Tässäpä näitä aikanaan minuun eri syistä vaikutuksen tehneitä leffoja. Nyt olen pudonnut leffakelkasta, mutta ehkäpä niitä joskus tulee taas kytättyä enemmän.
Viimeiseen hengenvetoon, Hullu Pierrot ja Pieni sotilas. Ohjannut Jean-Luc Godard.
Punainen ympyrä. Jean-Pierre Melvillen täydellinen rikoselokuva. Elokuvassa mm. puolen tunnin jakso, jossa ei puhuta lainkaan, mikä tuntui ennen Kaurismäkeä ihan mielettömältä
. Lopputulos on tavallaan selvillä heti alussa, mutta kuitenkin kaikki se miten tapahtumat vääjäämättömästi etenevät kohti loppua. Huh! Tätä voin suositella lämpimästi. Viisi tähteä.
Roman Polanskin Inho. Hyvällä tavalla kammottava elokuva.
Lapsuuden loppu. Philip Ridley käsikirjoitti ja ohjasi. Loistava elokuva, suosittelen.
Takeshi Kitano pääsee mukaan kahdella teoksellaan. Violent cop ja Sonatine. Varsinkin Sonatinen kuvat ja musiikki jäivät päähän pyörimään pitkäksi aikaa.
Pitkät jäähyväiset. Robert Altmanin erittäin hyvä rikoselokuva.
David Lynchin Blue velvet. Dennis Hopper esittää elokuvahistorian ehkä kovinta jätkää.
Kovin jätkä taitaa kuitenkin olla Clint Eastwood itse ohjaamassaan elokuvassa Armoton, se lopun kommentti, kun hän on lähdössä kaupungista kuolleen ystävänsä ruumis mukanaan eikä kukaan uskalla tehdä mitään. Aijaijai.
Sergio Leone ohjasi dollaritrilogian ( Kourallinen dollareita, Vain muutaman dollarin tähden sekä Hyvät, pahat ja rumat ). Lisäksi Huuliharppukostaja. Siinä 4 mainiota elokuvaa.
Tarantinon paras onkin täydellinen viihde-elokuva eli Pulp fiction. Toinen mahtava saman kategorian filmi on Matrix ( 1. osa ). Kun tulin teatterista ulos, olin aika lailla
Rakkaus- ja romantiikkaosastolta voisin mainita ainakin Olemisen sietämätön keveys ja Piano, joka jo taidettiin mainita.
Meinasin aikanaan kuolla nauruun, kun katsoin kung fu parodian Fong sai yuk. Oli hienoa olla elokuvateatterissa, kun koko yleisö nauroi katketakseen pitkin filmiä. Tyylilajiin kuului se, ettei juonella niin väliä, mutta kun taistellaan niin ne kohtaukset oli vedetty sitten niin yli ettei mitään rajaa.
Plan 9 from outer space on sitten kai se paras huono elokuva. Onnistuin sen aikanaan itselleni haalimaan ja jokusen kerran sen katsoin. Elokuvan ohjaajasta Ed Woodista Tim Burton teki sitten erinomaisen elokuvan.
Viimeinen vakuuttavan hyvä elokuva, minkä olen nähnyt on Coenin veljesten Menetetty maa.
Monia elokuvia jää varmaan mainitsematta ja monet hyvät on jo mainittu. Ahaa, heti tuli mieleen elokuva, joka itkettää ihan jokaista eli Kuolleiden runoilijoiden seura. Hieno elokuva ja mielettömän hieno se loppukohtaus
Ja vielä, Buena vista social club. Musiikki!