KahvilleKun löytäisi korvikkeen!
Jotenkin silloin kun on herkimmillään se aiheuttaa levottomuutta - ainakin minussa. Silti se on vaan niin hyvää - Ja korvaamatonta
Huomasin hiljan melko yllättävän jutun. Nimittäin, nykyään minulle tulee jopa kofeiinittomasta
kahvista jotenkin tukkoinen olo ehkä tunnin tai parin kuluttua juomisesta, vaikka
joisin vain yhden kupillisen.
Äitini kertoman mukaan mummoni totutti minut juomaan
kahvia, kun olin neljän ikäinen. Siitä asti join kahvia yleensä 4 - 6 kuppia päivässä.
Joitakin vuosia sitten päätin vaihtaa kofeiinittomaan, ja lopulta tulin siihen tulokseen,
että kahvissa on jotain addiktoivaa kofeiinin lisäksi, koska kofeiinittomaankin
tuntuu tulevan jonkinlainen lievä hinku, jota ei pysty tyydyttämään oikein
millään muulla juomalla, edes sellaisella, jossa on täsmälleen samaa trimetyyliksantiinia
eli kofeiinia kuin tavallisessa kahvissa. (Suklaan teobromiini taitaa olla dimetyyliksantiinia).
Eilen päätin kuitenkin juoda taas vaihteeksi kofeiinitonta, koska tuo kaakao ei tosiaankaan
maistu kovin monena päivänä peräkanaa vaikka sitä yrittäisi maustaa millä tahansa.
Päätin kuitenkin kokeilla, mitä vaikuttaisia, jos kahviin lisää vähän kardemummaa ja
muutaman rakeen merisuolaa. Yllätys oli melkoinen, kun kykenin juomaan peräti
kolme kuppia decaffia tuntematta oloani erityisemmin tönköksi. Samon tänään
olen juonut kolme kupposta kahvia, eikä se ole aiheuttanut sen kummempia negatiivisia
fiiliksiä.
Olen aiemminkin maustanut kahvia kardemummalla, joten todennäköisimmin tuo
positiivinen efekti johtui nimenomaan merisuolasta. Tiedähäntä sitten onko suolan
tyypillä mitään merkitystä, jos vaikutus yleensä johtui siitä. Voihan se olla vaikkapa
ns. plasebo-vaikutus. Suosittelin kuitenkin kokeilemaan kahvihampaan kolotukseen
kofeiinitonta sumppia. Mielestäni Lidl'in kofeiiniton pikakahvi on oikein mainiota.
Tärkeätä sen valmistuksessa on, ettei kaada vettä sekaan liian kuumana, koska
ilmeisesti siten menetellen menettää fantsuja aromeja taivaan tuuliin...
: