Näin astrologiakin voisi toimia vain selvänäköisyyden välineenä, aivan samoin kuin kahvinporot tai teenlehdet. Itse järjestelmä on niin monimutkainen, että vain hyvin harva pystyy kokonaisuuksia todella hallitsemaan, mutta jo pelkkä tulkitsemisen intuitiivinen prosessi saattaa tuoda oivalluksia, joista on apua.
Mutta nöyryyttä tarvitaan viitaten etenkin tuohon kaupallisuuteen. Transiittien korostaminen ja kauppaaminen on tietynlaista jämähtämistä, hedelmätönä pikaruokakauppaa, pitäisi paljon enemmän suosia astrologien ja asiakkaiden henkilökohtaisia kohtaamisia. Ja "runollinen", mytologioita hyödyntävä astrologia toimii tosiaan arkkityyppien tasolla ihmisen tajunnassa kuin taide, kohoaa sanojen yläpuolelle ja sanoja suuremmaksi, aivan kuten hyvät enneunet.
Tässä ketjussa on pähkäilty mielenkiintoisia asioita, sellaisia, joihin varmasti jokainen astrologiaan vähän syvällisemmin paneutuva jossain vaiheessa törmää. Olen itsekin käynyt samantapaiset pyörittelyt ja epäilykset läpi ja silti edelleenkin, silloin harvoin kun tulkintoja jollekin teen tai luen ajatuksella jonkun toisen tekemää tulkintaa, hämmästelen niitä oivalluksia mitä astrologian kautta nousee.
Olen tullut samaan lopputulokseen, että astrologia on nimenomaan väline, ei itsetarkoitus. Siitä voi olla apua tai sitten ei. Hämmästyttävän usein siitä kuitenkin on. Ehkä kysymys onkin silloin juuri tuosta ihmisten kohtaamisesta, joka parhaimmillaan "herättää" ihmisessä jotain sellaista, jota yksin ei olisi voinut saavuttaa. Astrologia symbolikielenä toimii avaimena sellaisille tasoille, joille arkikielen kautta ei niin helposti päästä - ihan kuin unet tai tarot-kortit. Kaupallisuus on tietysti osaltaan vallannut astrologiankin, mutta ehkä se pikaruoka toimii joskus myös syöttinä? Voihan joku tietokonetulkinnan saatuaan kiinnostua tutkimaan, millä perusteella tulkinta oikein on tehty. Vaikka tarjonta on mitä on, on osaltaan myös ihmisestä kiinni, millä tasolla hän haluaa astrologiaan lähteä tutustumaan. Esimerkiksi syväsukeltaja-Skorppareille ei todellakaan mikään viikkolehtihoroskooppi riitä. :