Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mitä katsot kartalla ensin? Astrohierarkiaa!  (Luettu 8896 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« : 06.01.2009 18:46:03 »

Karttoja pitäisi tutkiskella, mutta...

miten aloittaa?

Mistä te aloitatte kartan lukemisen? Minkälaiseen järjestykseen laitatte asiat kartalle, kun aloitatte sen tutkimisen? Järjestyksiä on varmaan monta! Riippuen tietenkin mitä siitä on pyydetty katsomaan tai minkä asian ympärille tulkintaa rakennetaan.

Minä intuitiivisenä ja visuaalisena olentona katselen tietenkin

1. Kartan kuviota. Ne ovat joskus niin uskomattoman kauniita ja jo kuviolla herättävät mielikuvia. Katselen myös ohjeistuksen mukaan joskus (esim. planeettakuviot a la Nikula) miten planeetat painottuvat kartalla akselien suhteeseen. Myös sen onko kartta päivä- vai yökartta. Eli kummalla puolella asc-dc-akselia planeetat ovat. Yläpuolella päiväkartta, alapuolella yökartta. Opin myös, että yökartat omaava on pikkuisen salaperäinen, salaisuuksia kantava omistaja tai toisin sanoen häntä on vaikea arkielämästä tunnistaa.
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Adele
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #1 : 06.01.2009 21:30:10 »

Mun tulee kiinnitettyä huomio melkein ensiksi siihen, että missä kartalla on painotusta..missä huoneessa, missä merkissä tai merkittäviin aspekteihin ja akseleihin ja planeettoihin niiden lähellä.
Mutta oon myös huomannut, että kun kuuntelee intuitiotaan eikä ala liikaa analysoimaan niin se on ihanin tapa tulkita karttaa.
Sitten on kiva vaikka kurssilla huomata, miten eri ihmiset kiinnittää huomiota eri asioihin kartalla. Ja siitähän oppii tosi paljon  Smiley
Olen "hurahtanut" henkiseen astrologiaan  Grin joten Erkin kirja Astrologia ja henkinen tie ja muistiinpanot hänen kursseiltaan ovat mulle äärettömän arvokkaita apuvälineitä  karttaa tulkitessani...  smitten

tallennettu

Aurinko Oinas 10
Asc Leijona
Kuu Vesimies 8
Mars Kauris 6
Venus Kalat 10
Merkurius Oinas 10
Jupiter Jousimies 5
Neptunus Jousimies 5
mc82
Astro-nauttija

Lunar Leo - GROARRR!!!

Profiili
« Vastaus #2 : 06.01.2009 23:17:37 »

Jep, sama homma kuin Saturnalialla, eli ensin katsotaan  aurinko kuu askendentti merkkisijainnit ja sen jälkeen  venus mars MC, IC ja DC. Vimppana sitten  merkurius ja tämän jälkeen sitten ulkoplaneetat. Tämän jälkeen siirryn vasta katsomaan planeettojen välisiä aspekteja Smiley
tallennettu

Aurinko 10-Merkurius 11-Venus 11-Uranus 10-Neptunus 11-Pallas 10-Ceres 11 Jousimies
Kuu 7 Leijona
Mars 1-Juno 1-Lilith 1 Kauris
Jupiter 9-Saturnus 8 Skorpioni
Pluto 8 Vaaka
Chiron 3 Härkä
Vesta 1 Vesimies
Vertex 7-PF 7 Neitsyt
Noususolmu 6 Rapu
AC Kauris (DC Rapu)
MC Jousimies (IC Kaksonen
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 06.01.2009 23:51:55 »

Ahaa! Kiitos tuesta!

Kyllä minun pitää vaan tehdä sellainen yleissilmäys ensin, mutta selvä

2. On  aurinko askendentti ja  kuu
    Katson samalla mitä vierustovereita löytyy eli yhtymät näihin. Ja sen, miten vahvoissa huoneissa aurinko ja kuu ovat, onko siellä planeettoja.

3. Katson näiden elementit, siis edustavatko ne maata, tulta, vettä vai ilmaa ja vilkaisen miten muut planeetat tämän suhteen ovat painottuneet. Näillä voi jo paljon tehdä mielikuvia henkilöstä. smitten

Joillekin ovat huoneiden kärjet (kulmat) tärkeitä, mutta itse en paljoa niistä vielä ymmärrä. Miksi nämä?
tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
La Papessa
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #4 : 07.01.2009 00:16:49 »

Minä intuitiivisenä ja visuaalisena olentona katselen tietenkin

1. Kartan kuviota. Ne ovat joskus niin uskomattoman kauniita ja jo kuviolla herättävät mielikuvia. Katselen myös ohjeistuksen mukaan joskus (esim. planeettakuviot a la Nikula) miten planeetat painottuvat kartalla akselien suhteeseen. Myös sen onko kartta päivä- vai yökartta.

Samoin. Minä katson myös kuvioita aivan ensiksi. Jos sellaisia ei näkyvästi ole - edes stelliumia, joka saattaa oikeasti olla aika "hurja", kun samassa merkissä on kuusikin planeettaa, tai planeetat ovat ryppäässä kahden merkin rajalla -, katson aspekteja. Myös kartan sektori- ja huonejakaumat pistävät heti silmään.

Tämän takia saatan aloittaa kartan analysoinninkin aivan jostain muualta kuin aurinkomerkistä. Nähdessäni uuden kartan saatan esim. ensiksi havaita, että tässäpä on ihminen, jolla on vahvasti aspektoituva venus kaloissa 7. huoneessa, mutta yksinäinen ja aspektoimaton aurinko yksin 6. huoneessa vesimiehessä. Silloin tietysti henkilön persoona on vesimiesmäinen, mutta motiivit asioille, joita hän tekee elämässään, jotain aivan muuta. Kuvioista varsinkin t-risti ja yod tuntuvat niin hallitsevilta motivaattoreilta elämässä, että ne pitää käsitellä ensimmäisinä - "pehmeämmät" tai "esoteeriset" kuviot taasen saattavat jäädä taka-alalle, ne ovat mahdollisuuksia, mutteivät ollenkaan yhtä määritteleviä elämän suuntaa ajatellen.
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 07.01.2009 15:48:31 »

Muistutitpa asiasta, La Papessa! Kiitos!

Oikeastaan minä puhuin planeettakuvioista, joita Nikula nimittää mm. Kiikkulaudaksi tai Suppiloksi jne., mutta todella tärkeitä ovat nuo aspekteista muodostuneet kuviot, joita en osaa vielä viivaimella piirtää, mutta jotka helpoiten näkee astron karttasivulla. Myös stellium siellä voi olla tärkeä!

Muistan myös kursseilta, että silmäillä voi Auringon (isä) ja Kuu (äiti) sijaintia kuinka kaukana tai lähellä ne ovat toisiaan. Kun nyt muistaisin, oliko hyvä se, että ne olivat lähekkäin vai se, että ne olivat toisistaan välimamatkan päässä? Ja miten ne kuvasi äidin ja isän suhteita, mutta tämä voi olla hyvinkin lonkalta otettua. :Smiley
tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Norna
Vieras
« Vastaus #6 : 07.01.2009 17:29:29 »

Ensin mä luon sellaisen yleissilmäyksen karttaan, miltä se vaikuttaa ja miten planeetat ovat sijoittuneet kartalle; ovatko yhdessä sumpussa, jakaantuneet tasaisemmin ym.

Sitten alan katsomaan  aurinko kuu askendentti merkeissä ja huoneissa sekä niiden suhteita toisiinsa. Onko jokin planeetta  esim  aspect_con askendentti tai muuten vahvassa painotuksessa kartalla; onko tyyppi saturnikko, plutonikko jne

Lopuksi käyn läpi aspektit, ainakin ne mitkä vaikuttavat tärkeiltä ja erikoiskuviot.

Siinä se sitten alkaa olemaankin  Smiley 
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 07.01.2009 18:18:39 »

Ai niin, nuo -nikko-tyypit ovatkin aika mielenkiintoisia!

Minä usein olen alkanut silmäilemään (ennen muita aspekteja) tuota Plutoa! Se kun on niin hidas kiertolainen. Ja tehdessäni eräitä testejä, useimmiten käy niin, että kun Pluto kierrollaan tuolla kartalla on ollut yhtymässä jonkun planeetan tai asteroidin kanssa, on tapahtunut jotakin suurempaa elämässä. Jos Plutolla on yhtymässä jokin siten, että se ohittaa sitä jo lapsuuden vaiheissa, sillä voi olla usein vahvaa vaikutusta elämässä eteenpäin. Tietenkin silmäilen Pluton aspektit syntymäkartalla.

Kun täällä foorumillakin on tuo mukava transiittilista, siitä on mukava seurata noita kulkuja. Wink

tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
La Papessa
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #8 : 07.01.2009 19:36:40 »

Muistutitpa asiasta, La Papessa! Kiitos!

Oikeastaan minä puhuin planeettakuvioista, joita Nikula nimittää mm. Kiikkulaudaksi tai Suppiloksi jne., mutta todella tärkeitä ovat nuo aspekteista muodostuneet kuviot, joita en osaa vielä viivaimella piirtää, mutta jotka helpoiten näkee astron karttasivulla. Myös stellium siellä voi olla tärkeä!

No minä taas en ollenkaan tullut ajatelleeksi "sankoja" ja "tiimalaseja" ja mitä näitä on (joskus on englannin kielinen sanasto paremmin hallussa, kun olen nyt viimeisen astroaktivoitumisen aikana oikeastaan vain surffaillut...), joten  kiitos sinnekin muistutuksesta ! Wink
tallennettu
Norna
Vieras
« Vastaus #9 : 07.01.2009 21:15:06 »

tuota mitäs nää hinkit ja tiimalasit olisi niinku englanniksi?  Cheesy
tallennettu
Riitta
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #10 : 08.01.2009 00:24:34 »

aurinko  kuu  askendentti ja erikoiskuviot-niista paasee aika pitkalle
tallennettu
T-H
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #11 : 08.01.2009 12:05:24 »

Mä töllistelen karttaani kuin mikäkin muukalainen. Smiley Ensimmäisen silmiini pistää tietty huoneet jotka ovat täynnä vaikka sun mitä (en vielä kaikkea edes tunne, mitä tarkoittavat) sitten huoneet jotka ovat ihan tyhjiä.

Olipa kerrassaan hauska vastaus. Paremmin en ole kerinnyt perehtymään.
tallennettu

OINAS - pässinpää

* Nousu Neitsyt
* NativeAmerican Haukka
Emelia
Moderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 09.01.2009 10:49:05 »

No ainakin tulee äkisti mieleen "bowl" eli kulho.

Minä katson yleensä ensimmäiseksi kartalta  askendenttiaurinko tietää kun tietää syntymäpäivämäärän ja  merkurius on aina  aurinko tuntumassa.. Nousun jälkeen katson laskun (tietty) ja sitten tietenkin  kuu . Myös painotukset ja aspektit tulevat helposti havaituiksi kun karttaa katsoo..

Olen varmaan useinkin toisaalla sanonut että tarkastelen kaikkea hyvinkin visuaalisesti, eli jos joku kertoo että tietyssä huoneessa on mitäkin, se ei sano minulle mitään, mutta kun sen sitten näkee...
 Wink

tallennettu

La Papessa
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #13 : 09.01.2009 14:06:46 »

No ainakin tulee äkisti mieleen "bowl" eli kulho.

'Tiimalasi' on itseasiassa see-saw eli 'kiikkulauta' englannin kielisessä astrokirjallisuudessa.
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #14 : 09.01.2009 14:18:39 »

Emelialta:
Lainaus
mutta kun sen sitten näkee...

Näin on. Se on kumma miten kuva, kuvio, tai vaikkapa sanojen näkeminen on aivan eri juttu kuin kuuleminen.

Eräs sanoikin, että ne 'värisevät aivan omaa energiaansa' ja kuten kirjoituksesta voi tunnistaa tietyn ihmisen,
niin karttahan se vasta 'väräjääkin'. Ne energiat liikkuvat jo kuvassa. Sen olen huomannut.

Ja vaikka noista asioista lukee viisaimpien tulkintoja kirjoista, niin ei ne sieltäkään kaikki silmiin pomppaa, vain tietyt asiat nousevat tiettyyn karttaan esille. Aivan kuin jokin hakisi toistansa.
tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta