Valaistuminen on tosi mielenkiintoinen juttu!
Mutta onko valaistumista olemassa niin kuin se usein käsitetään?
t.Free
En ole mikään loogikko, tai jotain, mutta olettaisin, että tuossakin tapauksessa,
niin kuin hyvin usein muulloinkin, kysymys on lähinnä semanttisesta "probleemasta",
eli mitenkä, tässä tapauksessa, valaistumisen käsite määritellään.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, TM:n (transsendenttisen meditaation) puitteissa
valaistumisen "alkeellisin taso" on nimeltään kosminen tietoisuus. Se tarkoittaa sitä,
että meditaation aikana hetkittäin ja joskus vähän pidemmänkin aikaa koettava
puhtaan tietoisuuden tila, eli neljäs tietoisuuden tila (sanskritiksi turiiya tai, esim.
maaNDukya-upanishadissa, caturtha) ei "häviä" minkään muun tietoisuuden tilan
"tieltä", vaan on aina läsnä riippumatta siitä onko henkilö valveilla, unennäkötilassa
tai syvässä unitilassa, jossa tyyppi ei normaalisti koe minkäänlaista tietoisuutta.
TM:n "gurun", Maharishi Mahesh Yogin mukaan, mikäli oikein muistan, neljännen
tietoisuuden tilan kehittyminen tarkoittaa sitä, että hermostossa tulee käyttöön
sellainen osa, joka useimmilla ihmisillä on lähes täysin käyttämätön, niin kuin
ihmisillä on useita lihaksiakin, joista he eivät ole edes mitenkään tietoisia, ja
jotka ovat käytön puutteessa lähes täydellisessä surkastuneisuuden kaltaisessa tilassa.
(jälkimmäinen oli itseni juuri hiffaama vertaus, enkä osaa sanoa kuinka osuva se
on...).
Mikäli jotakuta kiinnostaa, maaNDukyopaniSadin määritelmä c(h)aturthasta menee
tälleen:
naantaHpraGYaM na bahishhpraGYaM nobhayataHpraGYaM na praGYAnaghanaM
na praGYaM naapraGYam.h | adR^ishhTamavyavahaaryamagraahyamalakshaNaM
achintyamavyapadeshyamekaatmapratyayasaaraM prapaJNchopashamaM
shaantaM shivamadvaitaM chaturthaM manyante sa aatmaa sa viGYeyaH .. 7..
shaantam : täynnä rauhaa oleva
shivam : hyväntahtoinen(?)
advaitam : ei-dualistinen
Kuten saattaa ehkä huomata, määritelmä sisältää runsaasti negaatioita (na, a-):
na + antaHprajñam, jne.
a-dRSTam, a-chintyam, jne.
Muoks: siis kosminen tietoisuus (turiiyaatiita: turiiya-ati-ita = turiiyan "tuolle puolen" mennyt)
on oikeastaan viides tietoisuuden tila, eli yllämainittu kosminen tietoisuus, jolloin
turiiya on kaiken aikaa läsnä kaikkien muiden kolmen tietoisuuden tilan ohella.
Tällöin henkilö kokee kuulemma jotenkin esim. syvän unen aikana omaa koisaavaa roppaansa. Sellaiset TM:n ym:n harjoittajat jotka ovat tuon kokeneet, kertovat
kuulemma, että alussa kosminen tietoisuus voi tuntua hyvinkin pelottavalta, koska
siihen liittynee tietynlainen vahva erillisyyden (kaivalya) tunne, johon tottuminen vie aikansa. Jos olen oikein käsittänyt sen mitä esim. yoga-suutrissa tuosta todetaan,
tuon tilan edelleen kehittymien vaatii vairaagyaa eli "himottomuutta", joka perustuu
siihen, että puruSan "kokeminen" on niin paljon mageempaa kuin mikään kolmen
guNan piirissä oleva kokemus, että viimemainitut eivät enää paljon kiinnosta:
tatparaM puruSa-khyaater guNavaitRSNyam
Huomautettakoon kuitenkin, että koska itse en ole lähelläkään tuota tilaa vaikka
olenkin funtsimista harjoittanut jo aika kauan, voi välillä mennä puurot ja vellit
ns. sekaisin...
: