Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lukunurkkaus  (Luettu 14202 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
Lizzy
Vieras
« : 24.10.2008 15:24:44 »

No niin tervetuloa, ottakaa huopa ja käykää mukavasti tilavalle sohvalle. Pöydältä voi ottaa teetä ja pientä purtavaa. Tarkoitus on keskustella kirjoista.

Anteeksi tämä proosallinen aloitus, en tiedä onnistuinko luomaan yhtään tunnelmaa.  Grin Mutta siis ideasta napanneena halusin laittaa tänne aiheen, jossa voidaan puhua kirjoista.

Luin viimeksi Kata Kärkkäisen 2006 ilmestyneen romaanin Jumalasta seuraava.

Kirjan aihe on erittäin mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä narsismi ja varmasti moni voi samaistua kirjan tarinaan. Kirjan alkupuoli on aika nopeatempoinen ja tiivis ja äärimmäisen mukaansa tempaava. Sitten tahti hidastuu, mutta taas nostetaan vaihdetta ja alkaa tapahtua...

Mutta... jotain todella tapahtuu eikä kovin hyvään suuntaan kerronnan kannalta. Jotenkin kerronta tuntuu menevän, jopa minun makuuni, liian psykologiseen suuntaan eikä itse tarina pääse kehittymään. Tuntuu, että lopussa ei edetä enää ollenkaan ja vaikka nautin kirjan alkuosasta niin jotenki loppu mielestäni lässähti.
Tarkoitus oli varmasti kuvata juuri niitä psykologisia vaikutuksia mitkä seurasivat vielä pitkään, mutta minun mielestä tarina ja kerronta alkoi junnata.

Täällä saa kertoa myös juonesta. Joka haluaa välttää spoilereita niin älkööt lukeko.  Wink Mutta siis pakko ei ole ja en itse ala selittämään kirjan tapahtumia tarkemmin, jos joku haluaa lukea itse.

Kirjan aihe on loistava ja syvä ja kerronta tyyli Katan  aurinko skorpioni mukaisesti syväluotaava.
Mutta minä olisin lopussa kaivannut henkilönäkökulman vaihdosta. Olisi ollut mielenkiintoista lukea päähenkilö Kiian äidin kokemuksista tai sitten Jarin näkökulmasta. Näin tarinasta olisi saanut mielestäni loistavan monitahoisen ja vaikka 1000 sivuisen opuksen.  Grin  Tällaisenaan hyvä ja kiinnostava kirja, mutta kirjan loppu lässähti.

Kirjan kansikuva:

http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/helmi/5perjantai/tahtivieraat/kata_karkkainen/396826.jpg

Toinen kirja, jonka olen viime aikoina lukenut on

Anna-Leena Härkösen  Ei kiitos

kirja käsittelee humoristisella ja koskettavallakin tavalla avioliiton ongelmia ja tarttuu miehen seksuaaliseen haluttomuuteen. Tämä on mielenkiintoinen näkökulma kun yleensä asetelma on päinvastoin. Vaikka tarinassa on muutama tolkuttoman kliseinen kohta ja välillä nainen, siis kertoja päähenkilö esitetään liiankin epätoivoisessa valossa niin ehdottomasti suosittelen tätä kirjaa. Mielestäni kirjassa säilyy hyvin huumorin ja traagisen tasapaino ja jotenkin kirjasta jää hyvä mieli.  Smiley

Voitte heittää ajatuksia näistä kirjoista, jos olette lukeneet tai kertoa omista lukukokemuksistanne. Sana on vapaa.  kaksoset  Smiley

tallennettu
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #1 : 24.10.2008 15:52:11 »

smitten
aahh.. tulen fiilistelemään lukutoukkien ja kirjatomun tuoksuun  angel Olen aina lukenut kirjoja kun olen ollut raskaana  smitten Nykyisin pöydältäni löytyy vain ammattikirjallisuutta ja joskus... joskun kaipaan proosaa  :Smiley

Mutta tämä kirja aloittaa sarjan, joka syöksee sinut naapurimaamme keisariajan viime hetkiin ja lopulta Suomen itsenäisyyden alkumetreille. Olin aivan koukussa kirjan kouriin tuntuvaan elämän kuvaukseen ja rikkaaseen kirjoitamis tyyliiin. Sarjan loppuosissa jopa Suomessa veljesvihan teot ja seurakset kuvataan raadollisesti ja on helppo kuvitella, että helppoa ei ole ollutkaan. Viimeisintä "Viktor" kirjaa en ole lukenut... pitäsi  police
http://www.otava.fi/kirjat/kotimainen/hirvisaari/fi_FI/sonjavalkoakaasiatmyrskypilvetsatakielimetsaviktoria/
Lämpimästi suosittelen niille, ketä lähihistoriamme kiinnostaa... jos näin saa sanoa...

Ei edes tämä kirja joka aloittaa myös tietyn tapaisen fiktiivisen historian kuvauksen, ei ollut niin tempaava, vaikkakin hyvä myös. Varmasti, ketä Egypti kiinnostaa kokee tämän mielikuvitusmatkana sinne jonnekkin, aikan taakse...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Valon_poika
Sarjan loppua kohden kirjoittajan mukana pitävä tyyli karkaa harhailemaan ja kirjat paikoin pitkäveteisiä, mutta alkupään kirjat  Cheesy
tallennettu
mateve
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #2 : 24.10.2008 19:09:46 »

Mielenkiintoista, en  ole lukenut näitä kirjoja.
Mutta, olen rakastunut Paulo Coelhon kirjoihin, ne ovat niin monitasoisia ja ainakin itselleni on niistä tullut vastauksia, juuri oikealla hetkellä. Olen pitänyt monta kertaa kirjaa Zahir kädessäni, mutta laskenut sen aina kädestäni, kunnes viime kesänä, se aivan kuin olisi sanonut että ota minut, minä tiedän. Kyllä vastaukset tulivat siihen hetkeen sopivasti.
Seuraavan oli Piedarjoella istuin ja itkin, niin tuttua tunnelmaa unelmista ja miten elämä voi yllättää.
Opintomatkani jatkui, seuraava oli 11 minuuttia, voi hitto, miksei se ollut saatavina kun olin 18v. mutta saanpas käsitellä, sitä mitä ei ole ollut.
Sitten Pyhiinvaeltaja, opetusta nyt hetkeen ja siitä että meidän koko elämämme on toisaalta pyhiinvaeltamista.
Alkemisti, sen olin lukenut joskus v.95 ja nyt kun luin löysin siinä miten täytyy uskoa mahdollisuuksiin, vaikka matka olisikin mutkainen, perillä voi löytyä yllätys.
Ja viimeinen Brida, kolme asiaa tarkentui, eli kun kohdataan jotain niin syvää, ja se riittää  lopun ikää koska ihminen ei ole enään sama kuin ennen. Sekä se kumpaa tietä kuljen  kuu n tietä vai  aurinko n tietä, sekä kun kohtaa sielunparinsa, valo välähtää vasemman olkapään yläpuolella.
Arvatkaa olenko tiiraillut vasempaa olkapäätä kun kohtaan mielenkiintoisia ihmisiä  2funny

Kaikesta muusta voi luopua mutta ei hyvistä kirjoista  smitten paitsi terveydestä, että voi lukea....

Wink  Mateve
tallennettu

mateve
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 25.10.2008 12:22:49 »

Jo kirjojen tuoksu on aivan huumaava.

Se on erilainen tuoksu Suomalaisessa kirjakaupassa ja divareissa.

Molemmat paikat minun kukkarolle ja minun pursuaville kirjahyllyille yhtä vaarallisia paikkoja.

Kävin pienellä matkalla. Hyvinkään kirjakaupasta tarttui käteeni Dalai Laman Maailmankaikkeus atomissa ja
divarista Katri Lehdon Kytäjän Mamsellin muistelmat.

Kytäjä on minulle tuttu paikka monista retkistä ja historiastaan, joten olin iloinen löydöstäni. Kirjassa oli jopa itsensä kirjoittajan omistuskirjoitus.  smitten

Mutta kaikkea kaikkea haluan lukea, ahmia, niellä pääni pullolleen niin että kihisee välistä!  Cheesy
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Lizzy
Vieras
« Vastaus #4 : 25.10.2008 13:36:19 »

Kiva että tämä aihe on herättänyt kiinnostusta.  Smiley

Juu jos alkais luetteleen niin tulis ihan jumalaton lista kaikkia kirjoja, jotka on muokannu omaa maailmankuvaa.
Hessen kirjoja olen myös lukenut ja pidin niistä paljon. Hesse olikin muistaakseni kuu kalat.  :Smiley Toinen tietääkseni kuu kala kirjailija oli Edgar Allan Poe jonka mielikuvituksellisesta ja teatraalisesta maailmasta pidän myös.

Aloitin Coelhon Alkemistia, mutta jäi kesken. En tiedä miksi, mutta en saanut jotenkin siitä tyylistä ja ajatuksesta kiinni juuri sillä hetkellä. Aikasemmin ajattelin, että kirjaa ei saa jättää kesken, mutta nyt mulla on hyllyssä monta kirjaa, joita oon "alottanu" lukeen.  Grin Kirjojen kohdalla täytyy kuunnella intuitioo... Joku kirja jota etsii ja etsii saattaa jäädäkin kesken, sitten toisaalta joskus alkaa ihan summissa lukemaan jotain ja jää totaalisesti koukkuun. Juuri ne ovat ihan parhaita kokemuksia kun innostuu eikä malta laskea kirjaa käsistään.
 Cheesy

Waltari on suomalaisista kirjailijoista ehdottomasti suosikkini.

Scifi ja fantasia ovat itselleni vieraita alueita. En jotenkin pääse mukaan siihen maailmaan.  Huh

Camus ja Kafka... kyllähän näitä on hyviä. Paitsi Kafkan jutut menee joskus vähän yli ymmärryksen. Nykyään kafka tuntuisi ahdistavalta. Nuorempana sitä luki älyllisemmin ja mielenkiinnolla...

Kaikkia henkisiä kirjoja olen lukenut vaikka kuinka paljon, jotka ovat olleet elämyksiä. Samaten rajatiedosta perinteiseen psykologiaan olen lukenut todella paljon. Siis nuorempana varsinkin. Mainitsen ne tässä kun joskus tietokirjallisuuskin voi antaa ihan huikeita ahaa elämyksiä. Se on eri tyylistä kuin kaunokirjallisuus elämyksellisyydeltään, mutta en silti vähättele sitäkään tyyliä.  Smiley
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 27.10.2008 22:27:36 »

Onpas teillä kirjoja käsissä, upeita, sellaisiakin joihin en itse ole jaksanut syventyä.  Huh
Ihaillen...Esmiralda
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Tiigris
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #6 : 27.10.2008 22:44:08 »

Hih, minä luin Herman Hessen Arosuden ensimmäisen kerran 14-vuotiaana, seiskaluokalla
ja tein siitä 7 sivun mittaisen kirja-analyysin.
Tein tällä järjettömän hyvän "ensivaikutelman" yläasteen äidinkielenopettajaan ja olinkin hänen lellikkinsä sitten koko yläasteen. Samaisen kirjan olen lukenut sitten myöhemmin uudelleen pariin kertaan, löytäen siitä aina vain uusia merkityksiä..

Onhan se masentava kirja omalla tavallaan, mutta siihen pystyy tällainen yksinäinen susi samaistumaan sielunsa syvyyksistä.

Mika Waltarin Sinuhe egyptiläisen luin kanssa joskus yläasteella.

Seitsemän veljestä on yksi suosikki-kirjoistani.  smitten

Samoin Vihkimys, joka oli todella tajunnaräjäyttävä lukukokemus murrosikäiselle - enhän silloin vielä ollut hirveän tietoinen henkisistä asioista, niin uudelleensyntymä, muinainen Egypti, henkiset vihkimykset yms saivat minut ihan haukkomaan henkeä.. Minä vain halusin lukea sen kirjan, koska isä luki sitä aina. Muistan miten luin ja luin sitä, muutaman vuorokauden putkeen välillä itkien kun se tieto tuntui olevan jotenkin liikaa minun tajunnalleni - siitä huolimatta luin sen loppuun..

Tykkään toki myös lukea kaikkea hömppää sekä fantasiakirjoja, olen lukenut taru sormusten herrat ja lohikäärme-sarjan (se joka alkaa jostain syysaamun lohikäärmeistä).

Agatha Christien kymmenen pientä neekeripoikaa oli myös oiva.  Grin

Lokki Joonatan.  smitten

Ruohometsän kansa.  smitten Cry

Mutta en ole lukenut yhtään mitään muuta kuin koulukirjoja viimeiseen kolmeen vuoteen, mikä kuulostaa kamalan tylsältä. Tulee vaan huono omatunto jos lainaisi kirjoja ja uppoutuisi niihin...
Odotankin että valmistun tuolta koulusta niin voin hyvällä omallatunnolla ryhtyä ahmimaan kirjoja samalla tavalla kun tein yläasteella... Smiley
tallennettu
Lizzy
Vieras
« Vastaus #7 : 27.10.2008 23:15:44 »

Uih mun mielestä kymmenen pientä neekeripoikaa oli julma kirja. En tykänny.  Cry Samoin Baskervillen koira, joka (pakko)luettiin joskus yläasteella. *pakkoluku puistatus*

Vaikka luen yleensä jokseenkin rankkoja kirjoja kun luen. Niin ja mitkäs sen rankempia kuin jonkun elämään pohjautuvat kirjat. Oikeasti pelkäsin enkä uskaltanut lukea kun 10-vuotiaana tartuin kaverin lainaamaan Deborah Spungenin tyttärensä elämästä kertovaan kirjaan Nancy[/i] Aivan uskomaton kirja, jonka myöhemmin uskaltauduin lukemaan loppuun.

Tykkään paitsi elämäkerroista niin erityisesti päiväkirjamuotoon kirjoitetuista kirjoista. Näitä esimerkkejä on monia, mutta

nauroin vähän väliä kun luin Bridget Jonesin -elämäni sinkkuna. Siis tämän Bridgetin fiktiivistä päiväkirjaa.
 2funny Olin silloin teini ja aloin kirjoittamaan itse samantyylistä päiväkirjaa. Tyyliin:
Rakas päiväkirja,, OMG painan tänään xx kiloa, kääk. En tiedä mutta jotenkin se oli hauskaa tuohon aikaan.
Päiväkirjaansa sai aivan vapaasti purkaa koko dramaattisen teini sielunmaisemansa. Oli se draaman aihe sitten mikä tahansa.  2funny

Tigrix, mulla on sama tilanne ja tunnen pienoista syyllisyyttä kun sorrun välillä lukemaan jotain kaunokirjallista "hömppää"  Embarrassed buck2 mutta kun tarvin vaan välillä lukee jotain muuta ku niitä tylsiä tieteellisiä kirjoja. Vastapainoa...  angel :Smiley

Tää syyllisyys aspekti on aina jotenkin mukana lukemisessa.  Huh tuntuu siltä... joko ei ole lukenut tarpeeksi, oikeita kirjoja, tai on lukenut liikaa, huvikseen... Miksei lukemisesta saisi nauttia? Minä ainakin koen aivan suunnatonta iloa, jos löydän jonkun kirjan, joka puhuttelee. Tunnen, että se on rikastuttanut elämääni monin verroin, verraten esim. jos olisin tehnyt jotain "mitä pitäisi" ja kokenut inhoa ja kiukkua ja turhautumista. Tai lukenut väkisin jotain mikä ei innosta. No way. Lukeminen on ihana ja kallisarvoinen harrastus, ei sitä kannata syyllisyydellä tai pakolla pilata.  smitten
tallennettu
Lizzy
Vieras
« Vastaus #8 : 28.10.2008 00:01:42 »

Samaa mieltä tuosta monipuolisuudesta.

Joskus yläasteen viimeisellä ja lukiossa kun aloin oikeasti kiinnostua lukemisesta niin jotenki muhun vetos heti sellaset kirjat, joissa päähenkilöllä oli vaikeuksia. Kun pääsin sitten lukioikään niin siinä vaiheessa venäläisistä kirjailijoista oli tullu ihan mun suosikkeja. Ne henkilöhahmot oli sopivan piinattuja ja kärsiviä.
 Undecided yritin, oikeasti yritin lukea jotain Steelin romaania. Ei siitä tullut mitään. Ne henkilöt jäi mulle ihan ilmaan. Ei muodostunu mitään mielikuvaa.

Tuo Bridget oli iloinen poikkeus. Siksikin se jäi niin mieleen. Mutta kun jotenki se oli niin aito ja hyvin kírjotettu henkilöhahmo.  Grin

Mä koen muuten vähän vieläkin  Huh tietyllä tavalla kiusallisena sen, jos jossain romaanissa kuvataan seksiä hyvin suoraan. Mutta toi Anna-Leena Härkönen on muuten sellanen, joka osaa siitä kirjottaa. Kaikki ei osaa. Kökösti kirjotettu seksikohtaus kirjassa on nolo sekä lukijalle että kirjoittajalle. Ehkä Härkönen on sopivan  aurinko oinas käsittelemään myös seksiä.  Wink Moni muistaa varmaan Häräntappoaseen tai Akvaariorakkautta.
tallennettu
Tiigris
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #9 : 28.10.2008 00:07:12 »

Joo, mua ei kyllä kanssa kovin monet kirjojen seksikohtaukset inspiroi..
Esimerkiksi hevoskuiskaaja joka ois muuten ollut ihan hyvä kirja, meni piloille niiden seksikuvausten vuoksi.

En tiedä miksi mutta seksikohtauksia on vaikea kirjoittaa ilman että niistä syntyy jotenkin ällöttäviä mielikuvia, vaikka en todellakaan pidä seksiä ällöttävänä.. Grin
tallennettu
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #10 : 31.10.2008 09:34:46 »

Aivan super upeita kirjoja Dawnchild  smitten
Luin ahmimalla ne murrosiässä ja voi kuinka ne koskettivatkaan... pitäsikö lukea uudelleen? On meinaan sitten aikaa tuosta...  Cheesy
tallennettu
Lizzy
Vieras
« Vastaus #11 : 18.01.2009 12:09:01 »

Hei, nostetaanpa tätä aihetta kun varmasti moni sai jouluna kirjojakin lahjaksi.  Smiley

Ole lukenut viime aikoina sellaista kirjaa kuin Riadin tytöt

Tästä kirjasta on kohistu todella paljon. Herättänyt suurta huomiota ympäri maailman.

Kirjoittaja on ikäiseni -82 syntynyt nuori nainen. Ihailtavan rohkea ja itsenäinen ajattelija, joka uskalsi esikoisromaanissaan tarttua sellaisiin teemoihin mistä ei ikinä arabikulttuurissa ole kirjoitettu. Eikä varsinkaan kukaan nainen. Naiseus, naisellisuus ja naisen asema on kirjassa hyvin näkyvä teema.

Kaikkia joita kiinnostaa vieraat kulttuurit ja ihmissuhdekiemurat niin suosittelen lukemaan.
tallennettu
Lizzy
Vieras
« Vastaus #12 : 11.05.2009 11:33:05 »

Täytyypä taas palata tähän aiheeseen kun minusta tuntuu, että olen löytänyt lempikirjani! Lukeminen on vielä kesken, mutta Stephen Kingin Liseyn tarina on jotain mitä en ole ikinä ennen lukenut. King on kauhukirjailija ja kai tätäkin kirjaa voi tulkita siltä kannalta, toisaalta kirjan voi ajatella kuvastavan sitä miten King kokee rinnakkaiset todellisuudet.

Minun mielestäni tämä kirja on ennen muuta rakkaustarina.
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #13 : 11.05.2009 14:18:04 »

Heitänpä pöytään, sinne huovan väliin sellaisen kirjan kuin
Steve Coll: The Bin Ladens. Kertoo ko. perheestä
ja arabimaailman "salaisuuksista".
tallennettu
jonguil
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #14 : 12.05.2009 22:03:19 »

Mielenkiintoista, en  ole lukenut näitä kirjoja.
Mutta, olen rakastunut Paulo Coelhon kirjoihin, ne ovat niin monitasoisia ja ainakin itselleni on niistä tullut vastauksia, juuri oikealla hetkellä.

Ma olen myos ihan myyty Coelhon kirjoille. Ensimmaisena kateen osui puolivahingossa Alkemisti. Se on ensimmainen kirja jota lukiessa oli pakko ottaa kyna kateen ja merkita ne kaikki ihanat ajatukset. Se oli vangitseva.

Hiukan myohemmin aloin kerata kasiini muita kirjailian tuotoksia. Eniten pysayttivat Zahir ja Veronika paattaa kuolla. Niiden ajatukset vain osuivat oikeille kohdille minun elamaani.

11 minuuttia ja Brida on viela lukematta. Maailmalta loysin Coelhon teoksen Like the flowing river, se on nyt seuraavana luettavana.

Muita kirjoja ja kirjailijoita joihin olen kiintynyt ovat: Leena Lehtolainen - Jonakin onnellisena paivana. Torey Haydenin kirjat, Johanna Sinisalon teokset, Tuomas Vimma, ?? - Hanen olivat linnut...

Luen kausiluontoisesti, valilla monta kirjaa viikossa, valilla en kuukausiin mitaan.
tallennettu

Leijona, nouseva skorpioni, aurinko ja kuu leijonassa.
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: