viime päivinä alkanut taas harrastaa. Lähinnä kävelemistä ja pientä hölkkää, koska käsihän on edelleen paketissa. Normaalit lenkit on noin 7km ja toinen 11km, joista vedän toisen aina kerran päivässä, fiiliksestä riippuen. Lyhyempi on se vakio. Kun palaan lenkiltä on nälkä yltynyt jo niin pahaksi, että ihan näköä haittaa. Silti ainut mitä saa alas on jokusen lasia vettä/mehua ja ehkä jokin hedelmä tai vihannes.

Kokemuksia, neuvoja, kritiikkiä tai voimia.. mitä vaan, ihmiset! Auttakaa pieni leijona takaisin tassuilleen..  Cry

Lionheart kiittää ja luovuttaa puheenvuoron seuraavalle.
tallennettu

aurinko, merkurius in leijona
askendentti in jousimies
kuu in oinas
venus, jupiter in neitsyt
mars in kaksoset
saturnus in vesimies
uranus, neptunus in kauris
pluto, keskitaivas in skorpioni
Punainen Solaarinen Lohikäärme
Lionheart
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 21.08.2008 08:26:09 »

Niin..

Mut mul just nous kuumekin. Tää ei taida olla ihan normaalia  Sad Enpä sitten menekään tänään kouluun..

Voisiko tää olla vaan jotain alkavan flunssan ensimerkkejä? Kyllä vähän epäilen, että ei, sillä juurihan olin kipeenä viikko pari takaperin  Huh

Kiitokset Ardith viestistäsi  Smiley
tallennettu

askendentti in jousimies
kuu in oinas
mars in kaksoset
saturnus in vesimies
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #2 : 21.08.2008 08:30:49 »

Voi kuules Jellona! Sinä olet stressaantunut ja ahdistunut.

Itsellä oli pahimmillaan tuo vuonna 2001. Se alkoi sillä että mulla oli huono olo, oksettava olo, ilman varsinaista syytä. Töihin ahdisti mennä ja ruoka ei maistunut. Aina kun yritin syödä, tuli oksennus refleksi. Sain juotua kyllä ja nieltyä kiisseleitä ja löysiä vellejä.
Olin heikkona, paino tippui ropisemalla 46 kiloon. Olin luuta ja nahkaa.
Olin hyvin ahdistunut henkisesti ja oloni johtui siitä. Työstressi, kuolemantapaukset lähipiirissä, parisuhde kriiisi ja epäsäännöllinen elämä koitui sairaudeksi ja sain vielä vatsahaavankin.
Kun ottaa huomioon vielä sen että syöminen on aina ollut minulla liitettynä mielialoihini niin ei ihme.

Parannuin kun vaihdoin työtä, sain mieleni takaisin balanssiin ja aloin viettää säännöllistä elämää.
Olen lapsesta saakka ollut sellainen että kun mieli menee tarpeeksi pohjalle, lopetan syömisen. Se ei ole tietoinen juttu, se vaan tapahtuu.
Sinun täytyy saada mielenrauha takaisin, hyvä olo pään sisälle. Siitä se lähtee.
Syö nestemäisiä ruokia nyt jos et vaan saa muuta alas, syötävä on kuitenkin. Syö vitamiineja ja lepää. Kävele ulkona ja nuku hyvin (jos vaan pystyt). Käy lääkärissä puhumassa, hae vaikka saikkua jos se on tarpeen.
Tee mielekkäitä asioita mutta älä urheile liikaa.
Ennenkaikkea keskity nyt vain itseesi ja siihen että saat tosiaan kaiken kuntoon mielessäsi, silloin keho seuraa mukana.
Jos haluat kirjoitella niin laita viestiä privana.
Kyllä se siitä, usko pois!!!!
tallennettu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #3 : 21.08.2008 08:32:04 »

Itselläkin oli kuumeilua siihen aikaan. Mene kuitenkin lekuriin, voi olla infektiokin.

tallennettu
Lionheart
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 21.08.2008 08:44:30 »

Kiitos Artemis viestistäsi.  Smiley

Tää kuume on ihan pientä, mut kumminkin luokittelisin kuumeeks. 37,2 kun mun normi ruumiinlämpö on 36,6. Lekuriin ajattelin mennä piakkoin.

Tuo kokemuksesi osui ja upposi. Huono olo ilman syytä.. Jep. Ja tuo koulu on kyllä yllättävän kuluttavaa ja koko elämä tuntuu pyörivän sen ympärillä. Ei oo ollu aikaa esim. soittaa kotona pianoa tai hommailla koirajuttuja. Stressaan kyllä vähän siitä, että saanko tarpeeksi unta. Nukkumaanmeno ahdistaa, jossei se uni tulekaan silmään. Aamuisin oon väsyny ja äkäinen. Kiroon joka aamu koko tän maailman jonnekki syvälle ku ei saa ruokaa alas ja viiden minuutin päästä pitäis lähteä kouluun. Kouluun mennessä ja sieltä palatessa liikenneruuhkat saa mut kiehumaan. Mitään en vihaa niin paljon kun kello neljää ja kehä III:n muuttumista valtatiestä parkkipaikaksi.

Eli siis taidan stressata aika paljonkin  Huh

Ei helkutti.. en enää edes tiedä mitä tunnen.

EDIT: Lanttien kuutonen (käänteinen)

Olet tehnyt ankarasti töitä ja mielestäsi olisi jo aika saada jonkinlainen korvaus, mutta menestystä ei vain ala kuulua. Ellei tekemisesi ole ollut sinulle mielekästä, ei myöskään palkkiota ole tiedossa. Vain työstään nauttiva palkitaan ruhtinaallisesti. On aika aloittaa mielekäs tekeminen ja lopettaa puurtaminen.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2008 09:03:12 kirjoittanut Lionheart » tallennettu

askendentti in jousimies
kuu in oinas
mars in kaksoset
saturnus in vesimies
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #5 : 21.08.2008 09:22:23 »

Tärkeää on löytää ilo takaisin elämään Smiley

Minäkään en tunnista itsessäni masennusta tai stressiä. Osaan kertoa siitä muille mutta itsessäni en masennusta huomaa, paitsi esim. nyt jälkikäteen kun katson esim. viime talvea..
Sen takia itsekin alkuun ihmettelen miksi voin huonosti. Herkkänä kun kaikki mitä tapahtuu päänsisällä vaikuttaa kroppaani.
Nyt lepäät, otat saikkua hyvällä omalla tunnolla ja syöt sitä mitä saat alas. Jokatapauksessa edes jotain, vaikka sosekeittoa, kiisseliä, velliä, jugurttia tai vaikka jäätelöä. Ja jos et syö paljoa niin ainakin juo ja muista suolat, ettei kuivu.
Ota aikaa itsellesi ja kuuntele kehoasi. Puhdista mielesi ja hengitä syvään Smiley Ja mene ihmeessä lekuriin jos vähänkin tuntuu pahenevan tai tuntuu ettei jaksa!
tallennettu
eppana
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #6 : 21.08.2008 10:39:43 »

Hyviä ja ihania vastauksia on tullutkin  smitten
Jostain syystä haluan "vuotaa" oman tarinani  idiot2

Olen taistellut syömiseni kanssa koko elämän.
Yhtenä kesänä (n. 15 vuotiaana) aloin käymään juoksemassa heti aamusta, sitten uimaan pitkä lenkki ja töihin..päivän ravinto oli joko puolikas omena tai pala paahtoleipää. Teetä ja vettä litroittain.
Koulun alkaessa aloin syömään vain oksentaakseni. Pahimmillaan mitat oli 168/42-ja se oli olevinaan upeaa  uglystupid2
Myöhemmin n.20 v. tutustuin erään ihmisen kautta piristeisiin jota ei suomesta saanut, mutta ruotsista luontaistuotekaupan kautta kylläkin ja laillisesti noin vuoden. Paino tippui taas  ja töitä jaksoi paiskia, virtaa riitti loputtomiin-eipä ihme,droppi oli amfetamiinin johdannainen  Tongue.

Seuraava "löytö" oli jällen aine,( joka vedettiin pois markkinoilta myöhemmin) jota piti ottaa kapselin muodossa 1/pvä.  Siinä oli joku osa joka reagoi rasvaan ja todellakin nopeutti sen poistumista elimistöstä.
"Fiksuna" tyttönä nappasin 2-4/pvä.. buck2 Ja vaikka käytöstä on vuosia, ei rasvainen ruoka tunnu siltikään pysyvän sisällä-ei ole kivaa ei  Cry

Pari vuotta sitten kun elämä romahti ja kävin omalla henk.koht.pohjalla tajusin tuon oman kiduttamiseni olevan selvää hallinnan yritystä.
Viellä tänäänkin kun stessaan tms. ja huomaan etten ole syönyt pariin päivään mitään, jäljet johtaa melkein aina tuohon hallintaan..eihän elämää voi hallita  smitten-sitä opetellessa..
tallennettu

"Optimisti pärjää helvetissäkin, pessimisti ei taivaassakaan"- vanha sanalasku.
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #7 : 21.08.2008 11:38:51 »

Samaa mieltä Eppanan kanssa. Olen tullut siihen tulokseen että alitajuntani estää tavallaan minua syömästä silloin kun on vaikeaa. Muistan kun kerrankin jo 8 vuotiaana lopetin syömisen pitkäksikin aikaa koska isäni riehui humalassa. Enkä päättänyt sitä tehdä, vaan aina kun yritin syödä minua alkoi oksettamaan, ei auttanut väkisin syöminenkään...
Luulen että silloin kun on vaikeinta ja tuntuu ettei hallitse elämänsä kulkua tai että ei voi vaikuttaa asioihin niin ainoa keino on mennä lukkoon niin että joku asia pysyy tavallaan hallinassa.
Outoa... mutta totta!
Kiitos tarinastasi Eppana!
tallennettu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #8 : 21.08.2008 11:42:29 »

Ardith kirjoittikin samasta kuin minä, en huomannutkaan Smiley
Ja ihan oikein, apua on hyvä hakea.
Itselläni tuo anoreksia ei ole kylläkään tietoista, en halua laihtua tai olla syömättä, vaan yritän syödä vaikka väkisin, mutta sitten keho pistää vastaan Sad tulee huono olo syömisestä.
Edellinen jakso oli tammikuussa 2007, se oli lyhyt jakso ja meni ohi muutamassa viikossa. Nyt voin paksusti ja ruoka maistuu Smiley
Mutta aina kun vaikeudet kohtaa niin kehoni menee niin lukkoon...
tallennettu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #9 : 21.08.2008 12:29:46 »

Kyllä, syöminen on hyvä juttu Smiley

Ja ennenkaikkea tärkeintä on se että mieli voi hyvin! Silloin voi kehokin.
Pitäkäähän kaikki huoli itsestänne Smiley Löytäkää ilon aiheita ja välttäkää stressiä!
Syksy on edessä ja sen pimeys mutta mielialaa voi nostaa vaikka se mahdottomalta tuntuisi. Täytyy löytää vaan mielekkäitä asioita ja muistaa että valo ei katoa lopullisesti. Vaikka niin kylläkin itse luulin viime talvena...
Ja apua saa vaikkapa lääkäriltäkin. Moni ystävä on viimeaikoina hakenut apua masikseen lekurin kautta ja monelle on ollut apua mm. mielialalääkkeistä.

Kirjoitelkaa jos on ajatuksia tai jotain Smiley
tallennettu
Tiigris
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #10 : 21.08.2008 14:01:16 »

Kuten varmasti jotkut astrolaiset ovat huomanneet kirjoituksiani lukeneina niin meitsille ei enää taho ruoka maistua.

Jatkuva huono olo ja nälkä on olleet mun perus olotila jo päälle viikon. Ruokaa ei saa alas, pyörryttää, väsyttää ja voimat on ihan kadoksissa. Ei kiinnosta eikä ylipäätänsäkään jaksa tehdä mitään. Koulussa istun tunneilla ja peittelen vatsani murinaa kun se vaatii ruokaa mutta mä en vaan pysty syömään. Kaikki jutut menee ohi. Mistään ei saa kiinni, mutta ei se haittaa. Ainut mitä mä haluan on vaan syödä.

Mun vatsa reagoi stressiin voimakkaasti, mutta viime aikoina en ole ollut mitenkään stressaantunutkaan.

Multa kysyttiin onko tää etten syömään pysty, niin henkistä vai fyysistä kyvyttömyyttä. Vastaus on fyysistä.

Loppujen lopuksi nuo fyysiset oireet juontuvat aina jostain psyykkisestä.  crazy2

Saanko tehdä veikkaus-diagnoosin?  Grin Cheesy

Sinusta tuntuu siltä että ihmiset vaativat sinulta liikaa ja koska olen kunnianhimoinen jellona,
haluaisit saada tehtyä kaiken kunnialla läpi -
mut nyt sinusta tuntuu ettet jaksa etkä kykene, olet pettynyt itseesi..  Cry

Tuo koulu stressaa sinua, mutta luulen että sinua stressaa myös nuo ihmissuhteet,
kaiken maailman  leijona rapu pohdinnat
joista sinulle koituu myös itseäsi soimaavia ajatuksia
kun mielessäsi tunnet pettäväsi rakkaintasi jellonaa...  Undecided

Vaikka ihastuminen on kivaa, niin siitä seuraa yleensä myös ahdistusta,   crazy2 varsinkin jos kuvioissa on enemmän kuin kaksi ihmistä.
Usko pois, minä tunnen ihmissuhdeahdistukset ja niistä seuraavat kuvottavat olotilat ja laihtumiset... 2funny

Ja kuten muutkin syömishäiriötä harrastaneet täällä ovat todenneet,
niin tämän tyyppisillä ihmisillä on vahva halu kontrolloida asioita.
Jos tulee vaikea elämäntilanne, eikä jaksa pärjätä
(vaikka koulussa, töissä, ihmissuhteissa, missä vaan)
niin viimeinen oljenkorsi on ottaa tiukka kontrolli EDES omasta syömisestä,
koska siihen on helppo turvata!

Syöminen ja sen hallitseminen on sellainen asia, jota kukaan ei voi sinulta viedä,
melkein kaiken pystyy muut viemään ja määräilemään ja painostamaan ja ties mitä,
mutta harvemmin kukaan kieltää syömästä tai pakkosyöttää.....!!

Minä poden tällä hetkellä kuvotusta kaikkee ruokaa kohtaan,
ja luulen että se johtuu siitä etten oikein nyt sulata kaikkia muutoksia mitä elämässä tapahtuu.

Yleensä olen tällaisessa tilassa innostunut ajatuksesta että voin hyödyntää tän pahan olon laihduttamiseen, sitten laihdutan, kunnes huomaan että oon ihan saatanan huonossa kunnossa enkä enää jaksa tehdä mitään. Se menee aina liiallisuuksiin ja on osittain huomiohakuistakin.

Silloin teininä minä halusin näyttää syömättömyydellä ja laihtumisella porukoille että näettekö NYT että mun on paha olla, voisitteko kiinnittää huomiota, huolestua edes kerran jostakin!! Että se oli myös kapinaa...
Ja itsensä väheksymistä "haluan kuihtua pois" "haluan olla pienempi niin minua ei huomata" "jos olen ruipelo niin olen vähän kuin lapsi eikä minun tarvitse koskaan tulla aikuiseksi naiseksi"...

Se oli ennen kaikkea pelkoa aikuistumista kohtaan ja itseinhoa....

Kykenemättömyyttä ottaa elämää vastaan....

HUH... anteeksi mikä purkaus... Tongue

Tosin lellona, et sinä kuulosta miltään syömishäiriöiseltä,
olet varmaan vain hyvin ressaantunut.

Joskus on ihan hyvä ollakin hetken aikaa vähemmällä ravinnolla
ja juoda paljon, se puhdistaa.

Toivon vain ettet lähde tästä sille tielle että jatkat ja jatkat tuota vain,
vaikka siihen on omat houkutuksensa. Olen kokenut mitä syömättömyys tekee terveydelle,
ja ne seuraukset ovat pelottavia.

Minulla oli joskus kuva että laihat ihmiset ovat terve-itsetuntoisia, terveitä, energisiä, kauniita, rohkeita, saavat kaiken mitä minä en saanut kun olin ylipainoinen lapsena..

No, jos laihduttaa epäterveesti, siinä menee iho, hiukset, kynnet, luusto...
Suoli ei toimi kunnolla, ihon väri on sairas, jatkuva väsymys, huimaus ja lopulta niin epätodellinen ja surkea olo. Koko maailma kutistuu ja käpertyy, mieliala laskee eikä rohkeus lisäänny ollenkaan vaikka kilot karisevat. Sydän vain pamppailee hulluna ja ei ole mitään muuta kuin pelkoa...

Se on itselle luotu helvetti,
rangaistuslaitos,
jossa kielletään elämä ja kaikki nautinnot,
ja syytetään itseään joka asiasta -
ja silti hymyillään ulospäin ja ollaan muka täydellisiä ja miellytetään kaikkia.
tallennettu
Tiigris
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #11 : 21.08.2008 14:04:27 »

Ja taas mä itken, niin kuin eilen ja toissapäivänäkin.  Cry
Ehkä nyt vaan on aika surra kaikki menneisyyden asiat lopullisesti pois, kuten tuo äskeinen...
tallennettu
Lionheart
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 21.08.2008 14:32:52 »

Kiitos kaikille viesteistänne ja Tigriksen veikkaus-diagnoosi kuulostaa järkevältä..
tallennettu

askendentti in jousimies
kuu in oinas
mars in kaksoset
saturnus in vesimies
Lionheart
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #13 : 21.08.2008 16:00:06 »

Ajattelin alkaa pitämään pientä päiväkirjaa syömisistäni, liikkumisesta ja nukkumisesta, tapahtumista ja olotiloista. Jos sen kanssa sitten marssis johonkin, vaikkapa aluks kouluterkkarin puheille..

Mä en viiti olla pois koulusta, sillä tämähän on vasta toinen viikko. En voi palaa loppuun näin nopeasti (itse asiassa voin, en vaan myönnä sitä itelleni). Jos mä oon nyt jo ihan poikki niin miten mä jaksan ensi jaksossa? Koeviikolla? Keväällä?

Ahdistaa suunnattomasti tää elämän kaavamaisuus ja rajat. Ihmiset kahlitaan työhön ja kouluun, koko ajan pitää olla paras, kilpailla toisten kanssa huomiosta ja suosiosta. Vaikka mut oliski luotu loistamaan niin silti mä en siihen aina pysty. Ja koska ajattelen mielessäni, että heikot on vaan korokkeina vahvemmille, jotta ne pääsis ylemmäs kohti palkintosijoja niin en halua olla se koroke. Don't step on me 'cause I will swear that you're gonna fall down big time and then.. I'm gonna step on you even harder.

Leijona haluaa luoda! Leijona haluaa olla vapaa! Leijona haluaa laatia kaavat eikä totella niitä! Perhana, mä perustan sen Lionlandin ja siellä koulunkäynti on jokaisen oma asia eikä ketään koiteta rajoittaa. Luovuuden paratiisi. (Mutta toisaalta olisin silloin vain itserakas paska joka leikkii jumalaa.)

Pää hajoo.
tallennettu

askendentti in jousimies
kuu in oinas
mars in kaksoset
saturnus in vesimies
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #14 : 22.08.2008 07:14:27 »

Tigris-miau puhui paljon asiaa. Noinhan se on.. Kiitos "purkauksestasi" Smiley On helpottavaa kuulla että muillakin on samantyyppisiä kokemuksia.

Ja Lionheart, musta tuntuu usein samalta => kahlitulta. Minäkin kaipaan vapautta Smiley ja inhoan näitä rajoja mitä meille on asetettu. Tai onkohan niitä asetettu vai olenko itse asettanut vai kuka? Yhteiskunta? En todellakaan tiedä. Mutta usein se juuri ahdistaa, kaikki kaavamaisuus..

Itselläni on vielä se ongelma, että uskon olevani liiankin vahva. Ennen luulin olevani lyömätön Cheesy Että jaksan kaiken ja mikään ei pysäytä minua. Luulin myös olevani ainoa joka voi hoitaaa asiat, niin työssä kuin kotona. Luulen vieläkin toisinaan...
Hölmöä Cheesy
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: