Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Astrologiaa vai sporalogiaa?  (Luettu 15448 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
rubiinitar
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #15 : 05.05.2009 20:58:07 »

Sporalogia on jo edesmenneen skeptikon Nils Mustelinin käyttämä ironinen vertaus, jolla hän viittasi astrologiaan (olen kerran tavannut Nissen irl), eli Mustelin irvaili, että helsinkiläisiin vaikuttavat paljon enemmän ratiovaunut kuin kaukaiset  planeetat -painovoimallaan ja sähkömagneettisella säteilyllään- ja että raitiovaunuista ja niiden liikkeestä ja sijainnista voisi ennustaa ihmiskohtaloita varmemmin kuin tähdistä. Ja myös raitiovaunujen numerot voisivat toimia numerologisesti jne.  Grin
tallennettu
rubiinitar
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #16 : 05.05.2009 21:02:01 »

Kantasana siis 'spårvagn', spora on slangia, ja Nissehän oli ruotsinkielinen.

Mustelin oli vakaumuksellinen skeptikko, mutta minua jäi vaivaamaan kun häntä haastattelin, että hän kuitenkin sanoi olevansa kristitty. Sovinnainen tapakirkollisuus ei millään muotoa sovi skeptismiin, eli kyllä pitäisi skeptikon olla aatteensa takana täysillä, eikä kuulua valtionkirkkoon.
tallennettu
rovatar
Astro-nauttija

Keltainen Kosminen Aurinko

Profiili
« Vastaus #17 : 05.05.2009 21:03:21 »

Tässä ois Sporalogiasta tietoa...

http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/sporalogia.html

2funny 2funny
tallennettu

Aurinko Kauris, AC Skorppari,
Kuu Kaksonen.
Merkurius Jousimies.
Venus Kauris.
Sideerinen Jousimies.
Keltainen Kosminen  Aurinko.
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #18 : 05.05.2009 21:36:45 »

Ohhoh!!! uutta minulle, mutta mahtavaa ilmaisuvoimaa!  Grin 2funny
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Posti
Kohtuuastroilija
**

Toivo elää ja niin minäkin!

Profiili
« Vastaus #19 : 06.05.2009 10:04:19 »

Olipas hyvää tietoa sporalogiasta ja minulle uusi juttu.  Grin Tuolla perusteella astrologia ja sporalogia ovat yhdenvertaisia tieteen alalla, mutta on muistettava astrologian pitkät perinteet. Siksi sporalogia joutunee vielä pitkään taistelemaan asemastaan, koska uusilla tieteenaloilla on aina haasteena statuksen saavuttaminen tieteenä. Sporalogia kuitenkin saavuttaa vain pienen kansanosan eli raitiovaunuliikennettä käyttävät, mutta astrologia koskettaa kaikkia. Onnea sporalogeille siis tehtäväänsä.   2funny
tallennettu
rubiinitar
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #20 : 06.05.2009 22:58:44 »

6.5.:"Juopunut mies yritti kaapata raitiovaunun Helsingissä"

SKEPTIKKO, P**HANA!
tallennettu
^^Queen Nefertiti^^
Astroholisti

au, kuu jousimies / asc vaaka नमस्ते ‏الله‎ ॐ

Profiili
« Vastaus #21 : 07.05.2009 09:32:57 »

http://www.astro.fi/forum/index.php?topic=24956.0
tallennettu

You become GRATITUDE for ALL that THE UNIVERSE provides. It becomes obvious to You that ALL OF THE UNIVERSE GIVES AND CONTINUES TO GIVE IN LOVING PERFECTION exactly what you ask for, because THE UNIVERSE LOVINGLY PROVIDES FOR YOU ALWAYS! BECOME LOVE!
rubiinitar
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #22 : 07.05.2009 09:58:36 »

Tuossa linkatussa topikissa annalilja kirjoitti kuuluvansa koulukuntaan "everything matters" ja "everyday matters". Siis jokainen hetki on kultaakin kalliimpi ja ihan kaikkeen elämässämme liittyy merkitys, viesti, tarkoitus, jonka voimme nähdä jos katsomme sielumme silmillä, siis intuitiolla.

Ja itse kuulun niihin, joilla myös tuo ironiseksi tarkoitettu sporalogia toimii, sillä sporatkin ovat osa maailmankaikkeutta. Minä esim. saan "viestejä" usein niin, että lapseni tuo yöpöydälleni jonkun lelun. Ei hän itse tiedosta tuovansa "merkkiä, mutta näkemykseni mukaan hän tuo sen intuitiivisesti koska minä tarvitsen johdatusta.

Näin astrologiakin voisi toimia vain selvänäköisyyden välineenä, aivan samoin kuin kahvinporot tai teenlehdet. Itse järjestelmä on niin monimutkainen, että vain hyvin harva pystyy kokonaisuuksia todella hallitsemaan, mutta jo pelkkä tulkitsemisen intuitiivinen prosessi saattaa tuoda oivalluksia, joista on apua.

Mutta nöyryyttä tarvitaan viitaten etenkin tuohon kaupallisuuteen. Transiittien korostaminen ja kauppaaminen on tietynlaista jämähtämistä, hedelmätönä pikaruokakauppaa, pitäisi paljon enemmän suosia astrologien ja asiakkaiden henkilökohtaisia kohtaamisia. Ja "runollinen", mytologioita hyödyntävä astrologia toimii tosiaan arkkityyppien tasolla ihmisen tajunnassa kuin taide, kohoaa sanojen yläpuolelle ja sanoja suuremmaksi, aivan kuten hyvät enneunet.

Ja tästä siis esimerkkinä nuo nikin "tajunannvirta"tulkinnat.
tallennettu
Posti
Kohtuuastroilija
**

Toivo elää ja niin minäkin!

Profiili
« Vastaus #23 : 07.05.2009 10:28:38 »

6.5.:"Juopunut mies yritti kaapata raitiovaunun Helsingissä"

SKEPTIKKO, P**HANA!

2funny     Grin      Grin     2funny      smitten   
tallennettu
^^Queen Nefertiti^^
Astroholisti

au, kuu jousimies / asc vaaka नमस्ते ‏الله‎ ॐ

Profiili
« Vastaus #24 : 07.05.2009 11:40:24 »

joo, ei sun tarvi tutkia astroa ollenkaan. tunnen monia menestyviä ihmisiä, jotka evvk astrosta!
tallennettu

You become GRATITUDE for ALL that THE UNIVERSE provides. It becomes obvious to You that ALL OF THE UNIVERSE GIVES AND CONTINUES TO GIVE IN LOVING PERFECTION exactly what you ask for, because THE UNIVERSE LOVINGLY PROVIDES FOR YOU ALWAYS! BECOME LOVE!
Ajatus
Astroholisti

Linnunradan liftari

Profiili
« Vastaus #25 : 12.05.2009 19:35:29 »

Näin astrologiakin voisi toimia vain selvänäköisyyden välineenä, aivan samoin kuin kahvinporot tai teenlehdet. Itse järjestelmä on niin monimutkainen, että vain hyvin harva pystyy kokonaisuuksia todella hallitsemaan, mutta jo pelkkä tulkitsemisen intuitiivinen prosessi saattaa tuoda oivalluksia, joista on apua.

Mutta nöyryyttä tarvitaan viitaten etenkin tuohon kaupallisuuteen. Transiittien korostaminen ja kauppaaminen on tietynlaista jämähtämistä, hedelmätönä pikaruokakauppaa, pitäisi paljon enemmän suosia astrologien ja asiakkaiden henkilökohtaisia kohtaamisia. Ja "runollinen", mytologioita hyödyntävä astrologia toimii tosiaan arkkityyppien tasolla ihmisen tajunnassa kuin taide, kohoaa sanojen yläpuolelle ja sanoja suuremmaksi, aivan kuten hyvät enneunet.

Tässä ketjussa on pähkäilty mielenkiintoisia asioita, sellaisia, joihin varmasti jokainen astrologiaan vähän syvällisemmin paneutuva jossain vaiheessa törmää. Olen itsekin käynyt samantapaiset pyörittelyt ja epäilykset läpi ja silti edelleenkin, silloin harvoin kun tulkintoja jollekin teen tai luen ajatuksella jonkun toisen tekemää tulkintaa, hämmästelen niitä oivalluksia mitä astrologian kautta nousee.

Olen tullut samaan lopputulokseen, että astrologia on nimenomaan väline, ei itsetarkoitus. Siitä voi olla apua tai sitten ei. Hämmästyttävän usein siitä kuitenkin on. Ehkä kysymys onkin silloin juuri tuosta ihmisten kohtaamisesta, joka parhaimmillaan "herättää" ihmisessä jotain sellaista, jota yksin ei olisi voinut saavuttaa. Astrologia symbolikielenä toimii avaimena sellaisille tasoille, joille arkikielen kautta ei niin helposti päästä - ihan kuin unet tai tarot-kortit. Kaupallisuus on tietysti osaltaan vallannut astrologiankin, mutta ehkä se pikaruoka toimii joskus myös syöttinä? Voihan joku tietokonetulkinnan saatuaan kiinnostua tutkimaan, millä perusteella tulkinta oikein on tehty. Vaikka tarjonta on mitä on, on osaltaan myös ihmisestä kiinni, millä tasolla hän haluaa astrologiaan lähteä tutustumaan. Esimerkiksi syväsukeltaja-Skorppareille ei todellakaan mikään viikkolehtihoroskooppi riitä. :Smiley
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  

Siirry: