Off-topic, mutta haluan silti kommentoida:
"Kuten mä just tossa sanoin, niin arvasin kyl et nillitys alkaa. Mut todistettu on, että alkuihmiset aikojemme alussa eivät syöneet mitään lihaa vaan pelkästään luonnosta saatuja hedelmiä ja kasviksia. Tää menee niin pahasti offtopiciks että jätänpä tähän"
Todisteita kehiin. Löytyykö vertaisarvioitua kovaa tiedettä aiheesta?
Lihansyönnin välttämättömyydestä joillekin meistä - ei siis suinkaan kaikille - nimittäin löytyy.
Veriryhmäruokavalio, jolle oikeampi nimi olisi immunotyyppiruokavalio, perustuu tähän. Esimerkki:
Vain immunotyyypit O ja B erittävät riittäviä määriä ruuansulatusnestettä nimeltään alkalinen fosfataasi. Sitä erittyy ohutsuolen alkupäässä jos - ja vain jos!! - syöty ateria sisältää eläinproteiinia. Kyseessä on siis nimenomaan eläinproteiinin sulattamiseen tarkoitettu ruuansulatusneste.
Karkeasti:
O: Metsästäjä-keräilijä: Lihaa, kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä. Ei maitoa, ei juuri viljoja.
A: Maanviljelijä: Liha ja maito eivät sovi, sen sijaan kaiken maailman pavut, jyvät, viljat jne ok.
B: Karjapaimentolainen: Lihaa, kasviksia, hedelmiä, rajoitetusti viljoja. Ainoa jolle maito sopii!
AB: Tämä veriryhmä on syntynyt vasta noin 1000 vuotta sitten kansojen sekoittumisen
seurauksena. Sekä A, että B piirteitä, aika lailla A-ruokavalio, mutta maito yleensä sopii.
Minä B-immunotyyppinen olin melkein 20 vuotta syömättä punaista lihaa - vegepropagandan uhri.
Ihmettelin kun aloin lihota, vaikka söin etupäässä elävää ravintoa. Parinkymmennen vuoden päästä alkoi myös tukka lähteä - pitkän ajan kuluessa kehittyneen sinkinpuutteen seurauksena: Immunotyyppi B tuottaa kaikista tyypeistä eniten stressihormoni kortisolia, jonka neutralointiin kroppa käyttää... sinkkiä! Kasvikunnan sinkki imeytyy minulla (meillä?) huonosti ja sen parhaat lähteet eivät muuten sovi ruuansulatukselleni.
Elävä ravinto tai vegaanisuus ei tee automaattisesti autuaaksi. Mutta vaikka syönkin lihaa ja maitotuotteita, on noin puolet ruuastani elävää ravintoa: Ei lihansyöjänkään tarvitse keittää vihanneksiaan hengiltä.
Elävän ravinnon hedelmäruuat myöskin maistuvat hyvin.
Ja suussa maistuu ihan ok:lta, ei ainakaan siinä määrin epämiellyttävältä, että olisin asiaan edes kiinnittänyt huomiota.
t. Eklektikko