Asterix
Vieras
|
|
« Vastaus #15 : 22.08.2008 23:12:26 » |
|
Siis niinkusta, TÄH!? Luin tekstini, kun reaktio oli jotakin muuta kun osasin edes odottaa... Todellakin, pienen koiran ottamiselle en näe kohdallasi muuta kuin hyviä puolia. En todellakaan väheksy pieniä, jos en myöskään isoja. Yritin tuoda vain esille kannan, että IHAN SAMA mitä, mutta se pitää oikeasti ymmärtää mihin on itseään tunkemassa. JA tällä EN väheksy sinun arvostelukykyä tai kyvykkyyttä kouluttaa koiraa Yritin oikeasti vaan auttaa, vaikka kirjoititkin elämääsi kuuluneen koiria aikaisemmin. Linkit olivat kirjoihin, jotka itselläni toisen koiran kohdalla aukaisivat silmäni näkemään maailman koiran silmin ja nyt minulla on lehmän puolikas, josta voin olla ylpeä Sorry... poistun ketjusta... No problem, luin noita antamiasi linkkejä läpi ja kokeilin googlettaa hiukan lisää kun nyt olen kuumeessa. Olin vain vähän yllättynyt, kun vaikutti, että lähdit tuolle rovattaren varsin kauniille linjalle. Sorry, jos jokin minulta meni ohi.
Minulla ei siis ole (enään) varsinaisia suuria ongelmia (ja kiitos siitä!) ja energiaa ja aikaa siksi sitä löytyisikin uudelle perheenjäsenelle.
Tässä ei olla myöskään täyttämässä mitään tyhjyyttä tai aukkoa elämässä, muuta kuin sitä pientä koiran mentävää "aukkoa" tietenkin.
Siksi sitä vitsailinkin, että kun noita huolia ja ongelmia ei ole tarpeeksi, niin kyllä sitä pitää yksi hauveli ottaa, -onhan siinä vastuuta ja hommaa ihan sopivasti tähän elämäntilanteeseeni.
Niin ja minulle todellakin riittävät nuo mieheni lapset ja lähitulevaisuudessa tuo nelijalkainen karvainen lapsi.
Emme ole vielä kertoneet muksuille aikeistamme, koska jos sitten sitä ei jostain syystä (heti) tulekaan, niin he pettyvät ihan kauheasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
astrofriikki
|
|
« Vastaus #16 : 23.08.2008 06:20:23 » |
|
Rovatar on kyllä ihan oikeassa muistutellessasi koiran ottamisesta lähinnä statussymboliksi. Sen hankkimiseen kun ei valitettavasti nykyään ole muita kriteereitä kuin raha. Jos joku kasvattaja on vastuuntuntoinen eikä myy henkilöille, jotka vaikuttavat epäkypsiltä ja vatuuntunnottomilta hoitamaan elollista olentoa, niin aina löytyy niitä jotka eivät pahemmin välitä kenelle myyvät. Lemmikkien, varsinkin koirien pito on lisääntynyt ja tapauksia löytyy kaikenlaisia. Se söpö pentu kun on jotain muutakin kuin vaan söpö ja aikuisena vielä enemmän Niinkuin varmaan lastenkin kohdalla, mistä Rovatar mainitsi. Mutta on ne kivojakin, vaikka joka aamu ulos täytyy lähteäkin. :
|
|
|
tallennettu
|
Aurinko - Kauris Kuu - Härkä AC - Jousimies
|
|
|
Lionheart
|
|
« Vastaus #17 : 23.08.2008 09:51:31 » |
|
Tuolla joku mainitsi westiet.. Sellasta vois kans suositella, pienikokoinen (mutta tietty vähän suurempi kuin vrt. chihu). Luonteeltaan (korjatkaa jos olen väärässä, edelleenkin pikkukoirien tietämys rajoittuu näyttelyihin ja pariin elävään esimerkkiin) yleistettäessä parempi lapsiperheeseen kuin chihu. Olisiko Kingcharlesinspanieli liian iso? Meinaan vaan edelleen niitä lapsia. Parempi kuin chihu. Tiedän että tästä saattaa nyt tulla napinaa, mutta minun mielestäni chihut ei vaan yksinkertaisesti sovi lapsien lähelle. Ehkä off-topic, mutta kirjoitan silti. Tuttuni ja hänen kolmivuotias chihu-poikansa olivat käymässä. Kyläilemään tuli myös muita sukulaisia ja ystäviä, mukaanlukien meitsin serkut, 7 ja 4-vuotiaat. Koira oli irti pihalla, istuin omistajansa sylissä pihakeinussa. Arka yksilö, ei anna vieraiden koskea, puree ahdistettuna. Istuin siinä vieressä, juttelin koiran omistajan kanssa kun serkkuni (4v) tulee kiskomaan minua kädestä ja pyytää katsomaan jotain. Tyttö oli yli metrin päässä koirasta eikä osoittanut minkäänlaista huomiota koiraan (minä ja omistaja olimme ns. koiran ja tytön välissä, koira vierastaa myös minua -> ei suojelusviettiä, että pitäis puolustaa mua. Eikä rodulla yleensäkään mitään muuta viettiä ole kuin söpöily), koira hyppää omistajansa sylistä ja puree lasta leukaan. Koiraa torutaan vähän ja se viedään autoon. (JOS kyseessä olis ollu suurempi koira, se olis lopetettu. Tarkoitus ei ole nyt angstata kuinka pienet saa anteeksi helpommin kuin suuret koirat, kunhan ny vaan kirjoitin). Pikkuinen saa anteeksi ja tytöllä on elinikäinen trauma pieniä koiria kohtaan. Onks tässä ny joku väärin vai kuvittelenko vaan? Koiran voi tottakai totuttaa lapsiin, sosiaaliseksi ja niin pois päin ja uskon että Sasha siihen kyllä pystyt Mä puhun vaan ton näkemäni kannalta, enkä päästäis enää yhtäkään (oli sitten päävikanen tai ei) chihua lasten seuraan. Ja painotan silti edelleen, että koiratkin on yksilöitä. Mulla vaan jääny tää "EI"-vaihde päälle noitten chihujen kans. Ymmärrätte varmaan. Toiseksi ihmiset, pitää muistaa: Koira on AINA ihmisen alapuolella. IHMINEN on JOHTAJA, KOIRA on SEURAAJA. Mitkään "paras kaveri" -löpötykset ei tee tähän faktaan juuta eikä jaata, jokainen tietää sen itsekin. Tässä viestissä ei hyökätty ketään ihmistä, mielipidettä jnejne vastaan.
|
|
« Viimeksi muokattu: 23.08.2008 09:53:16 kirjoittanut Lionheart »
|
tallennettu
|
, in in in , in in in , in , in Punainen Solaarinen Lohikäärme
|
|
|
astrofriikki
|
|
« Vastaus #18 : 23.08.2008 10:00:01 » |
|
Juu, tuo on pienikokoisten arkaluonteisten koirien ongelma. Arkuuttaan, pelokkuuttaan ahdistuvat ja se ilmenee agressiivisena käyttäytymisenä. Chitsu täytyy osata todennäköisesti sosiaalistaa hyvin ja sittenkin voi noita yksilöllisiä ongelmia ilmetä. Toisaalta olen sen yhden tosi reippaan chitsunkin nähnyt. Joten jalostuslinjoissa on eroja, yksilöitä löytyy molemmilta puolilta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
*Kide*
|
|
« Vastaus #19 : 23.08.2008 11:20:17 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
^^Queen Nefertiti^^
|
|
« Vastaus #20 : 23.08.2008 14:43:04 » |
|
koirista siis voidaan kiihkoilla.. mutta koira tai kissa on kyllä aina otettu ihmisen "mukavuuden" takia, siis seuraksi tai vartiointiin tai metsästykseen, joten en tiedä miksi asia herätti kovasti tunteita. uskon että Sasha koiraansa hoitaisi, voisi vaikka tehdä siitä sellaisen virityksen tupsuineen ja rusetteineen = oikea seurakoira, mitä näyttelyissä näkee. se tosiaan on intohimolaji, kun omistajatkin pukeutuu parhaisiin ja tuomarit tulee eri maista. hassua. hevostelussa olen huomannut samoja piirteitä, jo silloin kun ratsastusta opetin..
kirjoittaja mielestäni sanoi, että hänellä on aina ollut hurttia.. joten osaisi hoitaa.. itse en vaivaudu juuri runsaan matkailun takia.
mutta muista Sasha, jos se kantokassi on liian magee, se vielä napsitaan mukaan.
|
|
« Viimeksi muokattu: 23.08.2008 14:49:17 kirjoittanut ***Wild Star*** »
|
tallennettu
|
You become GRATITUDE for ALL that THE UNIVERSE provides. It becomes obvious to You that ALL OF THE UNIVERSE GIVES AND CONTINUES TO GIVE IN LOVING PERFECTION exactly what you ask for, because THE UNIVERSE LOVINGLY PROVIDES FOR YOU ALWAYS! BECOME LOVE!
|
|
|
asboo
|
|
« Vastaus #21 : 23.08.2008 14:52:04 » |
|
Kommentoin 15 vuoden koirakokemuksella ja juuri koiranäyttelystä tulleena, että vuh ja hau vaan Yorkshirenterrierin turkissa on paljon enemmän tekemistä kuin chihuahuan. Koiranäyttelyissä kannattaa käydä katsomassa eri rotuja, jos vielä epäröi. Ja selata koirakirjoja. Osoitteessa http://www.hauva.com/ on hauvakone, kannattaa käydä myös siellä testaamassa mikä rotu olisi sopiva sinulle. Koiraan täytyy myös sitoutua se n.10-15vuotta, ja hommaa pienestä koirasta löytyy siinä missä isostakin. Mutta tietysti seuraa koirasta on ja monenmoista harrastusta voi myös tulla mukaan sen myötä.
|
|
|
tallennettu
|
Aurinko Skorpioni, nouseva härkä, kuu kaksonen
|
|
|
astrofriikki
|
|
« Vastaus #22 : 23.08.2008 15:08:14 » |
|
[ mutta muista Sasha, jos se kantokassi on liian magee, se vielä napsitaan mukaan.[/i] Juu, tuo koirien kantokassi tarvitaan ja paljon matkustavalle vielä standardin mukainen lentokassi, jos aikoo lennellä hauvelin kanssa. Lentoyhtiöt edellyttävät tietyn standardin mukaista lenkotassia, mitat saa lentoyhtiöltä. Hyvin on toiminut ainakin meidän tarpeisiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Asterix
Vieras
|
|
« Vastaus #24 : 23.08.2008 16:56:34 » |
|
koirista siis voidaan kiihkoilla.. mutta koira tai kissa on kyllä aina otettu ihmisen "mukavuuden" takia, siis seuraksi tai vartiointiin tai metsästykseen, joten en tiedä miksi asia herätti kovasti tunteita. uskon että Sasha koiraansa hoitaisi, voisi vaikka tehdä siitä sellaisen virityksen tupsuineen ja rusetteineen = oikea seurakoira, mitä näyttelyissä näkee. se tosiaan on intohimolaji, kun omistajatkin pukeutuu parhaisiin ja tuomarit tulee eri maista. hassua. hevostelussa olen huomannut samoja piirteitä, jo silloin kun ratsastusta opetin..
kirjoittaja mielestäni sanoi, että hänellä on aina ollut hurttia.. joten osaisi hoitaa.. itse en vaivaudu juuri runsaan matkailun takia.
Asiaa puhut. Ja status-asioista puheen ollen, niin sen mitä olen näyttelyissä käynyt ja ihmisillä nähnyt, niin juuri näistä seurakoirista pidetään yleensä erityisen hyvää huolta, koska, onhan se status symboli ja huonovointisen ja epäonnellisen koiran omistaminen ei nyt ole niin mairittelevaa.
Täällä koiran pitoa valvotaan tosi tehokkaasti valtion puolesta. Samanlaista systeemiä Suomessa ei ole ja se toimii vähän samalla periaatteella kuin teidän televisiolupa, mutta sitä valvotaan erittäin tehokkaasti.
Meillä poliisi, joka on jalkautunut kaduille turvaamaan eloamme, tarkistaa usein pistoina koiran veromerkin ja luvat ja nepitää olla sen kaulassa/sirussa tai pienellä koiralla omistajalla mukana. (ja EU-passi tietenkin, kun matkustaa) Tuota näkee joka päivä, kuinka poliisi tarkistaa niitä. Pistoja tehdään myös koteihin, eikä vain kadulla.
Jos niitä ei ole, niin sinulla on pari päivää aikaa käydä näyttämässä se poliisiasemalla tai muuten ne tulee kotiin ja vie koiran pois, rekisteröi sen uudelleen ja antaa hoitoon sosiaalitoimiston asiakkaille valvottuun hoitoon. Sitä valvotaan tosi tarkasti.
Täällä uskotaan, että sosiaalitoimiston asiakkaiden tulee "ansaita" tukensa ja ajatellaan, että koira opettaa niille vastuun ottoa toisista ja itsestä ja kuntouttaa niiden mielenterveyttä.
Siksipä täällä eri koiraroduilla ei ole samanlaista statusarvoa kuin Suomessa. Mutta kyllä minä aion pukea ja tällätä sitä kuin pientä lasta! mutta muista Sasha, jos se kantokassi on liian magee, se vielä napsitaan mukaan.[/i] No näinpä. Kasseja saa uusia, mutta jos koira lähtee myös mukaan, niin....
Täällä on ongelmana tuo koirien varastelu, eikä niinkään laittomien koirien tuonti maahan, kun sitä valvotaan niin tehokkaasti. Muuten täällä olisi vakava ongelma Venäläisten, Puolalaisten ja Tsekkitaustaisten koirien kanssa, -ne kun eivät aina ole niin selviä tapauksia, eikä usein terveitäkään.
Varastetut koirat yleensä päätyvät Tsekkeihin, Puolaan, Venäjälle, Liettuaan, Latviaan ja Viroon ja sitä kautta myös kai Suomeen, ainakin tämän uutisen perusteella.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200808238155731_uu.shtmlKommentoin 15 vuoden koirakokemuksella ja juuri koiranäyttelystä tulleena, että vuh ja hau vaan Yorkshirenterrierin turkissa on paljon enemmän tekemistä kuin chihuahuan. Koiranäyttelyissä kannattaa käydä katsomassa eri rotuja, jos vielä epäröi. Ja selata koirakirjoja. Osoitteessa http://www.hauva.com/ on hauvakone, kannattaa käydä myös siellä testaamassa mikä rotu olisi sopiva sinulle. Koiraan täytyy myös sitoutua se n.10-15vuotta, ja hommaa pienestä koirasta löytyy siinä missä isostakin. Mutta tietysti seuraa koirasta on ja monenmoista harrastusta voi myös tulla mukaan sen myötä. Tuo hauvakone on aivan koistava!
Kyllä me ollaan taipumassa tuon Chihun kannalle ja käymme yhdessä lasten kanssa katsomassa eri vaihtoehtoja, koska on tosi tärkeää, että koira tykkää meidän pienistä pojista ja meistä tietenkin, muista ihmisistä ei ole nyt niin väliä.. :
Olen ajatellut tuota näyttelyharrastusta, koska tykkään tällätä, mutta mietitään nyt ja katsotaan millainen hauveli sieltä sitten viimein tulee. Juu, tuo koirien kantokassi tarvitaan ja paljon matkustavalle vielä standardin mukainen lentokassi, jos aikoo lennellä hauvelin kanssa. Lentoyhtiöt edellyttävät tietyn standardin mukaista lenkotassia, mitat saa lentoyhtiöltä. Hyvin on toiminut ainakin meidän tarpeisiin. Millainen koira sinulla on?
Joo, tarkoitus on, että koira kulkee kanssamme koko ajan mukana, myös matkoilla. Olen katsellut noita kantokasseja ja parilla hyvin kalliilla statusmerkillä on aivan loistavat nahkaiset kantokassit, jotka ovat tukevia ja mukavia koiralle ja niissä on taskuja ja tilaa koiran tarvikkeille matkan ajaksi, mutta ne lisää taas sitä riskiä, että paitsi kassi lähtee, niin myös koira sen mukana. Ja onhan niillä ihan hullun paljon hintaa.
Otan sen päivisin töihin ja opiskelemaan kanssani, koska minusta on aivan kauheaa jättää koira moneksi tunniksi yksin neljän seinän sisälle ja täällä pienen koiran kanssa ei ole mikään ongelma ottaa se toimistolle, yliopistolle, kauppoihin ja ravintoloihin ja niin, joten tarvitsen myös sellaisen kaupunkikassin, johon saa vesipullon, ruokaa ja pienet ruokailu astiat ja leluja ja jossa sitten pieni voi ottaa vaikka nokosia, kun työskentelen/opiskelen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Asterix
Vieras
|
|
« Vastaus #25 : 23.08.2008 17:35:40 » |
|
Minulle tuli tuosta hauvakoneesta seurakoira/kääpiökoirat ja Japanese chin ja Chihuahua.
Tässä koneen esittelyä;
Chihu;
Chihuahua on pienestä koostaan huolimatta hyvin terverakenteinen ja vilkas. Luonteeltaan se on eloisa, reipas, peloton, itsevarma, temperamenttinen ja itsepäinen. Chihuahua jaksaa ja pitää pitkistä lenkeistä. Mutta pitää myös muistaa ottaa se huomioon, että kääpiökoirat lihovat isompia koiria herkemmin. Seurallisen luonteensa ansiosta chihuahuat viihtyvät hyvin niin ihmisten kuin koirienkin kanssa, mutta parhaiten ne viihtyvät kuitenkin lajitovereidensa kanssa. Chihuahuat eivät tunne alemmuuskomplekseja muiden koirien seurassa, mutta valikoivat yleensä seuransa tarkkaan.
Japanese chin:
Luonteeltaan japanese chin on lempeä, eloisa ja tottelevainen. Se sopii parhaiten lapsettomiin perheisiin, mutta jos lapset on opetettu käsittelemään näin pientä, hentoa ja herkkää koiraa niin chinit sopeutuvat hyvin yhteiseloon lapsien kanssa. Chineillä ei varsinaisesti ole miellyttämisenhalua, mutta oikealla motivoinnilla, esimerkiksi makupaloilla saat chinin toimimaan hyvin. Ne oppivat nopeasti uusia asioita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
asboo
|
|
« Vastaus #26 : 23.08.2008 18:20:25 » |
|
Alempana Euroopassa on mukavaa tuo jutska, että koiriin suhtaudutaan positiivisemmin kuin suomessa yleensä. Esim Edinburghissa koirat juoksentelivat irti yleisellä rannalla ja Milanossa samoin puistoissa. Tällanen Suomen oloihin tottunut koira-ihminen olisi noissa paikoissa kuin paratiisissa. Samoin kaupat ja kuppilat tms. sisätila paikat eivät siellä ole heti potkimassa koiraa ulos.
|
|
|
tallennettu
|
Aurinko Skorpioni, nouseva härkä, kuu kaksonen
|
|
|
astrofriikki
|
|
« Vastaus #27 : 23.08.2008 18:40:00 » |
|
Kuten myös Lontoossa. Hyde Parkissa, Kensington Gardenissa näkee iloisia koiria juoksentelevan ja leikkivän vapaasti kuitenkin niin, että tilanteet hallitaan ja koirat tottelevat. On kyllä aivan paratiisi verrattuna meikäläisiin oloihin. Tuo status symbolijuttu ei ollut tarkoitettu sidottavaksi sen enempää Itävaltaan kuin Suomeenkaan, vaan yleensä länsimaiseen kulttuuriin. Raha kun se mittari liian usein, eikä rajoitu yksinomaan tähän koira-asiaan. Sorry, jos ymmärsit asian väärin. Pointti oli kai herätellä keskustelua monipuolisesti, jotta erilaisia näkökulmia tulisi esille Ei koira siitä kärsi jos sitä rakastetaan , päin vastoin. Mutta sen pitää myös saada olla koira vaistojensa ja viettiensä kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Asterix
Vieras
|
|
« Vastaus #28 : 27.08.2008 20:02:39 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
eppana
|
|
« Vastaus #29 : 28.08.2008 13:56:24 » |
|
Koirakuumetta podetaan täälläkin Sydämessä ollu muksusta lähtien parin mopsin kokonen aukko . Ehkä vielä joku päivä...
|
|
|
tallennettu
|
"Optimisti pärjää helvetissäkin, pessimisti ei taivaassakaan"- vanha sanalasku.
|
|
|
|