Hei, kiitoksia vastanneille, vaikka siitä onkin jo melkein vuosi kun kirjoitin tämän topicin...
Päivitänpä vähän tietojani: tajusin viimein, että uni- ja hermovaivani johtuivat lähinnä e-pillereistä, jotka olin aloittanut kesällä 2008. Epäilin tätä(kin) kyllä vähän koko ajan, mutta uskalsin vasta viime keväänä ottaa ohjat käsiini ja vaihtaa merkkiä. Oireet helpottivat aika nopeasti, ja pahat mielialavaihtelutkin katosivat (en ollut aikaisemmin edes tajunnut, kuinka paljon ne olivat vaikuttaneet elämääni). Lisäksi aloin syömään B-vitamiinia, joka tekee kuulemma hyvää pillereitä syöville naisille ja auttaa hermoja. Tämän lisäksi luin viime talvena kirjan akupainannasta, ja painelinkin tarvittavia pisteitä joka ilta melkein puoli vuotta, se onneksi auttoi sen verran että kestin tähän asti.
Oireet nimittäin pahenivat vuodenvaihteen jälkeen niin, että lopulta olin melkein koko ajan pienessä ahdistus/jännitystilassa, vatsaa ja rintakehää kouristeli ja tuntui, että koko ajan jännitän jotain ilman syytä.
No, kaikki on onneksi tämän kesän ja syksyn ajan mennyt hyvin, stressi/ahdistus eivät ole enää vaivanneet, vaikka olen aloittanut uuden koulun/työt ja muuttanut uudelle paikkakunnalle. Akupainantaakaan en ole tarvinnut säännöllisesti enää 3 kuukauteen. Satunnaista pientä levottomuutta on joskus iltaisin ollut, mutta aina olen saanut nukutuksi vähintään 7 tunnin yöunet.
Mutta viime yönä jostain syystä ei uni yhtäkkiä tullutkaan, sain jopa ensimmäistä kertaa elämässäni kunnon paniikkikohtauksen, kun aloin pelätä ja miettiä, että en kestä jos se sama rumba alkaa taas. Lopulta ehdin nukkua vain n. 2 tuntia.
Nyt mietinkin, että miksi yhtäkkiä tällainen takapakki. Jouduin tässä vähän aikaa sitten kyllä syömään kaksi pillerisatsia putkeen, kun yksi pilleri tuli takaisin ulos
joten ehkä hormonitasapainoni on väliaikaisesti jotenkin vinksallaan? Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia?
Nyt täytyy vaan yrittää ottaa rauhallisesti ja katsoa, miten jatkossa.