Astro.fi käyttää toposentristä huonejärjestelmää, mutta kyllä molemmissa pitäisi tulla sama askendentti. Nyt epäilenkin, että kesäaika on aiheuttanut sekaannuksen. Astro.com osaa yleensä automaattisesti ottaa sen huomioon, astro.fin laskurista en ole niin varma. Siis onko Huddinge Ruotsissa ja onko kesäaika siellä käytössä? Mutta joka tapauksessa kokeile vielä astro.fissä kellonaikaa 07:24 ja katso, että se aikavyöhyke on oikein.
Ehkä toi mun selitys ei ollut kauhean selkeä, kyllä kumpikin antaa saman askendentin: neitsyt. Mutta koska asteet heittelevät niin paljon niin tietysti kartoilla on eri aspekteja ja siten myös eri erikoiskuvioita. Ja tietysti planeetat ovat vähän eri huoneissa myös, huoneiden kärjet eri paikoissa ym. Nyt mietin vaan kumpi on sitten se järkevin lähtökartta tulkintaa ajatellen, mutta ehkä se on sitten tuo topocentrinen jos se kerran on parempi tänne pohjolaan. Olen itse aikamoisen uuno vielä noissa eri huonejaoissa enkä tiedä niistä paljoa.
Tarkistin noita aikavyöhykkeitä ja kyllä ne täsmäävät ymmärtääkseni. Eli sitten ainoa vastaus erilaisuuteen on varmaankin tuo eri huonejako. Menin tarkastelemaan astro.com:n huonejakolistaa enkä nähnyt siellä topocentristä, onko sillä joku toinenkin nimitys vai puuttuuko se vain sieltä?