Aikas traditionaalisesti täälläkin ja koko Joulun alus aika myös
Ollaan jo viikkoja lasten kanssa askarreltu, leivottu ja tehty laatikot pakkaseen, tehty lahjoja ja käyty ostamassakin, viety perille ja samalla kyläilty.
Itse aatton odotus tiivistyy tänään, kun kohta mennään (tuonne vesi sateeseen
) kuusen hakureissulle omaan metsään myös
ja itse suolattu kinkku tuodaan puhtaaseen veteen sisälle lämpenemään
Myös tänään on siivouspäivä ja vaikka tässä on pitkin Joulukuuta vaihdettu verhoja yms., on nyt ns.viimeinen silaus tässä ja sitten saakin olla miten on
Aatona haudoilla ei käydä, koska yhtään rakasta lähisukulaista ei ole hautaan saateltu, kiitos siitä
Päivä kuluu rauhaisasti valmistellen iltaa... päivällä saattaa joku vielä piipahtaa omien kulkemisten varrella lämpöiselle glögille ja hetken istumaan vaikka suolaistakin saaden -ruistaikina piparit sinapilla ja kinkulla ovat aika pop
Kinkku on paistettu edellisenä yönä ja osa tarvittavista ruokaaineista puolivalmiina jääkaapissa, em.rosolli aineet. Koko talo kylpee tuoksuissa ja tästä syystä kissat pyörii jaloissa ja koira myös, mutta se älyää olla hieman kauempana kun on oikeasti jaloissa kokonsa vuoksi
Lapset katselee lastenohjelmia ja todennäköisesti muutama riitakin joudutaan selvittelemään, kun se jännitys käy pienille hermoille :
Kuusen koristelu kuuluu myös lapsille ja yleensä se tehdään aatonaaton iltana, heti kun kuusi tulee paikalleen.
Päiväunet saattaa olla leppoisan tunnelman yksi avaintekijä ja takkavalkea, kun alkaa hämärtää. Samalla lämpiää puusauna, johon on kaivettu pakastimesta kesästä muistona tuorevihta ja kuumaan vihtaveteen eksyy myös kourallinen kuivattu ja ruusun terälehtiä pienessä harsopussissa, antamaan oman tuoksunsa aisteille
Saunapuhtaat ihmiset sitten kokoontuvat perheen kesken ja isovanhempien kanssa ruokapöytään, jossa kynttilät valaisee (sähkövalot ovat OUT). Kun vatsanahat on levitetty äärilleen, on lasten pienen esityksen vuoro... viime vuonna oli heidän oma näytelmä ja tänä vuonna olen ymärtäny heidän suunnittelevan tietovisaa
Samaan aikaa kahvi ja glögi valmistuu ja jälkiruoka tulee siivotun ruokapöydän päälle. En ole vielä päättänyt mitä se olisi tänä vuonna, mutta eiköhän tuo tuosta selkene...
Sitten onkin lahjojen vuoro ja vatsa pystyssä sohvalla köllettely, koko illan
Kiireen ajan luudalla huushelkkariiin ja saa pysyä siellä loppiaisen
Humalaa en ymmärrä ollenkaan, kuinka voi sopia käsitykseen Joulusta ja sen vietosta
Lahjojen määrä on pieni, mutta laadukas, eli haluttuja ja toivottuja juttuja. Aikuset harvemmin toisilleen mitään, lähinnä lasten juttu on tuo paketti asia
Parasta Joulussa on lasten ilmeet ja touhu, ruoka ja aika
Siitä syntyy muistoista rakkaimmat
Toivon niin sydämessäni, että mahdollisimman moni lapsi voisi kokea hyvän Joulun ja aikuiset antaisivat sille mahdollisuuden jättämällä itsekäät halut em.viinan suhteen jollekkin toiselle vuoden päivälle. Nuo seikat luovat varjonsa aina juhlaani, kun tiedän perheitä missä niin ei tapahdu vaikka joka vuosi sen nimeen vannotaan. Siksi itse tahdon olla läsnä omilleni ja vasta kun nukkuvat saatan pistää pienen konjakin tai tuikun glögiini ennen nukkumaan menoa
Ihanaa Joulua odotellessa