minun mielestä todellinen yhteisöllisyys rakentuu vasta todellisen yksilöllisyyden päälle. mutta ei tätä harvakaan tajua... Roll Eyes <-----en tarkoittanut sinua , vaan yleisesti, ja en halunnut kuulostaa 'paremmin tietävältä', mutta minusta vaan tuntuu että tuon asian merkitystä ei usein edes käsitetä.
yhteisöllisyyttä on liian vähän. mutta se ei ole todellakaan sitä, että se syntyisi niin että puristettaisi samaan muottiin kaikki. tästähän sitä psyykkistä oireilua vasta syntyykin.
Olet kyllä varmasti tuossa oikeassa. Ja kuten sitten kirjoititkin myöhemmin niin nimenomaan se 'negatiivinen' yksilökeskeisyys on se, mikä mielestäni on hieman outoa tässä maailmassa. Kilpailunhalu voi toki myös olla positiivinenkin asia - kunhan nyt pysytään sellaisissa raameissa, ettei tallata toisia matkalla.
Ihmisarvo on muuten sana, jota tämä maailma pyörittää tuon tuostakin mediassa ja erilaisessa kirjallisuudessa. Sen ympärille on tosiaan rakennettu lakipykäliäkin - silti tuntuu, että se on nyky-yhteiskunnassa aivan hukassa. Aivan kun riittäisi, että siitä puhutaan ja vatvotaan, mutta asioille ei kuitenkaan tehdä mitään...
Hassu juttu.
---
Juttelin erään itseäni vanhemman naisen kanssa vauvoista ja hän tokaisi siihen, että hänestä tuntuu, että nykyajan vauvat ovat aivan eri maata kuin ennen vanhaan. Sanoi, ettei joskus 60-luvulla vauvat olleet yhtä valppaita kun nyään. "Silloin kun minä olin nuorempi vauvat olivat vauvoja, he nukkuivat ja sattoivat joskus satunnaisesti ottaa katsekontaktin, mutta olivat silti hyvin uneliaita. Nykyään tuntuu siltä, että kun vauva syntyy se on jo alusta lähtien silmät auki ja katselee tätä maailmaa uteliaana ajatellen: Tällainenko tämä paikka nyt sitten on?."
Se oli hauska huomio häneltä.
Sanotaanhan, että ihminen kehittyy ja ajan mittaan nopeammin ja nopeammin. Evoluutioksi kutsuvat tätä ilmiötä siis.
Uskon itse myös siihen, että ne sielut, jotka valitsevat nyt tulla tänne ovat jo kehittyneempiä - eivätkä oikein tahdo sopia tämän maailman muottiin enää. Ei siis ihme, että ne näkyy sitten nuoruudessa erilaisina ongelmina.
Taas toisaalta - jostain syystähän jokaikinen tänne tulee. Ehkäpä he ovatkin jonain päivänä sitten niitä, jotka vievät muutosta eteenpäin ja muokkaavat yhteiskunnan rakennetta. Mielestäni on ihan hyvä asia, että on elämänkokemusta. Ja mitä enemmän on niitä ihmisiä, jotka ymmärtävät etteivät asiat toimi ja ovat ns. totuudenjanoisia - sitä vaikeampaa heitä on enää hallita samalla tavalla.
En tiedä - joku järki ja tarkoitushan tälläkin asialla on oltava.
/A