Mitähän tahtoisi uneni sanoa, jonka näin viime yönä?
Kuljin pitkin maantietä kylältä kotiin päin (muttei ollut mitään tunnetta olinko kotiin menossa). Tulin risteykseen, mutta olisin jatkanut suoraan ellen olisi jäänyt ihmettelemään risteyksen vieressä olevaa miestä joka oli ilmeisesti töissä ja mittasi jollain laitteella ojassa olevaa mustaa liejuista vettä. Ihmettelin, että mitähän se oikein tekee ja sitten huomasin että tuota vettähän oli enemmänkin ympäristössä ja pellolla. Mies antoi laitteen minulle ja lähti kävelemään pois päin (sinne mihin olisin itsekin ollut menossa). Meinasin palauttaa laitteen miehelle, mutta tien toiselta puolen alkoi tulvia tuota lieju/lietevettä, joka pakottikin lähtemään takaisin tulosuuntaan. Halusin eroon laitteesta koska se ei ollut minun, mutten uskaltanut jättää sitä tien varteenkaan, ettei kukaan olisi sitä varastanut.
Olin vähän matkaa palannut, kun seuraavassa tienhaarassa tuli vastaan yksi mies, jonka kanssas oli vähän (todella vähän) juttua viime keväänä. En olisi varmaan tervehtinyt, mutta huomasin että hän oli miltei avojaloin ja oli pakko sanoa, ettei oo varmaan hyvä juttu, kun tulee tuollaista vettä (ja tulvavesi tuli jo siinäkin kohtaa tietä yli). Hän sanoi minulle sitten, että on sitä pahemmissakin vesissä rämmitty jossain metsällä ollessa. Hän oli ensin hieman välttelevä, mutta sitten hän otti kontaktin ja katsoi minua niillä ihanilla silmillään silmiin. Sitten hän lähti kävelemään sinne suuntaan mihin olin alunperin ollut matkalla. Lähdin seuraamaan häntä ja juttelin jotain siinä, edelleen se laite kaulassani. En enää huomioinut olisiko vettä ollut enää ympärillä. Menimme pientä mäkeä ylös, siellä oli bussipysäkki. Mies kertoi, että hän ei enää ollut entisessä työpaikassaan, vaan opiskeli nyt kaupungissa, johon hän oli tullut odottamaan bussia. Minä jätin laitteen bussipysäkin seinustalle ja uni loppui ennen kuin bussi ehti tulla. Itse en kuitenkaan ollut lähdössä siitä minnekään, olin vain seurannut tätä miestä, kun en osannut muuallekaan tiesti mennä.
Mielipiteitä tästä unesta otetaan vastaan
Merkittävää oli ehkä että tuo tulvavesi ei tullut mistään joesta, koska joki oli ihan toisella suunnalla. Ja se, että tavallaan kahden risteyksen välillä oli joku ihminen siinä risteyksessä, paitsi että tää työmies oli vähän hämärä.