Esimerkki Albert Einsteinista, joka oli onneton kasvatusjärjestelmän vaikutuksesta motivaatioonsa: "Opin, että minun oli tungettava kaikki fysiikan aines päähäni riippumatta siitä, pidinkö siitä tai en. Kaikki tähtäsi tutkintoon. Tällä pakkopänttäämisellä oli minuun sellainen vaikutus, että loppututkinnon jälkeen minun oli hyvin vaikea ainakaan vuoteen edes ajatella mitään tieteellistä ongelmaa." Einstein totesi edelleen, että on ihme, ellei pakkopänttääminen tuhoa pyhää tiedonhalua, herkkää pientä tainta, joka raunioituu ilman vapautta. Uusikylä/ Luovuus, Taito löytää, rohkeus toteuttaa
Myös tiedemies käyttää luovuutta keksiessään uusia asioita. Hänellä on kyky poimia kollektiivisesta alitajunnasta, flow-virran aikana, olennaiset rakenteet. Esim. bentseenin kaava on nähty kuvana unen aikana. Alkuaineiden jaksollinen järjestelmä syntyi keksijän nukahdettua pasianssipöydän ääreen.
Kalamaista liikettä uni-versaalissa maailmassa. Vapautta, omaehtoista, rajoista piittaamatonta mielenliikettä.
Jotta luova nerous tuottaa jotain tarvitaan myös ne raamit ja tietotaito, se pakkopänttääminenkin.
Ja eihän tuo
yksin toimikaan vaan on semisekstiiliketjun osana.
Olen kyllä täysin samaa mieltä siitä, että tieteet vaativat nimenomaan luovuutta ja hahmottamiskykyä. Voisi ajatella, että mitään keksintöä tai teoriaa ei ole saatu aikaan ajattelemalla perinteisen kaavan mukaan, vaan luovan ihmisen tuntomerkkien mukaan yhdistellä asioita odottamattomilla tavoilla ja löytää sieltä jotain uutta. Einsteinillahan ideologiana on käsittääkseni ollut se, että kaikki asiat täytyy ensin hajottaa mahdollisimman pieniin palasiin ja sieltä kautta lähteä miettimään ja tutkimaan. Joten tavallaan häntä voisi pitää erittäin loogisena, mutta taas toisaalta, eikö ole juuri hyvin kalamaista, että katsotaan sinne pintaa syvemmälle, vaikka sitten niihin pieniin palasiin ja osiin, mitä muiden saattaa olla vaikeaa hahmottaa. Abstarktia ajattelua sfääreissä joihin muiden on vaikea seurata =) Itse näen Einsteinissa paljonkin kalamaisuutta.