En trkoita, etteikö näkijöillä pitäisi olla auttamismoraalia, mutta yksi asia usein unohdetaan: Näkemisen lahjan omaavat ihmiset ovat aivan samanlaisia ihmisiä kuin me muutkin, inhimillisine heikkouksineen. New age -piireissä uskontokunnissaprofetoimisen lahjan omaaviin aletaan kuitenkin lähes poikkeuksetta suhtautua kuin yli-ihmisiin, puolijumaliin, gutuihin. Ja mikä inta: monet näkijät vastaavat tähän huutoon ja alkavat ITSE pitää itseään parempina ihmisinä.
Olen seurannut henkisen kehityksen seurapiirejä vuosikymmenet ja tämä ilmiö toistuu jatkuvasti. Myös itse henkilökohtaisesti tuntemani näkijät ovat auttamislahjastaan huolimatta lähes koomisuuteen asti IHMISIÄ, palvonta ja raha kun saa ihmisessä usein ne ikävämmät puolet esiin.
Yhden tutun, hyvin arvostetun näkijän kanssa minulla on aivan ilmeisesti karmallinen suhde, sillä olemme hyvin erilaisia ihmisiä, mutta hän on aina halunnut olla ystäväni, lähes väkisin. Olen yrittänyt pitää etäisyyttä jotta en olisi epärehellinen, enhän koe hänen kanssaan oikein minkäänlaista sielujen sympatiaa, mutta elämä ikäänkuin pakottaa hänet aina 'auttamaan' minua. Hän myös loukkaa minua jatkuvasti huomaamattaan, sillä jostain syystä hän ei tunnu tajuavan erilaisuuttamme vaikka sanoisin sen päin naamaa.
Ystävyyssuhteena tällainen suhde on hyvin tuskallinen, jopa perverssi, sillä tämä näkijä on paradoksaalisti erittäin huono ihmistuntija kanavointien ulkopuolella, määräilevä, hysteerinen, vallanhaluinen, kateellinen...samalla sydämellinen, holhoava, ylitunteellinen. Sanalla sanoen: ihminen.
Otin tämän esimerkin, koska kyseessä on ihminen, jota monet 'palvovat' ja jonka edessä he ovat äärimmäisen haavoittuvaisia ja avoimia, koska uskovat hänet jumalallisen tiedon haltijaksi (kaikki me hallitsemme tuota tietoa). Minun näkökulmani tähän henkilöön on siis täysin erilainen, ja hänen raadollisen inhimillisyytensä näkevät myös ns. ei-henkiset ihmiset, joilla ei ole päässään palvovia hallelujaa silmälaseja
Olemme siis kaikki ihmisiä eikä KUKAAN meistä ole lopulta jumalallisempi kuin toinen.