Juu, kyllä olen itse ainakin sen huomannut olevan näin, Suljin!
Eli jos vaikka Merkuriukselle tulee Neptunuksen neliö, niin se lisää ajatusmaailmaan ja ajatteluun kalamaisuutta (tärkeää myös muistaa, että koska Merkurius on luontaisesti alennettuna Kalojen merkissä, niin voi ajatella, että tämä voi olla hieman hankalampi aspekti sitten Merkuriusta ajatellen). Jos Merkuriukselle tulee taas vaikkapa Saturnuksen neliö, niin ajatteluun tulee Kauris Merkuriuksen piirteitä.
Jos Aurinkoon tulee vaikkapa Marsin neliö, niin silloin omassa egossa ja persoonassa on oinasmaisuutta ja aloittteellisuutta. Jos vaikkapa neliö tuleekin Jupiterilta, niin egoon tulee jousimiesmäisyyttä. Myös se missä merkissä vaikkapa tässä tapauksessa se Jupiter on, niin vaikuttaa siihen tulkintaan. Eli jos Jupiter tekee neliötä Auringolle ollessaan Kaloissa, niin persoonaan tulee jousimiesmäisyyttä totuuden etsijää, mutta samalla sellaista pehmeää liuottavaa Kalat-energiaa, mikä voisi luoda vaikka tyypistä vähän sellaisen haaveilija-totuuden etsijän, joka ei välttämättä kuitenkaan saa kauheasti mitään aikaiseksi (kun Jupiterin neliö voi levähdyttää ja Kalat-merkkinä on sellainen asioihin soljuva ja passiivinen). Tällöin henkilö voisi vaikka käyttää ison osan elämästään totuuden pohtimiseen ja kiroamiseen, että miksi ei ole löytänyt totuutta, mutta ei kuitenkaan näe paljon vaivaa sen eteen. Esimerkiksi.
Jos neliöplaneetta Jupiter olisi vaikka Härässä ja Aurinko-merkki olisi Leijonassa, niin persoonaan tulisi jousimiesmäisyyttä ja kiinnostuneisuutta henkisistä asioista, mutta enemmän sellaista jääräpäistä otetta asioihin - "Minä tiedän tämän asian ja olen sen kerran oppinut ja se on sitten varmasti näin!!", koska molemmat merkit ovat tällöin kiinteissä merkeissä.
Tässä pieni esimerkki.