Noniin, tulevan psykologian opiskelijan näkemys asiasta.
Olen itse käynyt terapian ja muutama pääjuttu nousi tästä heti ensimmäiseksi mieleen, missä usein mennään vikaan.
Psykologin ja potilaan keskinäisellä suhteella ei pitäisi olla terapiassa väliä. Ainoa asia millä on merkitystä, on se, että psykologi pyrkii peilaamaan ihmisen elämää, jonka kautta ihminen oppii peilaamaan lopulta itse omaa elämäänsä, ilman psykologia. Näin ollen psykologin ja hoidettavan välille ei synny riippuvuussuhdetta. Psykologin ja hoidettavan ei tarvitse tulla toimeen "frendeinä", koska se ei ole psykologian tarkoitus. Jos haluaa ystäviä, niin sitten ollaan kavereiden kanssa tai etsitään niitä. Jos taas haluaa pohtia, miksi ei saa ystäviä, voi mennä psykologin luo - get the point?
Näin ollen ei kannata stressata siitä, että "natsaako" terapeutin kanssa energiat tms. koska se ei todellakaan ole sen terapian onnistumisen lähtökohta.
Toisekseen, terapiaan ei kannata lähteä juttelemaan minusta kauheasti mitään mikä liittyy henkiseen tiehen. Se henkinen tie alkaa kyllä avautua silmien edessä yhä selkeämmin, kun ne omat elämän ongelmakohdat alkavat aueta ja sisäiset haavat alkavat umpeutua. Tärkeintä nimenomaan terapiassa onkin pureutua näihin haavoihin ja näihin sisäsiin ongelmakohtiin ja sitä kautta voi varmasti itsenäisesti löytää sen oman henkisyytensä uusilla tasoilla. Sen sijaan, jos menee juttelemaan terapeutille, että "En saa chakrojani nousemaan" niin se on täysin turhaa, koska terapeuttia ei ole koulutettu tällaisiin asioihin vastaamaan, mutta toki voi kuunnella.
Mutta siis, henkinen kasvaminenhan on terapian yksi suurin tavoite ja kutsui sitä millä nimellä tahansa (tasapainon löytäminen elämässään/henkinen tie), niin se, että potilas on lopulta onnellinen, on se tärkein asia.
Minun vinkkini: valitse terapian suuntaus ihan niiden sinun ongelmiesi pohjalta, ei sen pohjalta, että ymmärtääkö terapeutti auroja tai henkistä tietä. Koska kaikkein varmiten saat vastauksen henkisen polun kysymyksiisi, jos pystyt käymään osaavalla ja sinun ongelmiasi parhaiten peilaavalla ja käsittävällä terapeutilla ja sitä kautta opit sitten paljon varmemmin ymmärtämään myös näitä toisia osa-alueita itsessäsi. Jos lähdet etsimään terapeuttia esim. vaihtoehtoisista hoitomuodoista, voi olla, että heillä ei taas riitä tietämys niiden asioiden suhteen, jotka vaativat elämässäsi eniten ongelmanratkaisua.
Tsemppiä sinulle tuolle tielle.
Terapiassa käyminen oli yksi oman elämäni muutoskohdista ja suosittelen sitä kaikille. Se on parasta mitä voi itselleen tehdä.
Tsemppiä!