^Muakin kiinnostaa.. Onko kaikilla omat oppaansa, vai vain heillä jotka ovat avoimia tällaisille asioille.
Kaikilla on opas, vähintään yksi, yleensä enemmän. Oppaat vaihtuvat aina, kun ihminen on sisäistänyt opastajansa neuvon - vähän kuin luokanopettaja vaihtuu aina luokkatasolta toiselle ja aineesta toiseen. Jotkut oppaat voivat kulkea rinnalla koko elämän avustavina työntekijöinä.
Toisin kuin yleensä luullaan, kuolleet läheiset eivät ole oppaita henkioppaan virallisen määritelmän mukaan. He ovat ainoastaan läheisiä ja rakkaita, jotka haluavat olla tukemassa ja neuvomassa maanpäälle jääneitä läheisiään. Henkiopas-henkiopas voi olla kuka tai mikä tahansa ilman aikaisempaa yhteyttä opastettavaansa. Hän voi olla myös eläin, toisen planeetan asukas jne.
Minulla oppaina esimerkiksi toimivat perusoppaiden lisäksi fiktiiviset hahmot, joita piirtelen vapaa-ajalla. Tiedän heti mitä minun täytyy tehdä ja kuinka toimia ja missä asiassa alkaa tasapaino järkkyä sen mukaan, kuka hahmoista on päällimmäisenä eniten. Esimerkiksi yksi hahmoista on minulle ns. stressi-indikaattori. Jos kärsin ahdistuksesta ja stressistä niin, etten itsekään huomaa sitä, kaipaan kyseisen hahmon seuraa. Jos en tajua rauhoittua tästä vinkistä, hahmo tulee uniini. Jos en tajua vieläkään rauhoittua tuloksena on sairastuminen, jolloin on PAKKO levätä eikä siitä neuvotella. :