Heips!
Minulle maito sopii, ihan millainen vain, karjapaimentolainen eli B-veriryhmäläinen kun olen.
En kuitenkaan halua käyttää homogenoituja maitotuotteita, sillä suhtaudun epäillen maidon
rasvojen käsittelyyn tällä tavoin.
Käytin ensin ko. Turkkilaista jugurttia, mutta sitten kun luin tarkemmin niin huomasin että se
on tehty homogenoidusta maidosta. Jostain oudosta syystä tämä ei näy suomenkielisessä
tuoteselosteessa, siinä lukee vain "pastöroidusta." Vieraskielisessä selosteessa sitten näkyy
se "homogenoitu."
Käytän hapanmaitotuotteita, sillä niitä varten maitoa ei homogenoida, sekä luomumaitoa
joka myös on homogenoimaton. Kyllä se pastöroimatonkin kelpaisi, mutta pääkaupunkiseudulla
ei juuri ole mahdollista mennä maitotilalle ostamaan maitoa suoraan sieltä.
Eräiden sairauksien riski pastöroimattomassa maidossa on, mutta itse olen sitä koulukuntaa, että ruoka kannattaa liata ennen syömistä, jotta immuunijärjestelmä saisi vähän
harjoitusta.
Tuberkuloosi oli aikoinaan ehkä suurin motivaatio maidon pastörointiin, tuberkuloottisten lehmien maidosta kun tartuttaa tautia ja niitä lehmiä oli ennen ihan riittävässä määrin. Tauti on lisäksi lehmällä melko huomaamaton alkuvaiheessa, eli lehmä saattoi lypsää satoja litroja tartuttavaa maitoa ennen kuin huomattiin että se oli sairas. Nykyään ei taida lehmilläkään, ainakaan Suomessa, juuri tuberkuloosia olla.
Listerioosi sen sijaan ON ihan oikea riski pastöroimattomassa maidossa. Sinänsä se ei muuten ole ihmiselle kovin vaarallinen tauti, mutta raskaana ollessa riski on melkoinen, sillä ko. sairaus voi vammauttaa sikiön vakavasti! Raskauden ajaksi siis kannattaisi varmaan jättää pastöroimaton maito pois.
Jos olet mitään muuta veriryhmää kuin B, sinun ei kuitenkaan kannattaisi käyttää maitoa, se ei sovi muille immunotyypeille lainkaan, se vaikuttaa mm. insuliiniaineenvaihduntaan epäsuotuisasti muilla immunotyypeillä. Siis mikäli tämmöiseen uskot.