Sivuja: 1 [2] 3 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Maku herätessä?  (Luettu 29964 kertaa)
0 jäsentä ja 20 vierasta katselee tätä aihetta.
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #15 : 03.06.2009 11:36:42 »

Nyt älähdän minäkin  Cheesy
Nykyiset eläinperäiset lihat ovat kaukana siitä mitä voidaan katsoa olleen ihmisten liharavintona aikoinaan. Eikä tarvitse mennä edes 100v. taaksepäin  :Smiley
Oma massuni ei siedä possua oikeastaan yhtään ja kanakin on niin ja näin. Lihaa jos syön, syön nautaa ja jos vain voin varmistua, otan kotimaista. Muutamia kertoja olen laittanut ulkomaalaista nautaa ruuaksi ja öllö, mikä raskaus mahaan jää... meni monta päivää "toipuessa".

Mutta huomautan, että ilman eläinperäistä ravintoa meidän aivomme eivät olisi näissä kantamissa, jotta voimme edes kinastella näistä...
Liika on liikaa, on kyse mistä tahansa. Ruuasta kun puhutaan, ei voi sivuuttaa nykyisen ruuan köyhyyttä ja sen ravintoarvojen olemattomuutta. Ravinnon laadullisuus on yksi tekijä, joka on unohdettu tässä maailmassa  Huh
tallennettu
T-H
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #16 : 03.06.2009 12:00:55 »

Pakkoko se on sitten joka asiaan saada sanottua se viimeinen sana? Ei mun mielestä kenenkään henk.kohtasia asioita tartte alkaa sanomaan et toi on mun mielestä väärin ja ei noin voi olla. Joskus ne mölyt voi pitää mahassaan vaikka se yleisen foorumin asioihin tietty kuuluukin hieman kommentoida. Kehitys vaan on menossa siihen suuntaan, että palaamme noihin alkuaikoihin vielä joku päivä, ja nämä lienevät niitä ensimmäisiä viittauksia siihen suuntaan.

Pakko, melkeen aina on sanoa viimeinen sana, mulla  Grin Ja että hen.kohtaisia. Pitää sitten pitää omat henk.kohtaiset mielipiteet van omassa päässään kun ei kestä kuulla eriäviä mielipiteitä. Ja mitä tulee lihaa nykaikana, niin onhan se jalostettua tänä päivänä. Erilaiset sairaudet ovat lisääntyneet, mm diabetes ihan hurjaa vauhtia etenkin meillä suomessa.

Että älähtäkää vaan!!
tallennettu

OINAS - pässinpää

* Nousu Neitsyt
* NativeAmerican Haukka
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #17 : 03.06.2009 14:34:09 »

Grin  smitten  Grin
... niinpä... arka asia tuo ruoka /syöminen... seksistäkin puhutaan avoimemmin  Huh

Mutta olisi mielenkiintoista tietää, onko umamin makua myös kasvissyöjillä? Eli onko tämä maku sekasyöjille ominaisempi, vai onko maut suussa mahdollista myös jonkin muun asian kuin suuhun laitettavan mukaan mahdollista? Tuossahan jo tuli tuo tupakka esiin...  buck2
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #18 : 03.06.2009 18:01:40 »

Grin  smitten  Grin
... niinpä... arka asia tuo ruoka /syöminen... seksistäkin puhutaan avoimemmin  Huh

Heh...! Grin 2funny

Ihmisellä on tapana laittaa suuhunsa mitä ihmeellisempiä asioita
-ainakin kokeilla. Cheesy

Luin jostain artikkelin, jossa joku tiedepersoona väitti,
että maailman nälkä-ongelmat pystytään ratkaisemaan
ottamalla rotat ravinnoksi.
Samaisessa artikkelissa oli selvitys rottien lihan terveellisyydestä.

No ei ihan kosher-ruokaa,
-syöhän ne rotat sikojen tapaan ihan mitä vain löytävät.

Ainakin Tonavan kanavan rannalla, jossa käyn lenkillä,
juoksee sellaisia kaniinin kokoisia rottia
-ja ne penteleet on niin tottuneita ihmisiin,
etteivät väistä, eivätkä pelkää. buck2

tallennettu
T-H
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #19 : 04.06.2009 06:18:37 »

Grin  smitten  Grin

Joillekin näyttää olevan, ei minulle Tongue

Umami maku taas on minulle ihan outo. Piti ihan googlettaa mitä se oikeen tarkoittaa: Umamin ruokaisaa, lihaisaa, täyteläistä ja pyöreää makua löytyy kasviksista, sienistä, kalasta ja lihasta. Umamin makua on myös niistä keitetyissä liemissä. Pitkä keittäminen, hauduttaminen ja ruskistaminen vapauttavat lihan proteiinista umamia. Myös monet maustekastikkeet ja -tahnat ovat umamipitoisia, kuten soija-, kala-, rapu- ja osterikastikkeet, curry- ja misotahnat, liemitiivisteet eli fondit, ketsuppi jne. Myös pitkään kypsytetyissä juustoissa, esimerkiksi parmesaanissa on umamia. Ensi kosketus umamiin saadaan kuitenkin jo äidinmaidosta, joka sisältää perusmauista vain makeutta ja umamia.

Eli jos illalla on syönyt jotain tuonkaltaisia niin mahahappojen seurauksena (ehkä) pienet röyhtäisyt siihen päälle vielä kirvoittaa maun suussa. Mitä tuli edellis illan aikana oikeen syötyä. Cheesy

tallennettu

OINAS - pässinpää

* Nousu Neitsyt
* NativeAmerican Haukka
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #20 : 04.06.2009 08:18:36 »

Off-topics mutta ihmiset ovat ihmisiä sen takia että ovat alkaneet aikoinaan syödä lihaa.
Ihminen joka on siis apinasta kehittynyt ei olisi kehittynyt tälle tasolle mikäli se ei olisi hedelmien ja rehun lisäksi saanut ravintoonsa proteiinia joka on välttämätöntä aivojen kehitykselle.

Useat todisteet osoittavat Homo-lajien ravinnon muuttuneen lihapitoiseksi, josta tuli tärkeä energian ja valkuaisaineiden lähde, kuten muutos hampaiden rakenteessa ja kivityökalujen valmistus. Lihansyönnin ansiosta varhaisille Homo-suvun lajeille kehittyivät isommat aivot, jotka kuluttavat esimerkiksi noin 20 prosenttia nykyihmisen energiasta, vaikka niiden osuus ihmisen painosta on vain noin 2 prosenttia. Ihmisten ravinnonlähteeksi muodostui yhdistelmä kasvisravinnon keräilyä ja liharuokaa, jota muinaiset ihmiset hankkivat metsästyksellä tai aluksi satunnaisella haaskansyönnillä. Vasta 10 000 vuotta sitten ihmiset keksivät erilaisia tapoja viljellä maata, samalla he alkoivat ylläpitää eläimiä.

Mutta ei siitä siis enempää  Smiley
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #21 : 04.06.2009 08:52:52 »

Off-topic, mutta haluan silti kommentoida:

"Kuten mä just tossa sanoin, niin arvasin kyl et nillitys alkaa. Mut todistettu on, että alkuihmiset aikojemme alussa eivät syöneet mitään lihaa vaan pelkästään luonnosta saatuja hedelmiä ja kasviksia. Tää menee niin pahasti offtopiciks että jätänpä tähän"

Todisteita kehiin. Löytyykö vertaisarvioitua  kovaa tiedettä aiheesta?

Lihansyönnin välttämättömyydestä joillekin meistä - ei siis suinkaan kaikille - nimittäin löytyy.

Veriryhmäruokavalio, jolle oikeampi nimi olisi immunotyyppiruokavalio, perustuu tähän. Esimerkki:
Vain immunotyyypit O ja B erittävät riittäviä määriä ruuansulatusnestettä nimeltään alkalinen fosfataasi. Sitä erittyy ohutsuolen alkupäässä jos - ja vain jos!! - syöty ateria sisältää eläinproteiinia. Kyseessä on siis nimenomaan eläinproteiinin sulattamiseen tarkoitettu ruuansulatusneste.

Karkeasti:
O: Metsästäjä-keräilijä: Lihaa, kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä. Ei maitoa, ei juuri viljoja.
A: Maanviljelijä: Liha ja maito eivät sovi, sen sijaan kaiken maailman pavut, jyvät, viljat jne ok.
B: Karjapaimentolainen: Lihaa, kasviksia, hedelmiä, rajoitetusti viljoja. Ainoa jolle maito sopii!
AB: Tämä veriryhmä on syntynyt vasta noin 1000 vuotta sitten kansojen sekoittumisen
seurauksena. Sekä A, että B piirteitä, aika lailla A-ruokavalio, mutta maito yleensä sopii.

Minä B-immunotyyppinen olin melkein 20 vuotta syömättä punaista lihaa - vegepropagandan uhri.
Ihmettelin kun aloin lihota, vaikka söin etupäässä elävää ravintoa. Parinkymmennen vuoden päästä alkoi myös tukka lähteä - pitkän ajan kuluessa kehittyneen sinkinpuutteen seurauksena: Immunotyyppi B tuottaa kaikista tyypeistä eniten stressihormoni kortisolia, jonka neutralointiin kroppa käyttää... sinkkiä! Kasvikunnan sinkki imeytyy minulla (meillä?) huonosti ja sen parhaat lähteet eivät muuten sovi ruuansulatukselleni.

Elävä ravinto tai vegaanisuus ei tee automaattisesti autuaaksi. Mutta vaikka syönkin lihaa ja maitotuotteita, on noin puolet ruuastani elävää ravintoa: Ei lihansyöjänkään tarvitse keittää vihanneksiaan hengiltä.  Cheesy Elävän ravinnon hedelmäruuat myöskin maistuvat hyvin.

Ja suussa maistuu ihan ok:lta, ei ainakaan siinä määrin epämiellyttävältä, että olisin asiaan edes kiinnittänyt huomiota.

t. Eklektikko

tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #22 : 04.06.2009 08:56:48 »

Vielä umamista:

Umami tarkoittaa itse asiassa arominvahventeen aiheuttamaa efektiä.

Se on siis tavallaan "lihamainen" maku, mutta nimenomaan liitetään siihen maun vahvistumiseen, mitä arominvahventeet tekevät.

Ja natriumglutamaatti muuten aiheuttaa riippuvuutta, siis koukuttaa. Todettu rottakokeilla.

t. Eklektikko
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
rovatar
Astro-nauttija

Keltainen Kosminen Aurinko

Profiili
« Vastaus #23 : 04.06.2009 09:43:02 »

No eikö tässäkin voi todeta, että ihminen itse valitsee ne ruoat, joita syö ja joista tuntee voivansa hyvin.
Toiselle sopii toinen ja toiselle toinen.
Kyllähän sitä itse tuntee, milloin voi huonosti syötyään jotain itselleen sopimatonta ja silloin on ihan sama, mitä joku toinen siihen sanoo.
Pitäisi vain kuunnella itseään ja kehoaan.
tallennettu

Aurinko Kauris, AC Skorppari,
Kuu Kaksonen.
Merkurius Jousimies.
Venus Kauris.
Sideerinen Jousimies.
Keltainen Kosminen  Aurinko.
Veskari-83
Kanta-astroilija

Inner peace is found through passion

Profiili
« Vastaus #24 : 04.06.2009 10:16:08 »

Off-topic, mutta haluan silti kommentoida:

"Kuten mä just tossa sanoin, niin arvasin kyl et nillitys alkaa. Mut todistettu on, että alkuihmiset aikojemme alussa eivät syöneet mitään lihaa vaan pelkästään luonnosta saatuja hedelmiä ja kasviksia. Tää menee niin pahasti offtopiciks että jätänpä tähän"

Todisteita kehiin. Löytyykö vertaisarvioitua  kovaa tiedettä aiheesta?
Joo, ootellaanko eka et ihminen keksii aikakoneen? Mitä tiede ei pysty selittämään, ei ole totta? Juupa juu, vaikka miten tiede yrittää selittää joitakin asioita, niin silti se ei pysty esim. sanomaan mitä sähkö on. Samalla tavalla voidaan ihmisen hermojärjestelmää alkaa tutkia, nämä ammattilaiset tiedemiehet eivät oikein pysty siihen. Eli, niin kauan kuin tiede ei pysty selittämään läheskään kaikkia asioita, niin ei myöskään tätä. Ja toisekseen, vaikka pystyisikin, niin maailma tuskin on valmis vielä niihin vastauksiin. Eli keskitytään nyt vaan tän topicin sisältämään maku-aiheeseen Smiley
tallennettu

aurinko vesimies (4. huone)
nousu vaaka
venus vesimies (5.huone)
kuu oinas (8.huone)
Kuunsolmu rapu (10.huone)

"Esiinnyt naismaailmassa itsevarmana ja haluttuna miehenä, jota ei kuka tahansa nappaa mukaansa ja etsit koko ajan naista, joka mitään kyselemättä vain ottaisi sinut.
T-H
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #25 : 04.06.2009 10:19:39 »

Ja todettakoon tähän vielä, etteivät kasvisyöjät välttämättä voi yhtään sen paremmin. Kasvissyöjillä on usein, siis hyvin usein B-ryhmän vitamiinien puutetta, etenkin B1-,B2- ja B12. Ja useamman olen kuullut valittavan väsymystä, mahakin reistailee ja suupielet ovat auki.

Taitaapa mennä välillä aika karkeesti luulosairauden puolelle kun alkaa hullunlailla epäilemään, mitä ei voi syödä, jos kerta ei ole allerginen.

Että ei kun vaan nauttimaan lihaa. Niistä kun löytyy vaihtoehtoja!
tallennettu

OINAS - pässinpää

* Nousu Neitsyt
* NativeAmerican Haukka
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #26 : 04.06.2009 11:08:07 »

No eikö tässäkin voi todeta, että ihminen itse valitsee ne ruoat, joita syö ja joista tuntee voivansa hyvin.
Toiselle sopii toinen ja toiselle toinen.
Kyllähän sitä itse tuntee, milloin voi huonosti syötyään jotain itselleen sopimatonta ja silloin on ihan sama, mitä joku toinen siihen sanoo.
Pitäisi vain kuunnella itseään ja kehoaan.

Amen
tallennettu
Veskari-83
Kanta-astroilija

Inner peace is found through passion

Profiili
« Vastaus #27 : 04.06.2009 12:55:32 »

Ja todettakoon tähän vielä, etteivät kasvisyöjät välttämättä voi yhtään sen paremmin. Kasvissyöjillä on usein, siis hyvin usein B-ryhmän vitamiinien puutetta, etenkin B1-,B2- ja B12. Ja useamman olen kuullut valittavan väsymystä, mahakin reistailee ja suupielet ovat auki.

Taitaapa mennä välillä aika karkeesti luulosairauden puolelle kun alkaa hullunlailla epäilemään, mitä ei voi syödä, jos kerta ei ole allerginen.

Että ei kun vaan nauttimaan lihaa. Niistä kun löytyy vaihtoehtoja!
Jos nyt tuolta kantilta mietitään, niin on totta että kasvisvaihtoehdot ovat aina haasteellisempia, mutta asiaan perehtymällä eivät mahdottomia. Toisaalta väistämättä tekee mieleni tuoda aiheeseen hieman uudenlaisempi näkökulma. Oletko miettinyt koskaan miten tämä liha tuotetaan ja tuodaan sinun saatavillesi, esim. sitä miten paljon kyseinen eläin kärsii sillä hetkellä kun se teurastetaan? Tämä kyseinen tapahtuma tuottaa jo pelkästään kyseisen eläimen sieluun sellaisia myrkkyjä, että nämä väistämättä kulkeutuvat kyseisen eläimen elimistöön ja tätä kautta sitä ihmiseen joka sitä syö. Täten ei esim. ole hyvin kaukaa haettua, että tarpeeksi pitkään syötyämme lihatuotteita, riskimme sairastua vakaviin tauteihin (kuten aiemmin jo mainittiin) kasvaa radikaalisti (mm. syöpä). Ei itselleni tulisi mieleenkään harrastaa kannibalismia (eli tappaa ihmisiä) sen takia, että mun on saatava syödä ja toinen ei saisi täten pitää omaa elämäänsä, vai tuleeko sinulle?

Omalla kohdallani pidän huolta vitamiinien puutostautien ehkäisystä, ja muutenkin ruokailuni on aika huolellisesti tarkkailtua (paikoin..) että maha ei reistaile (paitsi jos syön mitä tahansa lihaa), suupielet eivät ole auki eikä mitään muutakaan yllämainittuja vaivoja. Eli, vaatii vain opettelua saada nämä ongelmat hoidettua, en sano että kasvisvaihtoehto koskaan on se helpompi, kun esim. McDonaldsille ei ole olemassa vaihtoehtoa kasvispuolella (eli baarista tultua ihmisten on suht helppoa ja nopeaa mennä sinne mäkkiin ja tilata se tuplajuustoateria).

Yksi johtava ajatus kuitenkin kasvisruoissa on se, että jos kaikki maailman ihmiset olisivat kasvissyöjiä kuten joskus ennenmuinoin, niin maailmassa ei olisi nälänhätää (ja emme riitelisi fossiilisistapolttoaineista jnejne..). Jokainen voisi tuottaa itse omat syötävänsä, ja vaikka suomen olosuhteissa tämä olisikin haasteellista, niin hieman kehittämällä maatilallistemme tuotantotapoja, saisimme helposti ympärivuotiset tarvittavat kasvikset kotimaasta ilman ulkomaan tuotikustannuksia yms.

Näihin sanoihin lienee oivallinen lopettaa tämä aiheeseen (maku herätessä) todella sivuavasti liittyvä aihe (ruokatottumukset) Smiley Älkäämme olko vihassa keskenämme, vaikka se nykypäivänä tuntuukin olevan ainoa tapa saada keskustelua aikaiseksi. Jos jollekkin olen aiheuttanut mielipahaa, pyydän nöyrimmin anteeksi. Iloa ja rakkautta jokaisen elämään smitten
« Viimeksi muokattu: 04.06.2009 13:00:00 kirjoittanut Veskari-83 » tallennettu

aurinko vesimies (4. huone)
nousu vaaka
venus vesimies (5.huone)
kuu oinas (8.huone)
Kuunsolmu rapu (10.huone)

"Esiinnyt naismaailmassa itsevarmana ja haluttuna miehenä, jota ei kuka tahansa nappaa mukaansa ja etsit koko ajan naista, joka mitään kyselemättä vain ottaisi sinut.
Asterix
Vieras
« Vastaus #28 : 04.06.2009 14:05:52 »

Eli, vaatii vain opettelua saada nämä ongelmat hoidettua, en sano että kasvisvaihtoehto koskaan on se helpompi, kun esim. McDonaldsille ei ole olemassa vaihtoehtoa kasvispuolella (eli baarista tultua ihmisten on suht helppoa ja nopeaa mennä sinne mäkkiin ja tilata se tuplajuustoateria).

Voinee pitää suomessa vielä kait paikkansa, mutta ei muualla.
Monista Euroopan (ja USAn) kaupungeista,
joista löytyy Mäkkäri ja/tai sen kilpailija King Burger,
löytyy myöskin kilpailijoita kasvispuolelta.

Tämän vuoksi Mäkkäri ja King Burger ovat tuoneet
listoilleen salaatit ja kasvisburgerit ja ns. "terveelliset vaihto-ehdot".

Kilpailu asiakkaista on kovaa. Wink

Ei itselleni tulisi mieleenkään harrastaa kannibalismia (eli tappaa ihmisiä) sen takia, että mun on saatava syödä ja toinen ei saisi täten pitää omaa elämäänsä, vai tuleeko sinulle?

Kannibalismi = syödä toinen ihminen, ei tappaa
-tai sitten aika iso osa Telluksen ihmisistä on kannibaaleja. Tongue

Kivaa, kun saa nillittää.. :Smiley Tongue Grin 2funny

tallennettu
T-H
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #29 : 04.06.2009 14:11:25 »

Jospa nyt typerät -ei pätevyyttä asiantuntemuksessa- jätettäs pois kun ei faktaa saa edes lähteenä nähtäväksi!
tallennettu

OINAS - pässinpää

* Nousu Neitsyt
* NativeAmerican Haukka
Sivuja: 1 [2] 3 4
  Tulostusversio  

Siirry: