Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Uusi kääpiöplaneetta  (Luettu 8207 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
julyette
Vieras
« : 20.09.2008 16:44:13 »


Ursan ja Nasan uutisista:

Haumea on aurinkokunnan uusin kääpiöplaneetta

Kansainvälinen tähtitieteellinen liitto IAU on luokitellut ja nimennyt aurinkokuntamme viidennen kääpiöplaneetan. Nyt Haumeaksi ristitty kappale julkistettiin vuoden 2005 puolivälissä. Tätä ennen se tunnettiin vain koodilla "2003 EL61".

Haumea on pituudeltaan noin Pluton kokoinen eli lähes 2000-kilometrinen, mutta muodoltaan pitkulainen. Litistymisen syyksi epäillään kappaleen nopeaa kiertoaikaa, joka on ainoastaan neljä tuntia.

Uuden kääpiöplaneetan rata käy lähimmillään noin 35 astronomisen yksikön (eli Maa-Aurinko-etäisyyden) päässä Auringosta. Kaukaisimmillaan rata ulottuu 52 astronomisen yksikön päähän. Nimensä Haumea sai Havaijin hedelmällisyyden jumalan mukaan. Aiemmin kääpiöplaneetoiksi on nimetty Ceres, Pluto, Eris ja Makemake.


Katselin kuvia tuosta Haumeasta ja tuo hauskan pitkulainen muoto tuo kyllä mieleen tuon nimen merkityksen, hedelmällisyyden. En ole vielä tutkinut löytyykö Haumea astro.comin listoilta, jotta voisi katsoa miten se kartalle sijoittuu.
tallennettu
Norna
Vieras
« Vastaus #1 : 20.09.2008 17:06:47 »

 Löytyy se, numeroltaan 136108    http://en.wikipedia.org/wiki/Haumea_(dwarf_planet)
 Ilmeisesti tuosta nimestä on vielä epäselvyyksiä.

 Yritin muokata tota linkkiä, mutta jostain syystä se ei hyväksy tuota viimeistä sulkumerkkiä mukaan. No laittakaan se itse osoitteeseen niin pääsette perille  Smiley
« Viimeksi muokattu: 20.09.2008 22:38:10 kirjoittanut DolceVita » tallennettu
Emelia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1798



Profiili WWW
« Vastaus #2 : 20.09.2008 17:14:32 »

Ei, kyllä nimi on ihan virallinen nyt.

Ilmeisestikin polynesialaisella, havaijilaisella, hedelmällisyyden luojajumala- Haumealla oli paljon lapsia ja noita lapsia "tuli vähän kaikista aukoista"...  Haumealla on kaksi kuuta Hi'iaka ja Namaka ja näiden lisäksi myös 5 muuta pientä kappaletta kiertää samalla radalla Kuipierin vyöhykkeellä ja niillä on myös sama koostumus. Haumea on siis tämän "perheen" emo, isompi kappale josta muut pienemmät ovat irrottuneet.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Haumea
http://www.iau.org/public_press/news/release/iau0807/
« Viimeksi muokattu: 20.09.2008 17:16:51 kirjoittanut Emelia » tallennettu

Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #3 : 20.09.2008 18:31:33 »

Pitipä ihan zekata Astro.com'issa mihin sijoittuu ja   :Smiley  se on  kuu  ja  pluto  aspect_con ni keskipisteessä asteelleen  Huh
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Norna
Vieras
« Vastaus #4 : 20.09.2008 22:44:33 »

 Joo niin onkin jo vakiinnutettu tuo nimi, luin vähän väärin siitä Santa-nimityksestä ensin.

 Tässä vähän tuosta Jumalattaresta ja mytologiasta
 
 http://www.powersthatbe.com/goddess/haumea.html
tallennettu
nikki
Astroholisti
*****
Viestejä: 6608


Profiili WWW
« Vastaus #5 : 21.09.2008 00:42:22 »

ja hedelmällinen luojajumala sisältää jumalallisen luojasoundin
 H-aum-ea
aum is said to be the primordial sound that was present ar the creation of the universe

tallennettu
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5772


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #6 : 21.09.2008 19:37:41 »

Häntäkö sitten kutsuimme meren ranalla yhdessä meditaatiossa: pitkästi ringissä 'aum' hyrisi'.

Emme tosin ole monikaan enää hedelmällisessä iässä. Mutta usea meistä lähtee mukaan energiakursseille!
Hedelmällisyys voi siis olla jotakin muutakin?
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
julyette
Vieras
« Vastaus #7 : 22.09.2008 00:19:50 »


Hedelmällisyys voi siis olla jotakin muutakin?

Ehkä näissä Äiti-Maa-jumalattarien kohdalla tulkinnoissa on keskitytty liiaksi pelkästään siihen lapsen saantiin. "Äiti" on kai laajempi käsite kuin lapsen saanti tai oma äiti, jota kai ainakin Ceres edustaa osittain. Maailmassa on paljon naisia jotka eivät voi saada lapsia mutta heidän syntymäkartoillaan kuitenkin myös nämä Äiti-jumalattaret ovat edustettuina.
Nämä Äiti-asteroidit ja kääpiöplaneetat ovat aiheuttaneet minulle päänvaivaa tulkintoina juuri siksi, että kuulun tähän ei-voi-saada-lapsia naisryhmään.  Olenkin miettinyt onko lapsettomuuskin eräänlainen valmiiksi määrätty asia, karma,  joka ilmenee syntymäkartalta.

Ceres (perääntyvänä) Oinaassa  on natalillani erittäin vähän aspektoitunut, vain kaksi aspektia,  aspect_tri Aurinkoon ja  aspect_inc Kuuhun.
Tuo uusi löydös Haumea on natalillani alitajunnan 12. huoneessa Neitsyessä ja asteen orbilla  aspect_con Kuuhun ja Venukseen.
Molemmat Äiti-Maa-jumalattaret ovat siis aspektoituneet natalillani naiseus-koti-edustajiin, mutta en ole kuitenkaan kovin äidillinen luonne, jos äidillisyyttä katsotaan perinteisesti. Jos taas äidillisyys mitataan laajemmin, voisin hyvinkin kuvitella olevani monen ihmisen "äiti", kehitysmaissa tai katastrofialueilla.
tallennettu
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #8 : 22.09.2008 01:28:38 »

Varmaankin sinun on tarkoitettu olemaan aiti sanan uudessa merkityksessa-joka mielestani edustaa aitia kauneimmillaan.
tallennettu
Triton
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 273



Profiili
« Vastaus #9 : 26.09.2008 20:38:04 »

Onko Haumealla astro.comissa joku toinen nimi, vai miten minä en näe sitä listassa Extended Chart Selection -sivulla?

 Cry
tallennettu

Oinas: Venus, Saturnus
Neitsyt: Pluto
Vaaka: Asc, Jupiter, Uranus
Skorpioni: Kuu, Neptunus
Jousimies: Mars
Vesimies: Merkurius
Kalat: Aurinko
Emelia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1798



Profiili WWW
« Vastaus #10 : 26.09.2008 21:55:14 »

Valitettavasti astro.com päivittyy aikas hitaasti eli ei sitä sieltä ainakaan additional objects'eista löydy... Kokeile laittaa additional asteroids laatikkoon tuo 136108 numero.

Omalla radixillani Haumea löytyy 9 astetta Neitsyttä eli 7 asteen päässä  aurinko :sta.
tallennettu

Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5772


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #11 : 26.09.2008 22:08:42 »

Olisiko tuo Haumea suuri henki-äiti?

Äitiydessämme korostetaan liian usein tuota biologisuutta ja fyysisyyttä. Mitä tiedämme henkikodistamme ja siitä mitä tietämättämme hengessämme synnytämme. ... ajatuksissamme?
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Triton
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 273



Profiili
« Vastaus #12 : 16.10.2008 18:15:30 »

Valitettavasti astro.com päivittyy aikas hitaasti eli ei sitä sieltä ainakaan additional objects'eista löydy... Kokeile laittaa additional asteroids laatikkoon tuo 136108 numero.

Omalla radixillani Haumea löytyy 9 astetta Neitsyttä eli 7 asteen päässä  aurinko :sta.

Kiitos! Näkyy itselläni olevan 7 Vir 44'58"r. Millainen mahtaa olla Neitsyt-äitihahmo, varmaan aika huolehtiva mutta viileä, kliininen? Äkkiseltään huomaan että itse, jos olisin äiti, varmaankin olisin hyvin informatiivinen koska muutenkin tykkään jakaa informaatiota ja se on minun "äidillisyyttäni" että annan sitä mistä olen kiinnostunut: tietoa. Mutta liittyneekö Haumea mitenkään omiin äidillisyyspiirteisiin, vai liekö kyseessä vähän kinkkisempi juttu...
tallennettu

Oinas: Venus, Saturnus
Neitsyt: Pluto
Vaaka: Asc, Jupiter, Uranus
Skorpioni: Kuu, Neptunus
Jousimies: Mars
Vesimies: Merkurius
Kalat: Aurinko
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #13 : 16.10.2008 18:37:31 »

Olikos tämä linkki jo täällä:
http://lunarplanner.com/asteroids-dwarfplanets/Haumea.html
 Smiley
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Emelia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1798



Profiili WWW
« Vastaus #14 : 19.10.2008 12:50:22 »


Kiitos! Näkyy itselläni olevan 7 Vir 44'58"r. Millainen mahtaa olla Neitsyt-äitihahmo, varmaan aika huolehtiva mutta viileä, kliininen? Äkkiseltään huomaan että itse, jos olisin äiti, varmaankin olisin hyvin informatiivinen koska muutenkin tykkään jakaa informaatiota ja se on minun "äidillisyyttäni" että annan sitä mistä olen kiinnostunut: tietoa. Mutta liittyneekö Haumea mitenkään omiin äidillisyyspiirteisiin, vai liekö kyseessä vähän kinkkisempi juttu...

Enpä tiedä.. Ajatuksesi tuntuu aikas järkeenkäyvältä; itse olen siis  aurinko neitsyt ja tuo Haumea on siis käytännössä yhtymässä  aurinko :n radixilla (väljällä orbilla, mutta kuitenkin). Lisäksi minulla on Child -asteroidi 6. huoneessa, joka on Neitsyen ja Merkuriuksen huone.
 
-Minulla ei ole omia lapsia, mutta työskentelen lasten parissa hoitaen. Koska Neitsyt liitetään ahkeruuteen, uutteruuteen, itsensä uhraamiseen ja toisten auttamiseen, kuin myös 6. huoneeseen.. Näin siis "äidillisyys" hoivaamisena ja hoitamisena, kuin myös kasvattamisena ja ohjaamisena (Merkuriuksen informaatio) näkyisi ehkä hyvinkin tuollaisina emon ja Haumean ominaisuuksina Neitsyessä.
tallennettu

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: