"Narsistinen persoonallisuushäiriö on oireyhtymä, johon kuuluvat muun muassa seuraavat
piirteet: itsekeskeisyys, manipuloivuus, hallitsevaisuus ja tunteettomuus.
Tunnetasolla tällainen ihminen on pinnallinen, impulsiivinen, kateellinen, toisia omiin tarpeisiinsa käyttävä, ihailua vaativa, itsestään ja ominaisuuksistaan suuria kuvitteleva, vastuuton, ei koe syyllisyyden tuntoa ja lisäksi hänellä on empatian puute. Hän ei ota riittävästi huomioon muita ihmisiä tai heidän tarpeitaan ja oikeuksiaan, vaan käyttäytyy ylimielisesti ja röyhkeästi. Hänellä ei ole kykyä tai halua myötäeläytyä toisen tilanteisiin tai tunteisiin.
Narsistisen persoonallisuushäiriön on tutkimusten mukaan todettu olevan enemmän kehityksellinen kuin synnynnäinen häiriö.
Tilastollisesti naisia on tämän ilmiön piirissä vähemmän eli miespuolisia psykopaatteja on enemmän, mutta ei se ole mikään harvinaisuus naistenkaan kohdalla. Persoonallisuushäiriöisen henkilön tavoitteena on saada rahaa, arvostusta, valtaa tai vapauksia. Rakkauden nimissä he hakevat toisista ihmisistä lämpöä, seksuaalista tyydytystä, turvaa, ruokaa ja rahaa. Heidän tehtäväänsä helpottaa se, että niin moni uskoo järkkymättä ihmisen hyvyyteen"
Miten itsetunto voi olla heikko jos hlö itse uskoo olevansa kaikkivoipa? Mä en lukis sitä heikkoudeksi vaan lähinnä mielensairaudeksi.
Sellainen ihminen joka todella hyväksyy itsensä ja rakastaa itseään yli kaiken, ei sellaisella henkilöllä ole mitään tarvetta korostaa itseään tai oll ilkeä toisille koska hän tietää ettei häneltä mitään puutu. Narsistin(ja kenen tahansa muukin) ilkeilyt voisi laskea rakkauden pyynnöksi
Kuinka moni tuntee ihmisen joka hyväksyy itsensä pyyteettömästi ja joka ei korosta itseään? Mä en ainuttakaan. Tai sitten ne on näitä munkkeja/nunneja, jotka eivät ole tekemisissä tavisten kanssa.
Kyllä minä ainakin tunnen, useitakin, sellaisia jotka ovat antaneet itsellensä anteeksi ja löytäneet sellaisen mielentilan ja itse opettelen joka päivä rakastamaan itseäni enemmän, se on elämäni tärkein läksy - ja itseasiassa se on jokaisen ihmisen tärkein läksy - jotta pystyisi rakastamaan muita. Juuri sen tähden ettei kukaan kykene rakastamaan toista jollei itsessä ole rakkautta ja narsistissa sitä on tavattoman vähän. Toisin sanoen jos ämpäri on tyhjä niin ei sieltä voi antaa mitään kun ei siellä ole mitään mitä antaa ja jos ei sinulla ole rakkautta sinun tulee antaa sitä itsellesi jotta sen voi taas antaa eteenpäin ja sen minkä antaa, sen saa... saat sen mistä luovut. Ja mitä enemmän itseää rakastaa sitä enemmän
omaa rakkautta jota jakaa ja ilmentää.
Jos minulta joskus kysytään, että miten saa parisuhteeseen lisää 'suolaa,' kehoitan henkilöä rakastamaan itseänsä enemmän, se toimii pomminvarmasti, kokeilkaapa vaikka.
Itsensä rakastaminen on tie valaistumiseen sillä rakkaus on valoa ja muistetaan vielä, että Jumala - elämä -rakkaus - valo - kauneus ovat synonyymejä.
Rakkaus on kaikki mitä on ja rakkaus on meidän todellinen identiteettimme ja todellisuutemme, jonka esim narsisti on vain unohtanut.Tämä olisi hyvä antaa itsellensä anteeksi jotta siitä sitten pääsee eteenpäin.
Tuomitsemisesta ei ole mitään hyötyä kenellekkään.
Julkkiksista rakastamani esimerkki Paula Koivuniemi on kertonut avoimesti, että joitakin vuosia sitten päätti todella hyväksyä itsensä ja rakasta itseänsä sellaisena kuin on ja kyllä sen muutoksen mielestäni hänessä huomaa. Rakkaus itseä kohtaan tuo loistokkuutta henkilöön eikä sitä pidä sekoittaa pöyhkeyteen.
Ja tohon rakkauden pyyntöön vastaisin: "Hänellä ei ole sairauden tuntoa eikä hän tiedosta omaehtoisesti, että hänen vaikeutensa johtuvat hänestä vaan hän on aina sitä mieltä, että vaikeuksien syy on hänen ulkopuolellaan ”tyhjänpäiväisissä” säännöissä, laeissa, yhteiskunnassa, muiden ihmisten ymmärtämättömyydessä, mutta ei koskaan hänessä itsessään."
Miten tommosen ihmisen siis voi saada ymmärtämään miten hirvee ihminen se on? ei mitenkään!
ja jos narsistia rangaistaan jskin mihin tämä ei edes tajua syyllistyneensä : narsistisesti häiriintynyt kokee sanktion tai rajan paranoidisella tavalla itseensä kohdistuneena vääryytenä ja vainona.
Mä tunnen myös narsistin ja se on just tommonen tollo ettei se tajua vaikka rautalangalla vääntäisi että se on väärässä jossakin asiassa. Narsisti ei edes ymmärrä mahdollisuutta että hän voisi olla väärässä, nou wei, muut on väärässä hän oikeassa. Ja nauraa paskaset naurat sun/mun väitteille rakkauden kaipuusta.
No niinhän se on, hänellä on niin huono olo sisällänsä ettei kestäisi sen asian myöntämistä, että on toiminut väärin. kun ei ole koskaan oppinut antamaan itsellensä anteeksi vaikka anteeksiantokin on
vain päätös.
Silloin he ovat valmiita vääntämään vaikka mustan valkoiseksi.