Olen syönyt immunotyyppini B (parempi nimi minusta, kuin tuo veriryhmä, se kun on vain yksi immunotyypin ilmentymä) mukaisesti nyt jo useita vuosia.
Minulle kävi taas kerran niin, että aloin tehdä jotain ensin ja törmäsin asiaa koskevaan tietoon sitten vasta myöhemmin.
Monet B:lle sopimattomat ruuat (kana, tomaatti, ruis) lakkasivat maistumasta jo pari vuotta ennen kuin kirjaan törmäsin ja aloin jo ennen tätä ruokavalioa syödä paleo-ruokavalioa karjapaimentolais-virityksellä, mikä sitten osoittautui aivan oikeaksi ratkaisuksi immunotyyppini kannalta.
Rh-tekijällä (siis se + tai -) ei muuten ole tämän ruokavalion kannalta yhtikäsmitään väliä. Voi puhua vain olevansa B.
Voin suositella lämpimästi!
Vatsa toimii kauniisti 2-3 krt päivässä, syömisen määrästä vähän riippuen. Energiataso kokonaisuutena on noussut huomattavasti, vatsavaivat jääneet historiaan. Olen kyllä aina pitänyt itseäni "peltivatsana," mutta vasta nyt kun vatsa on oikeasti terve, huomaan että ennen otin ihan luonnollisena pienet ilmavaivat, vatsan kiertämiset ja löysyydet. Nyt tulee ongelmia vain, jos syön vaikkapa tomaattia: Parin-kolmen tunnin kuluessa on maha vesikuralla, koska kroppa haluaa haitallisista lektiineistä nopeasti eroon. Paino pysyy ihannekohdassa ilman, että tarvitsee yhtään vahtia syömisen määrää lainkaan - vain laadulla on väliä.
Vaikeuksia tämä ruokavalio tuottaa luultavasti vain einesten ja muiden teollisten ruokien rakastajalle, sillä niissä on lähes järjestään esim. muunnettua maissitärkkelystä tms. Ravintolassa syöminenkin onnistuu, kunhan vaivautuu varmistamaan valintansa kyselemällä, jos yhtään epäilee ongelmaraaka-ainetta ruuassa.
Skepsis ry antoi Adamon ekalle kirjalle huuhaa-palkinnon, mutta lienevät lukutaidottomia: Molempien kirjojen lähdeluettelot ovat täynnä kovaa vertaisarvioitua tiedettä. Adamo - ja häntä ennen hänen isänsä - ovat vain ensimmäiset, jotka ovat alkaneet tätä palapeliä olemassaolevista osasista koota.
Kysy toki lisää, en oikein tiedä mitä kertoa, paitsi että olen erittäin tyytyväinen.