Nuo luonnolliset psykedeelit on enteogeeneja ja tarkoitus on nimenomaan henkinen, ei päihtyminen. Sen sijaan kemiallisia en kannata lainkaan, mun mielestä niitä otetaan päihtymistarkoituksessa ja niihin jää koukkuun. Ei ei eieeieieiei. Eri asia kun ihmiset tekee
rituaalin ja kunnioittaa esi-isiä ja henkiä jossain viidakossa tai vuorilla. Silloin myös kasvit joita käytetään, ovat pyhiä. Toisin kuin LSD:tä diskossa vetävät hoopot.
Olen tässä täysin Ardithin linjoilla. En kannata synteettisyyttä ja mielestäni ihmisaivot ovat varsin kykeneväiset henkisiin kokemuksiin ilman mitään stimulanttejakin. Kaikki on jo meissä, miksi tarvitsisimme jotain ylimääräistä? (Tämähän pätee tietysti myös alkoholiin yhtä lailla.)
Minusta tuntuu oudolta, miten niin moni nykyään uskaltaa leikkiä (mielen)terveydellään käyttämällä esim. psykedeelejä. Asiahan yleensä esitetään niin, että hupiahan se vain on ja että ollaan "varovaisia" - mutta tietääkö joku sitten
oikeasti, mikä on "turvallinen" määrä itse kullekin? Kuten dawnchild tuossa totesi, voi psykoosiin joutua muutenkin, saati sitten kemiallisten aineiden ansiosta. Se on yllättävän yleinen sairaustila, ks. vaikka
tämä artikkeli. Mielen sairauksista pitäisi puhua enemmän, niin että yleistieto niistä lisääntyisi. Itsekään en tiennyt niistä juuri mitään, ennen kuin tapaus ystäväpiirissä pisti hakemaan tietoa.
Opiskelututtavistani moni on hoitoalalla ja olen käsittänyt, että hierarkkiset suhteet ovat hyvin yleisiä hoitoalan työpaikoilla. Ehkä siitä syystä hoitoalalla valta ja vallankäyttökysymykset ovat työssäkin arkipäivää. Hoidettaviin on helppo käyttää valtaa ja purkaa sitä turhautumista, mitä kenties itseään ylemmät tahot ovat toimillansa aiheuttaneet.