Kiitos kommenteista meryem! Tosiaan kyllähän tuolla parin asteen heitollakin voi olla merkitystä, jos kerran astrologiassa oletuksena pidetään, että jo muutaman minuutin syntymäajan heitollakin voi olla merkitystä. Mutta itsekin suhtaudun vielä aika varauksella tähän astrologian alueeseen, kun en siitä vielä mitään tiedä.
Akseleiden aspektien orbit voi tietysti joko pienentyä tai isontua. Samaten akseleille osuvat kiintotähdet voi muuttua.
Progekartan tulkintaan olen jo jonkin verran päässyt jäljille ja mielestäni siihen liittyvät asemat ovat aika lailla osuvia. Ap-kartoistakaan ei ole vielä kokemusta.
Itse olen jo melko pitkään pitänyt astrologisia huoneita suoraan sanottuna turhina ottaen huomioon lukuisten eri huonejärjestelmien sekamelskan. Olen päätynyt siihen ratkaisuun, että tarkastelen lähinnä kartan geometriaa ja planeettojen suhdetta tärkeimpiin akseleihin (ac, mc, vertex, EQ, polar ascendant etc. ja niiden vastakappaleet). Mutta tämä on vain oma ratkaisuni ja kyllä mää vielä huoneitakin silmäilen. Mutta miksei tuota placiduksen eri tavalla käyttäytymistä pohjoisemmilla alueilla voitaisi vain hyväksyä osaksi tulkintaa? Vaikka systeemi kusee niin eikö ole loogista, että sitä edelleen käytetään riippumatta sijainnista? Jos se kertoo jotain esim. lappalaisten elämäntyylistä, että heillä huoneet on välillä aivan vinksallaan!
Ei pahalla lappalaiset.