Ole hyvä ja vastaa seuraaviin kysymyksiin (tai jätä vastaamatta jos siltä tuntuu):
1. Luonnehdi vapaamuotoisesti, kuinka paljon katsot kaupallisia TV-kanavia?
2. Onko sinulla ollut viime aikoina tavallista useammin päänsärkyä?
Minulla on sellainen mielikuva, että ns. käsikauppalääkkeiden (vai mitä ne ny on) tv-mainonnan
pääfunktio on lähinnä voimistaa erilaisia, usein psykosomaattisia oireita, kuten päänsärkyä,
närästystä ja ummetusta. Erityisen selvästi tuo pyrkimys näkyy mielestäni vaikkapa Panadol
Zapp'in mainoksessa, missä hyödynnetään ihmisen laumaeläinluonnetta sekä nonverbaalista
suggestiota.
Edellinen ilmenee siten, että päänsärkyään eleillä ja "nonsemanttisilla", vain signaalifunkiton
omaavilla äännähdyksillä kuvaavat "kadunmiehet ja -naiset" edustavat eri ikäkausia ja muutoinkin monin tavoin erityyppisiä ihmisryhmiä. Suggestiivisuus syntyy juuri tuosta elekielestä, joka vaikutus ohittaa aivokuoren
ja "tunkeutuu" suoraan limbiseen systeemiin tai jonnekkin sinnekkinpäin.