Sasha kysyi auringonotosta: "ja sitä pitäisi saada kait joka päivä vähintään 15-30 min täydeltä terältä?"
Erittäin hyvä nyrkkisääntö!
Ja tietysti bikineissä, Sasha.
Herkempi-ihoisille 15 minuuttia esim. kaksi kertaa päivässä ja muille vaikka putkeen 30 minuuttia. Suuremmat määrät voivat altistaa ihosyövälle varsinkin, jos on herkkä iho.
Yritän etsiä tarkat luvut, mutta muistaakseni puolessa tunnissa saa ainakin 50 000 IU/yksikköä, jolloin veren D-vitamiinitaso nousee lähelle optimaalista eli 125-150 nmol/l.
Ongelmana kuitenkin on, että veren tason nousu voi kestää viikkoja ja jopa kuukausia. Lisäksi korkeilla leveysasteilla, kuten suomesssa, auringonsäteet tulevat oikeassa kulmassa vain kesän aikana. Ruuasta puolestaan saa mitättömiä määriä eli noin tuhat kertaa vähemmän aurinkoon verrattuna.
Käytännössä kaikilla suomalaisilla on talvella massiivinen puutostila eli jossain 30-80 nmol/l välissä. Kun mittasin pari vuotta sitten keväällä arvoni niin lääkäri kehui, että minulla oli taso: 82 nmol/l.
Hmmmm. En ollut käynyt etelässä ja D-vitamiinia olin saanut vain tavallisestta multivitamiinista.
Olin ennenkin hieman skeptinen suomessa vallalla olevia maailman alhaisimpia raja-arvoja kohtaan, mutta nyt aloin kunnolla lueskella kirjallisuutta. Huomasin tutkijoilla olevan moninkertaiset erot suositelluissa raja-arvoissa.
Kuitenkin jopa lääketeollisuuden tutkijat myönsivät lähes kaikkien suomalaisten olevan D-vitamiinin puutostilassa. Kuinka suuria puutostilat sitten oikeasti ovatkaan?
Lääketeollisuuden läpi ajamien alhaisten raja-arvojenhan vuoksi (esim. B9) vauvoja syntyy jatkuvasti vammaisina. Hälytyskellot alkoivat soimaan.
Pistin vaimon testeihin antioksidanttiklinikalle. Hänellä oli taso 28 nmol/l!
Lääkäri soitti vaimolle illalla ja kertoi tuosta tasosta sanoen, että nyt pikapikaa syömään D-vitamiinia!
Mielenkiintoista, ettei yksikään tavallinen lääkäri ollut koskaan ehdottanut hänelle D-vitamiinitason mittausta. Olivat vain antaneet kaikenlaisia kemiallisia lääkkeitä.
Terveyskeskuksissa ja sairaaloissa ei vieläkään mitata veren D-vitamiini- ja muita ravinnetasoja vaikka olisi millaiset influenssaoireet tahansa.