Tuota noin. Ei kukaan ole väittänyt, että ne kuuluvat suoraan mihinkään järjestöön.
Käsittääkseni kyllä tuollaista materiaalia on aika paljon nimenomaan Bildenberg-ryhmää koskien paljonkin netissä liikkeellä.
Kuulostaako sana "avunanto" tutulta? Oman edun tavoittelu? Kyllähän se epäilyksiä herättää terveessä mielessä. Poliitikot ja media samassa kokouksessa, haloo?
Hei, minä olen plutonikko, joten arvaa, ovatko kaikenlaiset valtarakenteet kiinnostaneet aina, ja olenko niitä paljon miettinyt ?
Taidan vain olla hiukan kyynisempi kuin keskivertosuomalainen. Mielestäni se, että mukana on tiettävästi ollut
äärettömän erilaisia intressiryhmiä edustavia henkilöitä nimenomaan viittaisi kyllä siihen, ettei tuolla kokouksessa tehdä juuri muuta kuin keskustella.
Toivottavasti et nyt puhu musta, koska et todellakaan tiedä mitä kukakin on mulle puhunut, mitä olen kyseenalaistanut ja mihin uskon. Et viitsisi vihjailla, että uskon sokeasti muiden juttuihin, kun et tiedä musta yhtään mitään. Aika noloa sun osalta.
Puhuin yleisellä tasolla. Olen jonkin verran tutustunut erilaisiin salaliittosaitteihin. Silmiinpistävintä niissä on tietynlainen kehämäisyys: Lähteet, johon sivuilla viitataan, ovat usein toisia internetsivuja, joissa viitataan sitten toiseen internetsivuun, jolta päästään taas alkuperäiselle internetsivulle. Kun väitteitä aletaan tutkia, käy myös usein ilmi, ettei lähteeksi mainittu teos, artikkeli tai henkilö ole käsitellyt kysymystä ainakaan siinä valossa, kun se sivustolla esitetään. Ymmärtänet, ettei tämä hirvittävästi nostata salaliittosaittejen uskottavuutta piireissä, joissa lähdekritiikki on päivittäinen työkalu.
Toki on myös sellaisia "salaliittosaitteja", joiden sisältö alkaa olla jo akateemisestikin uskottavaa. Lähinnä viittaan Italian 1970-luvun,
anni di piombo, tapahtumia käsitteleviin saitteihin. Nimittäin jos jossain on joskus oikeasti ollut omaa etuaan tavoittelevien salaliittoja, niin sitten Italiassa Toisen maailmansodan jälkeen. Ja näitä on tutkittu paljon jopa ihan virallisen historiantutkimuksen piirissä.
Kenenkään ei ole pakko ihmetellä noita Bilderbergiläisiä sen enempää. Jos se tuntuu normaalilta, että media, yritysjätit ja poliitikot ympäri maailmaa käy valtaväestöltä salaisissa kokouksissa sopimassa ties mitä, niin sitten niin.
Valitettavasti tämä
on normaalia. Näin maailmassa asioista päätetään. Myös niiden suurempien, mediassa uutisoitujen kokousten, kuten G8:san ja G20:en yhteydessä. Mitä isommat systeemit, sitä vaikeampaa tätä meille suomalaisille rakasta läpinäkyvyyttä on pitää yllä.
Itse olen kuitenkin tästä Bildenbergistä huomattavasti vähemmän huolissani kuin esim. siitä, mitä tapahtuu esim. Pentagonissa. Siellä tehdyillä salaisilla sopimuksilla vasta onkin mahdollista tehdä meidän elämämme kurjaksi...
Tai jos tietää tuolta listalta jonkun tutun tutun tutun, joka on ihan varmasti hyvä tyyppi, niin hieno juttu. Varma tieto sekin kai sitten on. Joillekin. Kuitenkin näyttäis siltä, että kannattais tutustua vähän tarkemmin asioihin ennen kuin ryhtyy toisia mollaamaan jonkun tollasen "tiedon" pohjalta.
Kuitenkin näyttäis siltä, että kannattais tutustua vähän tarkemmin asioihin ennen kuin ryhtyy toisia mollaamaan jonkun tollasen "tiedon" pohjalta.
Kommentti oli tarkoitettu lievästi humoristiseksi, kuten mahdollisesti sen perässä olleesta
:sta saattoi päätellä. Useimmat tuolla listalla olevista suomalaisista henkilöistä eivät vain hirveästi vastaa käsitystäni machiavellilaisista neroista, jotka pystyvät muokkaamaan tai edes hyödyntämään yleisiä olosuhteita niin, että niistä hyötyisivät. Yleensäkin ottaen olen sitä mieltä, että suurinosa maailman kärsimyksistä johtuu silkasta
tyhmyydestä. Todella nerokkaat henkilöt kyllä pystyvät nimittäin yhdistämään oman ja yleisen edun - kuten turhaan huonon maineen saanut Machiavelli alunperin kirjoittikin -, heidän ei tarvitse hakea menestystä huijaamalla.