Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Elämänlaatu ja kustannukset eri maissa  (Luettu 19848 kertaa)
0 jäsentä ja 4 vierasta katselee tätä aihetta.
Asterix
Vieras
« : 17.03.2009 19:07:25 »

Nyt kun on tämä globaali talouskriisi, niin olen heittäytynyt säästö-linjalle isoissa ja pienissä asioissa. Smiley

Alkoi kiinnostaa, mitähän ruokakassi ja asuminen yleensä maksaa eri maissa?

Periaattenani on, että vaikka kukkaron nyörejä pitää kiristää,
niin en osta mitään lisä-aineellista tai saksalaista.
Lisäaine-myrkyistä ainoastaan Coka Cola Zero tekee poikkeuksen.

Olin tänään kaupassa ja ostin taloudellisesti lähinnä ajatellen,
että syön aamiaiset kotona. Smiley

Camembert-juustoa 250 g
3 tuoreita croisanttia
puoli kiloa tuoretta paahtoleipää
6 tummaa juuri uunista tulleita sämpylää
2 litran tölkki 100% omenamehua
Aprikosi-hilloa
voita
tomaatteja
expressoa
maitoa

Kassi tuli täyteen ja hintaa sille tuli 11.54 €

Ajattelin pakastaa osan paahtoleivästä ja sämpylät ja ottaa leipä grilliin lämmitettäväksi käytön mukaan,
koska itävallassa ei käytetä lisäaineita, vaan leivät ja pullat ostetaan ja käytetään tuoreeltaan.

Asun ns. luxus-alueella, mutta sain asuntoni suhteilla ja hyvään hintaan.
En maksa siitä yhtä paljon kuin normaalisti hintataso edellyttäisi.
Asuntoni on puolet pienempi kuin edellinen asuntoni, vain 65 m² kaksio,
mutta yhdelle naiselle se on riittävä ja sijainti on paras mahdollinen. Smiley

Ylipäätään jos asunnon vuokraa Wienissä,
niin alueesta riippuen esim. 36 m² yksiöstä saa maksaa 250-750€/kk + energiakustannukset.

Salzburgissa on kuulema edullisempaa ja elämisenlaatutaso korkeampi kuin Wienissä,
koska siellä on matalemmat asumiskustannukset, pehmeämmät sosiaaliset ympyrät,
mutta paljon kulttuurillisia tapahtumia ja tietenkin laskettelupaikat lähempänä.

Mitä muualla maksaa tuollainen perus-kassi kaupasta ja asuminen?
Siis Suomessa eri paikkakunnilla ja muissa maissa. Smiley

tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #1 : 17.03.2009 20:01:02 »

Et varmasti saa tuollaista ruokakassia täältä alta 20€:n.. Hillokin maksaa jo yli 2€ ja maitolitra yli euron -puhumattakaan tuoreesta leivästä crazy2

Niin kyllä vähän arvailin. Ruoka on Suomessa kallista.

Täällä maitolitra maksaa 0.55-0.99 €. Halvin on saksalaista mitä lie liikaa käsiteltyä ja laktoosivaivoja aiheuttavaa. buck2
Croisantti maksaa kpl 0.20-0.30 € uunituoreena kaupasta, kahvilasta 1-1.50€
Sitten on noita sakemannien croisanttipusseja, jotka ovat täynnä E-koodeja
ja ovat kuin kumia ja pussi maksaa 1.60-1.90 €.

Aprikosihillo, jonka ostin oli tarjouksessa 0.99 € isohko lasipurkki.
Normaali hinta taisi olla lähemmäs 2 €:n luokkaa.

Tuoreleipä on kalliimpaa kuin muovipussileipä.
Hinta riippuu minkälaista leipää ja sämpylöitä.
Itävaltalaiset rakastavat erilaisia leipiä ja sämpylöitä
ja niitä on joka lähtöön.
Tuoreleipä 200-500 g maksaa 1-4 € uunituoreena ja pussileivästä,
niin esim. pussillinen tuoreita vehnäsämpylöitä 10 kpl/0.79 € koko pussi,
mutta ne ei ole sitten lämpimiä/uunituoreita.
Samat sämpylät uunituoreena yksittäismyynnistä maksaa 0.15-0.25 €/kpl riippuen paikasta.

Täälläpäin (eli Joensuussa) vuokrat ovat aika korkeat. Yksiöstä saa maksaa yksityisellä 400-550e (neliöistä viis) mutta esim. kaupungin tai opiskelija-asuntosäätiön asunnot ovat onneksi halvempia. Yksityisellä huone isosta kimppakämpästä keskustassa oli yli 300e ja sähköt&vedet päälle. Kaksioiden vuokrat lähtevät n. 500€ ylöspäin ja siihen päälle ne muut kustannukset. Jos asunto on uusi niin siitä saattaa joutua maksamaan jopa 700€.

Täällä taloyhtiöt ovat järjestään satoja vuosia vanhoja, mutta yleensä laadukkaasti uusittuja
asuntoineen päivineen. Täällä harvoin törmää esim. muovimattoihin lattioissa,
joten mielestäni vertaen suomalaiseen tapaan, niin Wienissä on todella kohtuullinen maksutaso.

Itävallassa on mahdollista tehdä elinikäinen vuokrasopimus, jonka voi myös periä vanhemmiltaan.
Tällöin vuokraan ei vaikuta mitkään nousut ja täällä on paljon sellaisia
perittyjä vuokrasopimuksia, joissa asukas maksaa vuokraa esim. 150 € jostain 200 m² penthouse-lukaalista.
Jos asunnonomistaja (yleensä myös koko taloyhtiön omistaja) haluaa eroon vuokralaisesta,
niin se joutuu maksamaan vuokralaiselle jonkun korvaussumman
ja se tällä hetkellä on jokin 30 000-50 000 € riippuen asunnosta, sijainnista ja sopimuksesta.

Nykyisin kuitenkin asunnonomistajat pyrkivät tekemään 3-5 vuoden sopimuksia,
joita sitten jatketaan automaattisesti seuraavat 3-5 vuotta mahdollisin vuokrankorotuksineen.

Täällä yleensä kaikki taloyhtiöt ovat yksityisomistuksessa, vaikka kyllä nykyisin ne myyvät
yksittäisiä asuntoja. Smiley
tallennettu
Alva
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #2 : 18.03.2009 10:20:16 »

Itse maksan Saksassa uudesta isosta asunnosta n. 700-750€ (lämpimänä), täällähän vuokran hinnat ilmoitetaan kylmänä eli ilman lämmitystä. Asuntoni on todella halpa! Tämä vuokra show on aika mieletöntä täällä Saksassa, ei voi koskaan tietää kylmän hinnan perusteella paljonko se vuokra oikeasti onkaan   :Smiley

Sasha kiltti, kuulostaa ihan kuin sinulla olisi jotain saksalaisia vastaan  Wink Meillä on kyllä hyvää ruokaa täälläKIN ja edullista. Suomessa ollessa joka kerta saa kauhistella ruoan hintaa. Itsellä viikon kaikki ruoka ostokset maksaa noin 25-30euroa (siinä siis viinit mukana)  Smiley ulkona syömistä harrastan mielelläni, koska jopa suht hyvässä paikassa syöminen + pari lasia viinia (Sasha: myös ei saksalaista...)  Wink maksaa noin 15 euroa.

Täältä saa kaiken tuoreena ja halvalla - tämä samainen leipomo kulttuuri täällä on kuin Itävallassa, joka päivä tuoretta leipää leipomosta. Ilman tätä en osasi enää elää  Smiley
tallennettu
asboo
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #3 : 18.03.2009 10:56:42 »

Käväisin viime viikolla tutun luona Saksassa kylässä, hänen työnantajansa maksaa asunnon, jonka kustannukset on 90 neliön asunnosta n.450e/kk, ilmeisesti tämä on kuitenkin "kylmävuokra".

Itsellä vuokra Suomessa on tällä hetkellä 350e, 40neliötä.

Huomasin että hinnat oli alempana kuin suomessa ja ostin mm.sheivausteriä ja pähkinöitä. Ravintolassa sai tarjousmenun(alkuruoka, pääruoka + jälkiruoka) paikallisesta pikkuravintolasta 9e. Ja tuoretta leipää leipomosta kulman takaa.

Yksi tosin mitä en tajunnut on ne pikku Jägermeister pullot kaupan tiskillä, jotka sitten paikallisen kävelyretken perusteella päätyy kävelyteiden varsille. Asiasta vielä poiketen oli shokki nähdä navettatunkio 20m päässä ravintolasta, ja lehmät eli keskellä kylää  Shocked
tallennettu

Aurinko Skorpioni, nouseva härkä, kuu kaksonen
Alva
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #4 : 18.03.2009 11:05:14 »

Käväisin viime viikolla tutun luona Saksassa kylässä, hänen työnantajansa maksaa asunnon, jonka kustannukset on 90 neliön asunnosta n.450e/kk, ilmeisesti tämä on kuitenkin "kylmävuokra".

Itsellä vuokra Suomessa on tällä hetkellä 350e, 40neliötä.

Huomasin että hinnat oli alempana kuin suomessa ja ostin mm.sheivausteriä ja pähkinöitä. Ravintolassa sai tarjousmenun(alkuruoka, pääruoka + jälkiruoka) paikallisesta pikkuravintolasta 9e. Ja tuoretta leipää leipomosta kulman takaa.

Yksi tosin mitä en tajunnut on ne pikku Jägermeister pullot kaupan tiskillä, jotka sitten paikallisen kävelyretken perusteella päätyy kävelyteiden varsille. Asiasta vielä poiketen oli shokki nähdä navettatunkio 20m päässä ravintolasta, ja lehmät eli keskellä kylää  Shocked

*hih* missä ihmeessä sinä olit?  Smiley Ei meillä täällä kaupungissa tuollaista ole  Wink

Saksassa riippuu täysin missä päin asustaa paljonko siitä asunnosta saa maksaa. Itse asun Stuttgartissa ja täällä asunnot ovat huomattavasti kalliimpia kuin pohjoisessa. Mutta himpun verran halvempia kuin esim. Münchenissä. Netistä ja puhelimesta taidan maksaa 15 euroa kuukaudessa. En ole mikään taloudellinen ihminen, kun en edes tiedä tarkalleen omia kuluja  :Smiley

Anyway, pikku ilot saa halvemmalla täällä kuin Suomessa  Smiley
tallennettu
asboo
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #5 : 18.03.2009 12:53:53 »

Lainaus
*hih* missä ihmeessä sinä olit?  Smiley Ei meillä täällä kaupungissa tuollaista ole  Wink

Ihan pikkukylässä(n.2000 asukasta) olin, Frankfurtista n.70km itään. Frankfurt oli sitten ihan eri luokkaa tietty. Ei näkyny lehmiä  Grin
tallennettu

Aurinko Skorpioni, nouseva härkä, kuu kaksonen
Alva
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #6 : 18.03.2009 13:01:43 »

Lainaus

Ihan pikkukylässä(n.2000 asukasta) olin, Frankfurtista n.70km itään. Frankfurt oli sitten ihan eri luokkaa tietty. Ei näkyny lehmiä  Grin

MInä jo ajattelinkin  2funny

Ne pikkukylät täällä on kyllä aika suloisia  Smiley siellä tapaa jos jonkinlaista taapertajaa  smitten
tallennettu
rhoda
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #7 : 18.03.2009 15:55:06 »

Mulla kauppakassin hinta jää aika alhaiseksi
kun useimmat ostokseni ovat vain täydennystä
ydintuholaskeuma-muonavarastooni..

Jokin jäänne/trauma varmaan niiltä nälän ja kurjuuden ajoilta
kun oli pakko oppia pitämään kaapit täynnä kuivatuotetta yms
ja pakasteenkin pullollaan apetta.

Siksi tämänpäiväiset pelkät ruokaostokset 5, 51 euroa
ja niillä mennään ainakin lauantaihin asti.

Eli
Kookosmaito puoli litraa 0, 99 (nuudelit ja mausteet on jo)
Kauraleipä 1, 15
Kevytmaito 0,99
Sipuli 0,12 (linssit ja pasteerattu tomaatti ja mausteet on jo, tätä syö ainakin kaksi päivää)
Samasta sipulista riittää vielä kanttarellikastikkeeseen
(itsekerätyt sienet pakkasesta, vehnäjauhot+mausteet kaapista ja perunoitakin löytyy)

Herkutteluun:
Päärynät 1, 24 e
ja suklaa 1, 15 e

Kaippa olen muutenkin sellanen lamanruokkija ja anti-konsumeristi
kun suurin osa irtaimistoakin
on aika pitkälle kierrätettyä tahi dyykkattua ja entisöityä.

tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #8 : 18.03.2009 16:58:22 »

Itse maksan Saksassa uudesta isosta asunnosta n. 700-750€ (lämpimänä), täällähän vuokran hinnat ilmoitetaan kylmänä eli ilman lämmitystä. Asuntoni on todella halpa! Tämä vuokra show on aika mieletöntä täällä Saksassa, ei voi koskaan tietää kylmän hinnan perusteella paljonko se vuokra oikeasti onkaan   :Smiley

Sasha kiltti, kuulostaa ihan kuin sinulla olisi jotain saksalaisia vastaan  Wink Meillä on kyllä hyvää ruokaa täälläKIN ja edullista. Suomessa ollessa joka kerta saa kauhistella ruoan hintaa. Itsellä viikon kaikki ruoka ostokset maksaa noin 25-30euroa (siinä siis viinit mukana)  Smiley ulkona syömistä harrastan mielelläni, koska jopa suht hyvässä paikassa syöminen + pari lasia viinia (Sasha: myös ei saksalaista...)  Wink maksaa noin 15 euroa.

Täältä saa kaiken tuoreena ja halvalla - tämä samainen leipomo kulttuuri täällä on kuin Itävallassa, joka päivä tuoretta leipää leipomosta. Ilman tätä en osasi enää elää  Smiley

Nein.. Grin Ich Liebe die Deutsche leute aber nichts das essen,
besonders German vine Schmeckt so Schlecht. Tongue Grin

Itävallan puolella nuo saku-tuotteet ovat juuri niitä halpatuotteita,
joissa on tosi paljon E-koodeja ja mitä lie.
Siksi en osta niitä ja muutenkin pitää kotimaista tuotantoa tukea. Wink

Olen tod.näk. tulossa lomani jälkeen 2-4 viikoksi Stuttgardiin
-pitää tehdä ihan oikeita töitäkin. buck2
Laitan viestiä sinulle, kun asia varmistuu. Smiley

tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #9 : 18.03.2009 17:13:41 »

Mulla kauppakassin hinta jää aika alhaiseksi
kun useimmat ostokseni ovat vain täydennystä
ydintuholaskeuma-muonavarastooni..

Jokin jäänne/trauma varmaan niiltä nälän ja kurjuuden ajoilta
kun oli pakko oppia pitämään kaapit täynnä kuivatuotetta yms
ja pakasteenkin pullollaan apetta.

Siksi tämänpäiväiset pelkät ruokaostokset 5, 51 euroa
ja niillä mennään ainakin lauantaihin asti.

Minulla on kanssa tuo trauma Suomessa asumisen jälkeen,
joka on jäänyt elämään selkärankaani ja olenkin saanut Vaa'alta lähinnä ihmettelyjä,
miksi hamstraan kuivaruokaa ja pakasteita niin paljon, kun Itävallassa ruokaa riittää,
se on tuoretta ja hyvää ja edullista. Se ei ole kokenut oikeaa kurjuutta.

Kun muutin nyt tähän uuteen asuntoon,
niin en ole vielä kerännyt mahdollisten nälkä-kurjuus aikojen varalle
kuivatuotteita ja pakasteita.
Annoin vanhan asunnon varastot Vaa'an yhdelle työntekijälle,
joka oli muuttomiehenä minulle, kun Vaaka ei ollut maksanut palkkoja joillekin työntekijöilleen 6 kk:een. Shocked

Nyt alan taas kerätä, mistäs sitä taas koskaan tietää, mitä tapahtuu. Huh

Meillä on töissä pari opiskelijaa ja toinen saa tukensa Saksasta -melkein tuplat verrattuna meidän opintotukeen Shocked

Tosin siitä on suurin osa lainaa mutta heidän systeemissään tietyn summan ylittävät lainat saa valmistuessa anteeksi ja tukea saa myös kesällä vaikkei opiskelisi yhtään. Täällä tukea saa korkeakouluihin tietyn määrän ja kesällä nostettu tuki tietenkin kuluttaa tukikuukausia&edellyttää opiskeluja.

Täällä päin ne tukevat opiskelua ja työntekoa todella hyvin,
mutta Suomessa käsitykseni mukaan saa aika hyvät rahat käteen,
kun on työtön, eikä aiokaan tehdä mitään? Huh

tallennettu
Alva
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #10 : 18.03.2009 17:26:40 »

Nein.. Grin Ich Liebe die Deutsche leute aber nichts das essen,
besonders German vine Schmeckt so Schlecht. Tongue Grin

Itävallan puolella nuo saku-tuotteet ovat juuri niitä halpatuotteita,
joissa on tosi paljon E-koodeja ja mitä lie.
Siksi en osta niitä ja muutenkin pitää kotimaista tuotantoa tukea. Wink

Olen tod.näk. tulossa lomani jälkeen 2-4 viikoksi Stuttgardiin
-pitää tehdä ihan oikeita töitäkin. buck2
Laitan viestiä sinulle, kun asia varmistuu. Smiley

Na dann, jetzt verstehe ich was du meinst   Wink

Mutta onhan ne saku tuotteet Suomessakin juuri niitä kamalia... yrps (Lidl jne)  Undecided Paikan päällä kyllä saa kaiken tuoreena...

Kuules peli-nainen, otetaan sitten vaikka itävaltalaista viiniä yhdessä  Grin
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #11 : 18.03.2009 17:37:45 »

Heh..!  Grin Minä tuon! Cheesy Esim. Small Hill ja Hillinger valkoisena ja punaisena?
Tunnen tuottajan hyvin. Smiley
Tykkäätkö enemmän seccosta vai proseccosta?
Meneekö Espanjalainen prosecco? Monien mielestä parempaa kuin shampanja.  Smiley
tallennettu
Alva
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #12 : 18.03.2009 19:25:31 »

Heh..!  Grin Minä tuon! Cheesy Esim. Small Hill ja Hillinger valkoisena ja punaisena?
Tunnen tuottajan hyvin. Smiley
Tykkäätkö enemmän seccosta vai proseccosta?
Meneekö Espanjalainen prosecco? Monien mielestä parempaa kuin shampanja.  Smiley

Ai tunnet tuottajan hyvin, miksi en ole sinuun aiemmin tutustunut  Cheesy 2funny

Prosecco on mulle parempaa, vielen vielen Dank du süße  smitten
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #13 : 18.03.2009 19:43:46 »

Lahdessa ois kuulemma halvin ruokakassi.

Näinkö? Siltä kyllä vaikuttaa, kun maitopurkkien hintoja aina vertailen. Lahessa oli pitkään siinä 0.90, olin katkera siitä kun täällä Tampereella on 0.95. Ja Lappeenrannassa käydessä järkytyin kun se oli 0.99.  Grin Olen luullut, että noilla K- ja S-ketjuilla olis yleensä joka puolella Suomea samat hinnat, riippuen vain onko S-marketti vai Prisma.

Ois se kiva jos täällä Suomessakin opintolainat unohettais valmistuttua jonnekin.  Smiley Kuitenkin tuo säästely on sellainen taiteenlaji, jota olen lapsesta asti harrastanut, joten tulen ihan hyvin toimeen tuolla opintotuella+asumislisällä. Vuoka vesineen, sähköineen ja nettineenkin on kuiteskin vain vähän päälle kakssataa.  Smiley
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #14 : 18.03.2009 19:49:13 »

No kun tulen, niin sitten tutustut. Smiley
Tuo tuottaja on ex-Vaakani ystäviä, mutta viini on silti aika jees
-tuollaista, että sitä tulee juotua kuin vettä ja hupsista vain! :Smiley crazy2

Olen kanssa prosecco-tyyppiä. Eikä se maksa niin paljon meidän leveyksilä, Tongue
ettei nyt mene täysin off topic omassa topicissa.  buck2

Alkoholi juomat, lähinnä nyt viinit koin aivan liian ylihinnoitelluksi Suomessa
ja mitä laatua myydään ns. hyvänä. Shocked
Tuo on varmaan johtuu juomakulttuurien eroista pohjolan ja etelä -ja keski euroopan välillä?

Käsittääkseni scandinaavit on kuitenkin nousussa tuon viinin kulutuksen kanssa? Huh
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  

Siirry: