Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Veriryhmiin pohjautuva ruokavalio??  (Luettu 15361 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
Helmiäiskeiju
Satunnainen astroilija
*

luon itse oman onneni - joka päivä

Profiili
« : 01.10.2009 13:59:23 »

Hei!

Olen käynyt parin vuoden pituisen matkan terveydellisten ongelmien, ruoansulatusvaikeuksien, keliakiaepäilyjen, monien kokeilujen(mm.gluteenittoman ruokavalion), turvotuksen kautta siihen, että kiinnostaa nyt tuo veriryhmiin pohjautuva ruokavalio.Olen B+.

Löytyykö täältä ihmisiä, joille ruokavalio olisi tuttu? Kertokaa kokemuksianne? mikä on itsellä toiminut, mikä ei? Onko löytynyt apua vaivoihin? Löytyykö B-veriryhmään kuuluvia, kuitenkin syövät esim. "kiellettyä" kanaa?

Kiitos paljon vastauksista jo etukäteen!
valoisin terveisin,
Helmiäiskeiju
tallennettu
asboo
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #1 : 01.10.2009 15:37:55 »

En ole kokeillut, mutta mikä ettei sitä voisi kokeilla.
Olen vaan kuullut noista veriryhmään perustuvista ruokavalioista, että eivät ole kovin paikkansapitäviä. Jotkut ovat peräti leimanneet ihan humpuukiksi.
tallennettu

Aurinko Skorpioni, nouseva härkä, kuu kaksonen
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 05.10.2009 07:32:48 »

Olen syönyt immunotyyppini B (parempi nimi minusta, kuin tuo veriryhmä, se kun on vain yksi immunotyypin ilmentymä) mukaisesti nyt jo useita vuosia.

Minulle kävi taas kerran niin, että aloin tehdä jotain ensin ja törmäsin asiaa koskevaan tietoon sitten vasta myöhemmin.  Cheesy  Monet B:lle sopimattomat ruuat (kana, tomaatti, ruis) lakkasivat maistumasta jo pari vuotta ennen kuin kirjaan törmäsin ja aloin jo ennen tätä ruokavalioa syödä paleo-ruokavalioa karjapaimentolais-virityksellä, mikä sitten osoittautui aivan oikeaksi ratkaisuksi immunotyyppini kannalta.

Rh-tekijällä (siis se + tai -) ei muuten ole tämän ruokavalion kannalta yhtikäsmitään väliä. Voi puhua vain olevansa B.

Voin suositella lämpimästi!
Vatsa toimii kauniisti 2-3 krt päivässä, syömisen  määrästä vähän riippuen. Energiataso kokonaisuutena on noussut  huomattavasti, vatsavaivat jääneet historiaan. Olen kyllä aina pitänyt itseäni "peltivatsana," mutta vasta nyt kun vatsa on oikeasti terve, huomaan että ennen otin ihan luonnollisena pienet ilmavaivat, vatsan kiertämiset ja löysyydet. Nyt tulee ongelmia vain, jos syön vaikkapa tomaattia: Parin-kolmen tunnin kuluessa on maha vesikuralla, koska kroppa haluaa haitallisista lektiineistä nopeasti eroon. Paino pysyy ihannekohdassa ilman, että tarvitsee yhtään vahtia syömisen määrää lainkaan - vain laadulla on väliä.

Vaikeuksia tämä ruokavalio tuottaa luultavasti vain einesten ja muiden teollisten ruokien rakastajalle, sillä niissä on lähes järjestään esim. muunnettua maissitärkkelystä tms. Ravintolassa syöminenkin onnistuu, kunhan vaivautuu varmistamaan valintansa kyselemällä, jos yhtään epäilee ongelmaraaka-ainetta ruuassa.

Skepsis ry antoi Adamon ekalle kirjalle huuhaa-palkinnon, mutta lienevät lukutaidottomia: Molempien kirjojen lähdeluettelot ovat täynnä kovaa vertaisarvioitua tiedettä. Adamo - ja häntä ennen hänen isänsä - ovat vain ensimmäiset, jotka ovat alkaneet tätä palapeliä olemassaolevista osasista koota.

Kysy toki lisää, en oikein tiedä mitä kertoa, paitsi että olen erittäin tyytyväinen.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #3 : 05.10.2009 12:39:52 »

Hei. Olen immunotyyppini B ja koska maito ei sopinut vatsalleni, luulin olevani vuosikaudet laktoosi-intolerantikko  Shocked kunnes vasta muutama vuosi sitten tajusin siirtyä TÄYSmaitoon ja sitä voin juoda ihan sellaisenaan  Cheesy Rakastan maitoa ja maitotuotteita, kermaa erityisesti (jäätelössä ja kastikkeissa) ja voita leivonnassa Kiss Tongue

Kalkkuna on selvästikin massulleni parempaa (sulavampaa) liharavintoa kuin kana. Kana aiheuttaa helposti ummetusta, vaikka sen mausta tykkäänkin  Undecided

Ruis ei sovi, ei - vaikka sitä joskun himoitsenkin, se turvottaa...  :Smiley

Ehdottomasti kannattaa ottaa selvää ravinnon sopivuudesta itselle, runsaudessa on valinnan varaa.
 smitten
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Helmiäiskeiju
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #4 : 06.10.2009 15:52:06 »

Kiitos vastauksistanne.Smiley

Mietityttää juuri se, että voiko esim jäätelöä syödä, juuri tässä Adamon kirjassa muistaakseni oli, että se on haitallista.(ilmeisesti kuitenkin jotenkin prosessoitua)
Olen ruokavaliossani vähentänyt perunaa, viljoja, pastoja. Syön nyt aika paljon riisiä, lohta, naudanlihaa, kalkkunaa, kasviksia. Alkoholin olen jättänyt kokonaan, myös kahvia juon vain "hätätilanteessa". Korvannut sen vihreällä teellä.
Oletteko nuita Ginseng juttuja käyttäneet, ilmeisesti tekisi hyvää B:lle?
Miten mineraalien saanti, syöttekö ravintolisiä? Itse en tällä hetkellä mitään...varmaan pitäisi?

miten otatte B-tyyppinä huomioon balanssin elämässä? oletteko joutuneet tekemään oman elämän aikatauluttamista uusiksi tjs? 

Millä tavalla mahtaisi onnistua painon pudotus tällä ruokavaliolla? Mietityttää itseä. Nyt kun olen syönyt tällä ruokiksella n 3 vkoa, ainakin turvotus vähentynyt, vatsa voi paremmin. Kiloja ei liene tippunut kuin ehkä 1-2. Olenko vaan liian kärsimätön, vai voiko tällä tosiaan laihtua?Smiley
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 07.10.2009 08:20:31 »

Hei!

Kannattaa vaikka lainata kirjastosta se Adamon kirja. Ja nimenomaan uudempi ruskeakantinen, sillä lektiineistä on tullut uutta tietoa sen ekan valkokantisen  kirjan jälkeen. Mutta B:lle on kyllä siis vahingollinen se jäätelö, sen sijaan jugurttijäätelö ei ole. Toisaalta kaikissa jäätelöissä on niin järkyttävä määrä lisäaineita, että itse vältän niitä sen vuoksi.

Syön erilaisia ravintolisiä vaihtelevasti ja ihan muista syistä kuin vatsan tai immunotyypin takia. Esimerkki: Syön L-tyrosiinia, koska haluan enemmän pigmenttiä jotta en palaisi kesäisin, se kun lisää pigmentin tuotantoa. Ainoat vakiot ovat D-vitamiini ja B-vitamiinikombo. HUOM: Huomasin juuri, että B-vitamiinikombossani on täyteaineena maissitärkkelystä - maissi on B:lle siellä kaikkein pahimpien joukossa. Niinpä se purkki jää nyt syömättä ja joudun etsimään uuden valmisteen. Maissia voi olla piilossa mitä kummallisimmissa paikoissa!

Balanssin olen joutunut ottamaan huomioon jo vuosia ennen tätä ruokavalioa, sillä minulla oli burnout vuonna 2000. Se, että opettelee sanomaan rakkaudellisesti ei kun on tarvis ja käsittelee vanhat traumansa, oli minulle kaikkein tärkein juttu. Adamon kirjassa on ihan hyviä ohjeita muihin asioihin.

Painonpudotus ei ollut minulle enää ajankohtainen kun siirryin tälle ruokavaliolle, mutta laihduin silti ensin hiukkasen, minkä jälkeen paino on tasaantunut eikä enää tunnu muuttuvan mihinkään.
 HUOM: Kilot ovat huono mittari laihtumiselle! Tämä ruokavalio lisää metabolisesti aktiivista lihasmassaa  ja lihakset painavat tilavuuteensa nähden paljon enemmän kuin rasva. Parempi käyttää mittanauhaa vatsan kohdalla, tai jotakin testivaatetta ajalta kun painoi sen verran kuin haluaa painaa.

Mitä hitaampi laihtuminen, sen paremmin liika rasva pysyy pois. Kuten huomaat, en puhu kiloista, sillä lihasmassa on PAINAVAA. Lisäbonus:  Metabolisesti aktiivinen lihasmassa polttaa ylimääräiset kalorit lämmöksi vaikka selällään maaten. Jos ylensyön, tulee tosi tosi kuuma.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Tulivaunut
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #6 : 14.10.2009 16:34:25 »

Ihan mielenkiintoinen juttu se veriryhmädieetti mutta todennäköisesti aika puppua.  Sad En usko moiseen....
tallennettu
Helmiäiskeiju
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #7 : 14.10.2009 19:05:53 »

Eklektikko:Juu, tosiaan hankin kirjastosta sen ruskeakantisen adamon kirjan ja sitä olen lueskellut.
Pitäisi löytää jostain sellainen monivitamiinitabletti, jossa ei olisi synteettisiä osia.
Mieluummin joku luonnonmukainen, se tuntuisi itsestä ainakin turvallisimmalta.

Laihtumisesta, ym keventymisestä. On tosiaan pikku hiljaa keveämpi olo, kun pysyy näissä syömisissä. Ei nyt sillälailla kiloja ehkä ole paljoa tippunut, mutta kyllä housut tuntuu päällä löysemmiltä:) (JES!) Ja se viime kevään pöhö-turvotus, se on muisto vain!!!! Cheesy

Huomannut nyt senkin miten tärkeää monipuolinen ja vaihteleva liikunta(uintia, kävelyä, jumppaa) ja sen vastapainona  meditaatio on ainakin meikäläisen mielenterveydelle! Wink Ja tätähän adamo juuri teoksessaan painottaa b-tyypin kohdalla, siinä kohtaa ainakin osuu kohdilleen minun ja hänen ajatukset. Smiley

Tulivaunut, ymmärrän hyvin että tuntuu hömpältä, en itsekään yleensä luota mihinkään dieetteihin. Otan tämänkin ruokavalion sellaisena rauhallisena "kokeiluna" ja pikkuhiljaa katselen mikä sopii itselle. Uskon, ettei kaikille se lautasmallinen ruokavalio välttämättä vaan passaa, kertoohan sen allergiatkin ym.. Itsellä ainakin vehnä, ruis ja viljatuotteet muutenkin niin huonoksi ololle, että parempi jättää väliin. Toisaalta myös punainen liha osaltaan on vähän turhan raskasta. Ehkä se sana dieetti on harhaanjohtava, kun tottahan tässä omia tuntemuksia ennen kaikkea kuuntelee. Ja on ollut kevyempi ja energisempi olo tämän myötä, kun syö enemmän riisiä, kalaa, vihanneksia, hedelmiä. Smiley
tallennettu
Violette
Kanta-astroilija

Lips!

Profiili
« Vastaus #8 : 14.10.2009 19:29:28 »

Olen kuullut, että kyseessä on erittäin random-huuhaa, joka ei perustu käytännössä mihinkään. En tosin voi väittää mitään, kun en ole itse kokeillut. Muistaakseni luin joskus kirjaa aiheesta ja siinä sanottiin, ettei ryhmälleni AB oikein sovi liha, fasaania ja jänistä lukuunottamatta (ja niitähän mä hei syönkin sit joka päivä, joo-o Cheesy). Olen kyllä todennut, että kasvisruoka sopii minulle parhaiten.
tallennettu

aurinko neitsyt
 askendentti vaaka
 kuu rapu
 merkurius vaaka
 mars oinas
Eklektikko
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 15.10.2009 08:40:03 »

Violette:

"Olen kuullut että..." onkin ihan maailman paras ja myös vakuuttavin argumentti. Grin
Kannattaisiko ottaa myös itse selvää?

Suhtauduin ensin itse skeptisesti, sitten kun sain kirjan käsiini, huomasin että sen lähdeluettelo on täynnä vertaisarvioitua "kovaa" tiedettä. Yksittäiset tieteelliset seikat, jotka liittyvät tähän on havaittu osittain jo aikaa sitten, mutta vasta Adamon isä ja Adamo hänen jälkeensä alkoivat koota tätä palapeliä.

Homma on ihan puhtaasti kemiaa: Lektiinejä on jokaikisessä solussa, kroppa käyttää niitä mm. sisäisessä viestinnässä, ne kun säätelevät miten solut "kiinnittyvät" toisiinsa jne. Myös syömässämme ruuassa on lektiinejä (niitä on ihan joka paikassa) samoin kuin mikrobeiden pinnassa. Eri immunotyypeillä (=veriryhmillä) on erilaiset solujen pintarakenteet ja lektiinit. Tämän vuoksi eri ihmiset reagoivat paitsi eri ruokiin, myös eri mikrobeihin eri tavalla.

On ihan "kovaa" tiedettä sekin, että esim. immunotyyppi B on muita alttiimpi streptokokille. Tämä näinniinkuin esimerkkinä.

Skepsis ry antoi tälle hommalle kyllä huuhaa-palkinnon, mutta lienevät sitten jättäneet lähdeluettelon siitä ekastakin kirjasta (kyllä, sekin täynnä vertaisarvioitua lääketiedettä) lukematta.

Mutta siis hei, kukin taplaa tyylillään. Ja monet AB:t ovatkin terveimpiä kasvisruualla. Kala kyllä sopisi.  (Eksoottisista lihoista: Minähän hei syön muuten lähes joka päivä saksanhirveä. Strutsiakin löytyy kaupasta. Pakastealtaassa on nykyään mielenkiintoista tavaraa halvemmalla kuin uskoisikaan.)
tallennettu

Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #10 : 15.10.2009 08:43:49 »

Miksei veriryhmä dietti voisi olla paikkaansa pitävää? En tiedä asiasta paljoa, koska en tiedä edes veriryhmääni. Mutta veriryhmäthän ovat jakautuneet ennenvanhaa tietyille alueille. Esim. Aasialaista syntyperää olevilla on usein tietty veriryhmä ja sitten taas vaikkapa britteinsaarilla asuvilla eri veriryhmänsä. Luin tästä.

No jos ajatellaan niin oliko se niin että esim. aasialaiset eivät kestä maitotuotteita? (vai muistanko väärin), japanilaiset ei kestä alkoholia kovin hyvin jne... miksipä sitä ei voisi olla mahdollista että tuollaiset yliherkkyydet selittää veriryhmä??

En tiedä, kunhan pohdin Smiley
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: