Kiitos linkeistä!
Jostain syystä en saanut varjojen kirjaa auki?
No myönnän sen, että wiccalaisuus on "uskonto", mutta jollain tavalla haluan erottaa sen "perinteisestä" uskonnosta kutsumalla sitä vaikka luonnonuskonnoksi tai uuspakanuudeksi tai miksikä tahansa, mutta en pelkällä "uskonto" termillä.
Mitä sitten taas tuohon tulee, että wicca olisi jotenkin nuorien tyttöjen uskonto niin mielestäni se on yhtä perusteltu ja yhtä naurettava väite kuin että vegetarismi on vain muoti-ilmiö nuorten keskuudessa, josta kasvaa varttuessaan ulos.
Eiköhän jokainen ole yhtä lailla itse sen asian kuitenkin miettinyt ja eiköhän jokainen uskonto lopulta muotoudu uskojansa näköiseksi.
En kutsu itseäni nimellä wicca, mutta olen huomannut wiccalaisuudessa paljon sellaisia ajatuksia ja elementtejä, jotka ovat erittäin lähellä omaa arvo- ja ajatusmaailmaani. Siksi olen siitä kiinnostunut.
Sitäpaitsi eiköhän wiccalaisuus ole menossa pois muodista, käsittääkseni kabbala on nyt
se juttu. Onko se sitten "julkkisten uskonto", jos wiccalaisuus on teinityttöjen.
Anteeksi nyt vain, mutta omasta mielestäni uskontoja ei voi luokitella tuohon tyyliin, koska muuten se menee juuri tuohon.
Nyt kun kerran pääsin vauhtiin niin mitä vikaa on matriarkaalisessa uskonnossa? Jos wiccalaisuus sitä edes korostetusti on. Käsittääkseni siellä on sekä Jumalattaria että Jumalia.
Kristinusko on sitten patriarkaalisuudessaan jotenkin parempi? Anteeksi nyt vain, mutta mielestäni tuollainenkaan ei ole kauhean rakentava tapa luokitella uskontoja. En itse henkilökohtaisesti usko minkäänlaiseen persoonalliseen Jumalaan. Näin ollen jotkut wiccat luultavasti myös katsoisivat minua kieroon. Kuten myös siis kristityt.
Wiccalaisuus on tähän mennessä ainoa luonnonuskonto, johon olen hiukan tutustunut ja siksi olen siitä myös sellaisena kiinnostunut. Jos joku tietää muita luonnonuskontoja niin kertokaa ihmeessä lisää.