Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mitä on vahva nainen/mies?  (Luettu 18685 kertaa)
0 jäsentä ja 4 vierasta katselee tätä aihetta.
Ave^^
Vieras
« Vastaus #30 : 16.08.2009 13:00:56 »

Tämä aihe on jotenkin elämässäni jatkuvasti pinnalla. Olen kasvanut siihen että isäni on vahvasti tuonut esille, että mitä on vahvuus ja miten maailma on täynnä heikkoutta. Se vain seuraa ajatuksissani mukana. Olen miettinyt sitä niin ympäri ja ämpäri että ihmettelen, miten täälläkin joku voi parilla lauseella selittää mitä vahvuus on.  Shocked Sillä kun sitä ajattelee, kaikessa piilee heikkous. Ja olen itse tullut lopulta siihen tulokseen, että heikkous on inhimillistä. Siis se ei ole mitään mistä pitäisi pyrkiä pois, vaan se on meitä itseämme. Sen sijaan, että keskittyisi siihen millä tavalla voisi olla vahvempi ja vähemmän heikomppi, voisi keskittyä ajattelemaan elämää haasteena. Monet vaikealta tuntuvat asia ovat haasteita, joista oppii taas lisää. Kohti kaikkea, aina pitää yrittää.

Kasvoin ajattelemaan ihmisistä, että he ovat joko heikkoja tai vahvoja, ja vahvana en pitänyt lähes ketään. Sillä kaikista löytyy heikkoutta. Ja totta kai ruoskin itseäni, sillä näin jatkuvasti heikkoutta kaikessa mitä tein ja ajattelin. Mutta mihin tällainen luokitteleva ajattelu nyt johtaa? Ei mihinkään. Ei se synnytä mitään uutta ja hyvää, se vain rajoittaa. Haluan ajatella ihmisiä erilaisina yksilöinä, jokainen on niin kuin erilainen seos erilaisia mausteita. Ei mitään että oletko vahva vai et. Jokaisella on mahdollisuus elää onnellinen ja hyvä elämä. Jokaisessa ihmisessä on jotain kaunista ja hyvää, jotain mitä voi arvostaa. Ajattelin ennen että kovia kokeneet ihmiset ovat jotenkin parempia kuin muut, ja totta kai pidin taas itseäni täytenä nollana, sillä en ollut joutunut kärsimään elämässäni. Mutta loppujen lopuksi, eihän sitä voikaan vaatia keneltäkään ymmärrystä sellaisista asioista mitä he eivät ole kokeneet. Eikä se tee heistä yhtään huonompia ihmisiä.
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5772


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #31 : 16.08.2009 15:47:39 »

Kiitos Ave, kirjoitit sellaista mitä kaipailin! Minäkin jäin pohtimaan sitä mitä vanhemmat (se lähin ympäristö) ovat kasvattaneet, mitä vahvuutta kohti he ovat pyrkineet itsessä ja sitä myöten lapsissa.

Isä itki usein, kun he erosivat, kuten äiti itki. Äiti raivosi enemmän, heitteli lautasia. Isä käpertyi, etsi apua lapsilta. Äiti tuntui silloin vahvalta. Hän vei eroasian päätökseen, ei kuunnellut rukouksia.
Luulin että isä oli heikko. Sitten opin erilaisia vahvuuksia sen kautta, mikä oli elämisen päämäärä.

Ja totta on, että juuri haasteissa mitataan vahvuus. Opetammeko lapsille haasteeseen tarttumista? Josku kuulen, että nuoret nykyään eivät kestä ongelmia. En usko, että tämä on ihan totta. Ennen vain tie, työ ja päämäärät olivat selvempiä. Opeteltiin yksi asia ja sillä elätettiin itsensä ja perhe. Nyt ei mikään ole yksioikoista. Mikään ei ole varmaa.

Ja olen oppinut, että sekä äiti että isä olivan vahvoja. Mutta hyvin eri tavalla. Siksi mietin sitä vieläkin, että syntyessä saamme vahvuutta kaikki samanverran energioissa, mutta me kulutamme itseämme eri asioissa, etsimme erilaisia haasteita ja vahvistumme niiden kautta eri tavalla.

Äidin vahvuus oli päämäärässä saavuttaa itsenäinen, oma elämä. Jotenkin hän opetti sitä meillekin. Äiti uskoi omiin mahdollisuuksiiin aikoina, jolloin naisetkin pääsivät töihin, vaikka palkka oli kamalan pieni.

Isän vahvuus oli päämääränä musiikki. Se oli vahvempaa kuin rakentaa hyvää suhdetta vaimoon. Se jäi taka-alalle. Joten vaikeudet ruokkivat vain tätä vahvuutta ja hän pääsi aika pitkälle päämäärissään.

Päämäärä tekee ihmisestä vahvan. Intihimo johonkin asiaan. Siksi minusta logoterapian psykologinen anti on hyvä, siinä ei kaivella vanhoja, vaan rakennetaan pikkuhiljaa tylsyyteen päämääriä, pienesti ensin.

tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
T-H
Astroholisti
*****
Viestejä: 1988



Profiili
« Vastaus #32 : 16.08.2009 16:03:56 »

Otanpa tähän toisenlaisen näkökulman omasta vahvuudestani. Minun biologinen isäni ei ollut läsnä kasvatti-isänä elämässäni vaan hän lähti muulle. Vahvuus on sitten tullut äitini, mutta myös kannustavan enoni ja hänen vaimonsa läsnäolosta. Olen 20 vuotiaasta lähtien elänyt aika itsenäistä ja itseellistä elämää. Monenmoista kiemuraa, kuoppaa, sotkeutuneita solmuja, mutkaisia reittejä joskus oikoreittejäkin, niitä ylitsepääsemättömiäkin esteitä, läpi harmaankiven- taistelua... mitä vielä... Että tässä sitä ollaan ja tällaiseksi tultiin; MINÄ. Smiley

tallennettu

OINAS - pässinpää

* Nousu Neitsyt
* NativeAmerican Haukka
T-H
Astroholisti
*****
Viestejä: 1988



Profiili
« Vastaus #33 : 16.08.2009 16:18:41 »


Minulle on useasti sanottu että kestän enemmän kuin luulen, että kun se heikko hetki tulee, joku aina jaksaa kannustaa löytämään sitä vahvuutta jatkaa matkaa tai etsimään apua  smitten

Samoin on minullekin sanottu. Monesti luullaan, että jos/kun ihminen on sellainen vahvannäköinen rakenteeltaan, että "sä se varmaan kestät vaikka mitä". Pötypuhetta se on ollut välillä...

Ja tähän lopuksi vielä, että kyllä minä itken aika usein, välillä Kiss
tallennettu

OINAS - pässinpää

* Nousu Neitsyt
* NativeAmerican Haukka
T-H
Astroholisti
*****
Viestejä: 1988



Profiili
« Vastaus #34 : 20.08.2009 08:49:07 »

Mietin tuossa kun yks päivä tulin kaupungilta kotia. Kylmäpäisyyttää, siis suhtautumista jo kokemaansa asiaan uudemmankerran joka joskus heilaittu kovinkin kohtalokkaasti. Se on kanssa yks vahvuuteni ominaisuus; Kovan kokemuksen tuoma, käsitelty asia joka ei heilauta mieltä enää että meinaa seota.

Kässäsittekö ihmiset mitä tarkoitan? Suhtautumista ja asian osittaista sivuuttamista kylmäpäisesti pois mielestä. Kokemus kertoo myös sen toisenpuolen tästä asiasta, ettei jää märehtimään sinne sängynpohjalle.
tallennettu

OINAS - pässinpää

* Nousu Neitsyt
* NativeAmerican Haukka
T-H
Astroholisti
*****
Viestejä: 1988



Profiili
« Vastaus #35 : 20.08.2009 14:11:29 »


Olen ja miettinyt että kaikki on niin yksilöllistä (mm sielunhoito), kaikki tarvitsee niin yksilöllisen selvitymiskeinon elämän jatkuvuuteen.

Juu. Ja mulla on eräs todella, todella, ihana ja läheinen  neitsyt ystävätar jonka kanssa asioista juttelu on kyllä sielunhoitoa. Hän on kuin mikäkin rauhanenkeli. Kun mulla menee välillä liian lujaa niin hän on sellainen rauhoittaja sitten Kiss
tallennettu

OINAS - pässinpää

* Nousu Neitsyt
* NativeAmerican Haukka
Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
 
Siirry: