Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Elämänlaatu ja kustannukset eri maissa  (Luettu 19806 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Alva
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #15 : 19.03.2009 09:32:47 »

Juomakulttuureissa on kyllä niitä eroja, täällä naukkaillaan harva se päivä   Grin

Suomessa kun otetaan, sitten otetaan kunnolla. Täällä ehkä himpun verran sivistyneempää tämä juomakulttuuri, paitsi Octoberfesteillä  Grin 2funny

Suomessa alkoholi maksaa, aivan liikaa. Erityisesti minua nyppii, että viini on niin kallista ja sitten kossu pullon saa suht edullisesti  crazy2 idiot2

Noista opiskelutuista. Niitähän saa joo, mutta niissähän on rajoitukset. Vanhemmilla jos on rahaa, eipä sitä tukeakaan tule sen normaalin "Kindergeldin" lisäksi. Suomessa on kyllä niin asiat paremmin, että jos tulet "huonommista" oloista, sinulla on silti mahdollisuus opiskella. Täällä se ei ole niin helppoa. Täällähän vielä jaotellaan oppilaat heti lapsesta asti 3 eri kastiin (tyhmät, keskikasti ja fiksut) ja se määrää aikaslailla koko loppuelämän opiskelut  idiot2

Täällä on myös muuten kännykän käyttö todella kallista  Tongue Suurimmalla osalla on edelleen kiinteät liittymät, koska se on edelleen halvempaa  idiot2
tallennettu
^^Queen Nefertiti^^
Astroholisti

au, kuu jousimies / asc vaaka नमस्ते ‏الله‎ ॐ

Profiili
« Vastaus #16 : 19.03.2009 09:36:28 »

varsinkin kun Saunalahdella saa ilmaispuhelut vuoden loppuun 3 liittymään

alkoholista en edes välitä
tallennettu

You become GRATITUDE for ALL that THE UNIVERSE provides. It becomes obvious to You that ALL OF THE UNIVERSE GIVES AND CONTINUES TO GIVE IN LOVING PERFECTION exactly what you ask for, because THE UNIVERSE LOVINGLY PROVIDES FOR YOU ALWAYS! BECOME LOVE!
Asterix
Vieras
« Vastaus #17 : 19.03.2009 15:30:04 »

Täällähän vielä jaotellaan oppilaat heti lapsesta asti 3 eri kastiin (tyhmät, keskikasti ja fiksut) ja se määrää aikaslailla koko loppuelämän opiskelut  idiot2

Wienissä ne jaotellaan asuinalueen ja koulun perusteella.
Jotkin koulut ovat elitistisempiä kuin toiset ja tietenkin pennun tulevaisuutta ajatellen
parempia, koska sosiaalinen verkosto luodaan jo tuolloin.
Monet asuvat köyhäilistö tai keskikasti alueella, mutta laittavat ja maksavat pentunsa
paremman alueen kouluun, vaikka se veisi koko perheen budjetin.

Täällä on tehty tutkimus, mistä kouluista jatketaan yliopistoihin eniten
ja taas toisaalta, mistä kouluista valmistuu eniten yhteiskunnan rasitteita. :
P

Täällä on myös muuten kännykän käyttö todella kallista  Tongue Suurimmalla osalla on edelleen kiinteät liittymät, koska se on edelleen halvempaa  idiot2

Onko? Itävallassa maksan kännykkäliittymistäni 20-29 €/kk riippuen liittymästä
ilman sms/puhelu rajoitusta kotimaan puheluissa.
Siihen kuuluu internet-yhteydet, koska käytän iPhonea ja Blackberryä.
Sitten ulkomaan puhelut ja sms laskutetaan erikseen.
Eikös T-mobile ole saksalainen operaattori? Huh
tallennettu
Alva
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #18 : 19.03.2009 16:12:26 »

Mielestäni on aivan kamalaa kuinka nämä lapset jaotellaan eri kasteihin  Sad Jos näin olisi Suomessa ollut, en todellakaan olisi tässä elämän tilanteessa... Olin aivan liian villi opiskellakseni  Smiley 2funny Lapsien pitää saada olla lapsia ilman sitä kamalaa painetta minkä lapset täällä kokevat.

Noin 15 euroa kiinteästä maksan + siitä soitetut puhelut tietty. Kännykkä erikseen, perusmaksu kaiketi jotain samaa luokkaa tai 20 euroa mihin kuuluu tietty määrä puheluita / sms viestejä. Ei hajuakaan paljonko tarkalleen, mutta kerroinkin jo etten ole kovin taloudellinen  Grin

Mutta soitan Suomen kännykälläni puhelut Suomeen ja laitan siitä myös tekstiviestit, koska sen käyttö on halvempaa. Eli siis minulla on 3 puhelinnumeroa  :Smiley
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #19 : 19.03.2009 18:07:49 »

I c..
Täällä on sellaisia paketteja, että kun maksaa esim. 29 €/kk,
niin sillä saa lankaliittymä+kaapeli-TV+internet paketissa kotiin.

Suomeen minulla ei ole enään kuin yksi pankkitili ja sen aion lopettaa tarpeettomana,
kun siitä pitää vielä maksaakin. :buck2
:
tallennettu
Alva
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #20 : 19.03.2009 19:17:28 »

I c..
Täällä on sellaisia paketteja, että kun maksaa esim. 29 €/kk,
niin sillä saa lankaliittymä+kaapeli-TV+internet paketissa kotiin.

Suomeen minulla ei ole enään kuin yksi pankkitili ja sen aion lopettaa tarpeettomana,
kun siitä pitää vielä maksaakin. :buck2
:

Tja, voi olla täälläkin nykyisin, mutta olen liian laiska ottamaan selvää, kaiketi  :Smiley

Itsellä on asuntokin vielä Suomessa, tosin vuokrattuna. Tämä kahden veroilmoituksen tekeminen vuosittain ei ole kivaa puuhaa, varsinkin kun ottaa huomioon että Saksan verotus on maailman monimutkaisempia  Huh
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #21 : 19.03.2009 19:37:07 »

Itsellä on asuntokin vielä Suomessa, tosin vuokrattuna. Tämä kahden veroilmoituksen tekeminen vuosittain ei ole kivaa puuhaa, varsinkin kun ottaa huomioon että Saksan verotus on maailman monimutkaisempia  Huh

No älä muuta sano! buck2 Koska työnantajani on saksalainen, mutta työskentelen Wienistä käsin,
niin johan on itävaltalais ja saksalais-viranomaisilla ihmettelemistä.  buck2
Ongelmaa ei aiheuta itse asiassa verotus, mutta sitten se, että kumman maan sosiaalipiirin kuulun
esim. terveysvakuutukseni kanssa.

Ongelma on ratkaistu niin, että minulla on yksityinen terveysvakuutus,
mutta maksan silti apteekissa reseptilääkkeistä ja saan sitten vakuutuksesta takaisin myöhemmin.
Muutenhan täällä ne olisivat ilmaisia heti kättelyssä apteekin kassalla.
No lääkeet on muutenkin halpoja ja jos ulkomaisena tiedät reseptilääkeesi itse ja mihin sitä käytät,
niin osa apotekeista myy niitä ilman reseptiäkin. Tongue

Olen nyt saamasa Itävaltalaisen terveysvakuutuksen, koska olen asunut tarpeeksi kauan täällä,
so, minun ei tarvitse alkaa maksamaan lääkärikäynneistä ja reseptilääkkeistä. Smiley

Suomessahan kela-kortilla saa alennusta lääkärikäynnistä ja lääkeistä, mutta ne on silti
tosi kalliita verrattuna täysin samojen lääkefrimojen lääkeisiin täällä. Shocked Huh

Minusta on hullua, että täällä saa esim. Bayer-Bayerin antibiotin parilla eurolla,
kun Suomessa tismalleen sama lääke samalta firmalta maksaa vähintään
kymmenkertaisen hinnan kela-alennuksella?!  idiot2
tallennettu
Norna
Vieras
« Vastaus #22 : 19.03.2009 22:40:18 »

Mitenköhän mä saisin oma ruokakassikustannukseni ujutettua tähän, eli viikossa meillä tehdään yleensä yksi suurostosreissu joka hinnaksi tulee n 1200 SEK ja kaksi aikuista sekä kaksi mukulaa niistä sitten syö. Mukana perusruokatarvikkeet viikon sapuskoille, jotain hedelmää ja naposteltavaa ja jotain muuta kuin ruokaa (pienimmälle vaippoja, ehkä lastenvaatteita jne). Kun ton jakaa neljällä tulee summaksi  300 SEK, mikä on siis suurinpiirtein 27 € tämänhetkisen kurssin mukaan. Tämä tosin karkea arvio ja edelleen mukana ovat vaipat ym Smiley.

Ehkä mun pitää kaivaa joku kuitti ja tehdä ihan oikea laskelma jossa olisi vain elintarvikkeet mukana  :Smiley
tallennettu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #23 : 20.03.2009 08:47:36 »

Suomessa ruoka on kallista.

Vaikka joskus tulee ostettua ihan vaan jotain leipää ja juustoa jne.. niin silti ruokakassille tulee hintaa helposti yli 30 euroa vaikka tuntuu ettet ostanut juuri mitään.
tallennettu
rhoda
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #24 : 20.03.2009 09:24:32 »

Eilen kotio talllustellessa silmään osui paljon pinkkejä muovikasseja katukuvassa
kun Sokkarilla oli joku alennuspäivä.
Se toinen legendaarinen ostosryntäys taitaa olla Hullut päivät?

Kummassakaan en ole ikuna käynyt,
oon kuullut niin älyttömiä juttuja näistä hampaat irvessä
sidostesukkaa repivistä tantoista siellä väentungoksessa
jotta pelkkä ajatuskin moisesta pistää hyperventiloimaan..hrrr

Mikä saa ihmiset menemään ihan vapaaehtoisesti
taistelemaan jostain rätistä
ja litistymään sinne tanttamassaan,
onko siellä oikeasti niin halpaa ja hyvää että kannattaa?

Ja mihin shoppailu-ilmiön viehätys yleensä perustuu?
Siis että kannetaan kädet väärällään pussukkaa+nyssykkää
ja kierrellään tuntikausia putiikista toiseen.
En siis ole tuomitsemassa, mutta kun en tajua mikä hohto siinä piilee?
Valaiskaa..

Mulla oli eräs työkaveri joka oli aika pahasti addiktoitunut shoppailuun:
Ennen työpäivää kävi jo rynkyttämässä  Sokkarin ovea
ja tilaili toimistolla huuto.netistä ja nettikaupoista
huiveja ja muita assesoreja harva se päivä.
Lisäksi piilotteli ja salaili mieheltään joitain hankintoja
tai sanoi tälle että on ostanut tämän ja tämän jo ajat sitten.

"Kahvituntikeskustelussa" kävi usein ilmi
että seksielämä ei ollut ihan kohillaan
joten mietin että kompensoiko nainen tuolla shoppailulla muita puutteita..

Tunnen myös yhden myöhäiskeski-ikäisen pariskunnan
joiden avioliitto on ihan henkitoreissaan ja pystyssä vain kulissien ja muodon vuoksi.
Aviomies aina piikittelee että vaimon ostoshimon vuoksi
eivät kyseisen kaupungin pikkuputiikit pääse kaatumaan..

Jotenkin surullista.
En tiedä onko tavaralla mahdollista täyttää
esim. rakkauden jättämää tyhjiötä..
Kaipa jotkut ihmiset ovat sisäistäneet mainossloganit liian kirjaimellisesti
että tavara toisi onnea tai että "shoppailen, olen siis olemassa"..

tallennettu
mateve
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #25 : 20.03.2009 10:19:52 »

rhodan kysyykseen ihmisten shoppailusta, mitä sillä täytetään....
Olen huomannut vanhemmilla naisilla tätä ja se on heillä joita tunnen, johtunut siitä lapsuuden tunne puutteesta, sota-ajan jälkeenrakennuksen aikaan elettiin köyhää elämää.
Kun parisuhteessa elää tunnevammaiset yhdessä, mies pätee työnsä ja oman miehisyytensä kautta,  nainen taas hoivaamisen ja tarpeellisuuden kautta. Kun tyhjän pesä on edessä ja parisuhde vaatisi avoimmuutta puhua asioista, muutoksen keskellä. Mies ei puhu eikä pussaa, niin nainen hakee tyydytystä ulkoapäin.
Tämä himoshoppaaminen on yksi Hydran päistä, samoin kuin ahneus ja valtakin, seksistä ja rahasta sekä manipuloinnista hyötytarkoituksessa puhumattakaan, päitä on kymmenen joten kun katsoo maailmaa niin näkee miten taistellaan. On kyse ihmiskunnan pimeästä lohikäärmeestä, joka meidän tulisi voittaa. Tunnen myötätuntoa niitä ihmisiä kohtaan, koska he ovat semmoisen energian vallassa josta on vaikeaa irrottautua tiedostamatta. MUTTA Valo loistaa ja muutos tulee.  Håppas så....

Wink  Mateve
tallennettu

mateve
Asterix
Vieras
« Vastaus #26 : 20.03.2009 15:24:34 »

Mitenköhän mä saisin oma ruokakassikustannukseni ujutettua tähän, eli viikossa meillä tehdään yleensä yksi suurostosreissu joka hinnaksi tulee n 1200 SEK ja kaksi aikuista sekä kaksi mukulaa niistä sitten syö. Mukana perusruokatarvikkeet viikon sapuskoille, jotain hedelmää ja naposteltavaa ja jotain muuta kuin ruokaa (pienimmälle vaippoja, ehkä lastenvaatteita jne). Kun ton jakaa neljällä tulee summaksi  300 SEK, mikä on siis suurinpiirtein 27 € tämänhetkisen kurssin mukaan. Tämä tosin karkea arvio ja edelleen mukana ovat vaipat ym Smiley.

Ehkä mun pitää kaivaa joku kuitti ja tehdä ihan oikea laskelma jossa olisi vain elintarvikkeet mukana  :Smiley

Niin, minä en tullut huomioineeksi lapsettomana poikamiestyttönä, että niin, onhan noita lapsiperheitäkin,
joiden pitää elää kanssa. uglystupid2 crazy2

Tuntuisi, että Ruotsissa syö suhteessa pienemmällä summalla 4-henkinen perhe kuin sinkku Suomessa? Huh

Mitä asuminen maksaa Ruotsissa vertaen etelässä ja siinä keskellä?
tallennettu
Norna
Vieras
« Vastaus #27 : 20.03.2009 16:52:46 »

Ruotsissa täällä pääkaupunkiseudulla asuminen on tietenkin kallimpaa, mutta en tosiaan osaa sanoa mitään lukuja kun en ole asiaan perehtynyt... Me tehdään ostokset tollasessa supermarketissa jossa on kaikki perussälä yhden katon alla, ostamme myös paljon luomua. Luomun olen ymmärtänyt olevan täällä edullisempaa kuin Suomessa kysynnän vuoksi ja se on jokseenkin vakiintunut osaksi ruotsalaisten ruokaostoksia.
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #28 : 21.03.2009 16:25:25 »

Ruotsissa täällä pääkaupunkiseudulla asuminen on tietenkin kallimpaa, mutta en tosiaan osaa sanoa mitään lukuja kun en ole asiaan perehtynyt... Me tehdään ostokset tollasessa supermarketissa jossa on kaikki perussälä yhden katon alla, ostamme myös paljon luomua. Luomun olen ymmärtänyt olevan täällä edullisempaa kuin Suomessa kysynnän vuoksi ja se on jokseenkin vakiintunut osaksi ruotsalaisten ruokaostoksia.

Jep, missään ei ole niin kallista luomu-ruokaa kuin Suomessa! Shocked
Nuo supermarketit tuntuvat puuttuvan täältä Itävallasta. idiot2

Ihmiset haluavat ostaa leipä-tuotteensa leipomosta, muun ruoan ruokakaupasta
ja pesu-aineet, hygieniatuotteet ja kemikaliot kemikaalioista
ja vaatteensa vaatekaupoista ja vuodevaatteensa ja kylpytakkinsa ja sen semmoiset omasta liikkeestään.

tallennettu
Norna
Vieras
« Vastaus #29 : 21.03.2009 17:48:32 »

Ihmiset haluavat ostaa leipä-tuotteensa leipomosta, muun ruoan ruokakaupasta
ja pesu-aineet, hygieniatuotteet ja kemikaliot kemikaalioista
ja vaatteensa vaatekaupoista ja vuodevaatteensa ja kylpytakkinsa ja sen semmoiset omasta liikkeestään.

Mäkin kannatan pikkukauppoja ja käyn ostamassa tietysti kaiken persoonallisemman pikkukaupoista. Tuolla on ruoan edullisuus se joka meidät sinne ajaa, kaupassa on myös oma leipomo samassa joten sieltä saa sitäkin. Samoin kuin lasten leikkihuone johon isoin innoissaan aina kipittää puuhastelemaan, se on ihan äärettömän fiksu käytäntö, koska kaksi pientä lasta ja kauppa täynnä leluja ja sokkeloita EI ole välttämättä se hermoja säästävin vaihtoehto Grin (toisaalta siellä on myös sellaisia auton näköisiä ostoskärryjä lapsille joissa on kätevääkin kätevämmät solkiremmit ja lapset saa niillä kiinnitettyä paikoilleen  :Smiley). Mä todella tykkään kaupoista joissa on ajateltu sekä perheen että yleisen ostosviihtyvyyden parasta, koska ne todella kulkevat käsi kädessä.

Muokkelis typot
« Viimeksi muokattu: 21.03.2009 18:44:15 kirjoittanut DolceVita » tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  

Siirry: