Tässä mun vinkit hiusten kasvattamiseen, toimii siis mulla... Omat hiuset on nyt vähän hartioiden alapuolella. Nämä taipuu vaan ja ainoastaan latvoista, eli tukka näyttä karvaiselta.
Hiukset kannattaa suojata. Tarkoittaa hoitoaineen käyttöä, itse laiskana suosin hiuksiin jätettävää ja kerran viikossa "oikea" hoitoaine saa vaikuttaa pitkään. Hoitoaineitakin on monia, kokeilemalla sen oman löytää. Saunaan ehdottomasti pyyhe päässä, samoin pakkasella pipo tai huppu päähän.
Samoin mielestäni hiusta suojaa niitten kiinnipito. Päällimmäiset irtohaivenet kun tuntuis kuivuvan ensimmäisenä. Löysä letti, ranskalainen tai tavallinen, ponnari tai nuttura. Kiinnittämiseen kangaspintainen lenksu, eikä sitäkään vedetä mahdottoman tiukalle. Ei mielellään hiuslakkaa, vaan haiventen oikomiseen ja kiinnittämiseen vahaa. Vahojakin on tosi montaa sorttia, enemmän ja vähemmän rasvaisen oloisia.
Vaaleita raitoja en enää anna laitaa, se vasta latvoja kuivattaa! Sen sijaan suosin värjäystä, kevyt tai kesto.. Viime syksynä kampaajalla laitettu kestoväri ei kyllä ollut hyvä, mutta maitokaupan hyllyltä ostettu ja itse laitettu väri toimi, se ikäänkuin sulki suomut, ja hiukset kiiltää vieläkin kivasti neljän kk jälkeen. Jos väri on lähellä omaa väriä, muutaman senttin juurikasvu ei haittaa ja kaks kertaa vuodessa värjäys riittää.
Suoristusraudat ja kähertimet on pahasta. Itse käytän kyllä fööniä, takaraivon pyörylä kun muuten ei asetu. Vapaapäivinä tukka saa sojottaa omaan suuntaansa ja jos pakko on lähteä ihmistenilmoille, lätsä tai hattu vaan päähän.
Pesua olen yrittänyt harventaa jokatoiseen päivään, mutta kun on rasvoittuva iho niin aina ei pysty. Toisaalta yritän vaahdottaa shampoota vain päänahkaan.
Jostain luin, että ihmiset huuhtelee hiuksia liian vähän aikaa, kaksi kertaa kauemmin pitäisi.
Niin ja niitä latvoja pitäisi raaskia leikkauttaa! Itsellä viimekäynnistä on jo viisi kk, johtuu vaan siitä että mun oma kampaaja on ollut (TAAS!) äitiyslomalla. Ensi tiistaina on aika ja tiedä vaikka tukka lyhenisi dramattisesti nyt kun oma tukkalääkäri visioi!
Mun mielestä luonnonkiharat hiukset on kauniit, oli niissä pientä lainetta tai kunnon käkkärä. Ne jotenkin tuo hiuksiin luonnetta ja eloa. Toivottavasti jokainen jossain elämän vaiheessa oppii pitämään omasta luojan suomasta kruunusta!