Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kohtalo ja vapaa tahto?  (Luettu 5057 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
kaulakoru
Vieras
« : 05.08.2009 08:38:08 »


Olen tässä pohtinut tätä kyseistä aihetta äidin näkökulmasta. Onko kaikki tapahtumat ennaltamäärätty vai voiko käydä kenties niin, että vapaa tahto voi saada lapsieni (ja miksi ei myös omani)sielunsuunnitelmat sekaisin? Ajattelin vain, että vanhempana pitäisi tukea ja kasvattaa lapsiaan niihin valmiuksiin mitä he sitten aikuisena pitäisi/pystyisi toteuttaa?
Onko todella niin, että vanhempana minulla on vapaus tehdä niin tai näin ja lapset sitten isompana parhaan kyvynsä mukaan yrittää toteuttaa sielunsuunnitelmansa tai korjata ne asiat jotka menivät kenties pieleen?
Entä voiko vanhemmat (yhtään nyt ketään syyllistämättä) todella pilata monet asiat ja aikuisena ei kenties pysty ihan kaikkea toteuttamaan koska liian moni asia on mennyt toiseen suuntaan, vai onko meillä aina varasuunnitelmia jokaiselle askeleelle?


tallennettu
Lemmikki
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 137



Profiili
« Vastaus #1 : 05.08.2009 08:49:13 »

Minusta ihminen on vastuussa omista teoistaan, tekemättä jättämisistään ja valinnoistaan juuri sen takia, että hänelle on annettu vapaa tahto. En usko, että elämä menee minkään edeltämäärätyn sabloonan mukaan, vaan ihminen voi vaikuttaa omaan elämäänsä, myös sen pituuteen omilla valinnoillaan. Jumalakin haluaa itselleen lapsia eikä orjia, siksi Hän antoi meille vapaan oman tahdon. Eri asia sitten on, että Jumala kuitenkin tietää, miten meidän elämämme menee. Katselen tätä asiaa kristillisestä näkökulmasta, koska se nyt sattuu olemaan minun valintani.

Lemmikki
tallennettu

Aurinko vesimiehessä/1. huoneessa
Nouseva jousimies, Deskendentti Kaksoset
Keskitaivas Skorpioni, Keskiyö Härkä
Kuu Jousimies/1. huone
Merkurius Kauriissa/1. huoneessa
Mars Oinaassa/3. huoneessa
Venus Kauriissa/1. huoneessa
Chiron Vesimiehessä
Noususolmu Skorpionissa, Laskusolmu Härässä
Norna
Vieras
« Vastaus #2 : 05.08.2009 10:49:17 »

 No minäkin olen tätä asiaa useasti pohtinut pääsemättä mihinkään lopputulokseen, paitsi johonkin hyvin epämääräiseen "asiat ovat aina jumalaisessa järjestyksessä". Mutta vastuu on kyllä tärkeä juttu, ei voi asioita vain sysätä sielunsuunnitelman piikkiin. Uskon että sielunsuunitelma on jokin tiettyjä tienviittoja ja toiveita sisältävä suunnitelma, suunnitelmahan tarkoittaa jotain mihin on tarkoitus tähdätä, pyrkimys, ei jotain mikä on kiveen hakattu a:sta ö:n. Toisaalta uskon että sielun ns toiveet tässä elämässä ovat sen verran kovat että ne puskevat kyllä läpi ja siinä jo sinänsä voi olla iso juttu elämässä uskaltaako tuota sydämen ääntä kuunnella vai taisteleeko sitä vastaan. Siinäkin on sitten oma tahto päällimmäisenä, vaikkakin joskus ihmiset sairastuvat taistellessaan oman sisimpänsä toiveita vastaan ja tekemällä jotain vain turvallisuudentunteesta ja tottumuksesta. 

 Tarkastelen useasti tuota asiaa minäkin lasteni kannalta ja mietin minkä verran minulla on mahdollisuus kääntää kohtalon rattaita ja onko jo jotain valmiiksi suunniteltua the Juttua. Olen aika varma siitä että lapset ovat minulle tulleet jostain syystä, minulla on jotain opetettavaa heille ja heillä minulle. Ja toisaalta kun heidän karttaansa katselen, voi yhden planeetan sijoitus paikassa x tuoda 10 hyvää ja yhtälaisesti 10 huonoa. Miten kummassa on kuitenkin niin että vanhempana sitä kuitenkin keskittyy niihin negatiivisiin asioihin ja miettii että onkos se nyt tähtiin kirjoitettu että tulen lasteni elämän pilaamaan? Smiley Uskon myös että ne kaikki positiiviset asiat sieltä löytyvät alleviivattuina jos vain niihin tahtoo kiinnittää huomiota. Minusta vanhemmuus on synonyymi sanalle syyllisyydentunne, niin usein saa sen kanssa painia.  idiot2
tallennettu
Norna
Vieras
« Vastaus #3 : 06.08.2009 12:44:06 »

 Juuri näin, yhdessä kirjassa oli minusta hyvä neuvo että tilanteiden edessä voi kysyä itseltään "mitä rakkaus tekisi nyt?" ja toimia sen mukaan. Siinä ei varmaan voi kovinkaan metsään mennä Smiley.
tallennettu
Lemmikki
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 137



Profiili
« Vastaus #4 : 07.08.2009 15:31:24 »

smitten

Kiitos vastauksista. Aihe on laaja ja pohdin tuota eilen pitkään, mutta ajatukset menivät menojaan ja lopputulos oli juuri se, että yrittää parhaansa ja kun äiti/isä voi hyvin, heijastuu se myös lapsiin.

Ja hyvin kannustava ajatus on, että jos taivaan isä on antanut minulle vapaan tahdon, niin rukouksen kauttahan minä vahvistan sen (isä meidän rukouksen), että oma tahtoni on sama kun taivaan isän tahto, joten sekin vapauttaa minut luottamaan siihen, että meni niin tai näin, niin rakkaus säilyy aina ja niin, ettei minun tarvitse murehtia onko taivaan isän tahto eri kun omani.

smitten smitten

Jep jep! Ja kun tietää, että Taivaan Isä tahtoo hyvää, niin ei ole hätää.

Lemmikki
tallennettu

Aurinko vesimiehessä/1. huoneessa
Nouseva jousimies, Deskendentti Kaksoset
Keskitaivas Skorpioni, Keskiyö Härkä
Kuu Jousimies/1. huone
Merkurius Kauriissa/1. huoneessa
Mars Oinaassa/3. huoneessa
Venus Kauriissa/1. huoneessa
Chiron Vesimiehessä
Noususolmu Skorpionissa, Laskusolmu Härässä
Ikitosi
Astroholisti
*****
Viestejä: 1503


Elämän kruunu on mahdollisuus olla tosi :angel:


Profiili
« Vastaus #5 : 19.08.2009 22:29:01 »

Mitä vapaa tahto tarkoittaa?
Vapaa mistä? Ja millä edellytyksillä?

Niin kauan kuin tahtomme on sidottu velvollisuuksiin, pelkoihin tai tarpeisiin, se ei ole vapaa.
Voipi olla elämänmittainen tie se sen vapauttaminen...
Mitenkäs sen lapsilleen opettaa muutoin kuin omalla esimerkillään, kuten joku jo totesikin,
vapauttamalla itsensä vapauttaa lapsensakin smitten smitten smitten
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3621



Profiili
« Vastaus #6 : 20.08.2009 08:09:41 »

Ihmisellä on vapaatahto, olemassa on myös kohtalo, uskon niin.
Uskon että meille on olemassa useita mahdollisuuksia ja teitä tässä elämässä. On meistä kiinni mitkä niistä mahdollisuuksista käytämme ja mitä emme ja mitä teitä tahdomme kulkea. Voimme valita => useista vaihtoehdoista. Joista jokainen vaihtoehto on osa kohtaloa  Smiley
Meniköhän liian monimutkaiseksi  Grin
tallennettu
Ikitosi
Astroholisti
*****
Viestejä: 1503


Elämän kruunu on mahdollisuus olla tosi :angel:


Profiili
« Vastaus #7 : 20.08.2009 21:18:50 »

Voi mennä mutkan kautta tai suoraan Smiley
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: