Pakko kirjoittaa näin tuoreeltaan ja aloittaa mielenkiintoinen aihe ihan omasta kokemuksesta!
Olin illalla ystäväni Erikan kanssa varaamassa ja maksamassa Joulun ja Uuden Vuoden
bileet ja suunnittelemassa niitä muutaman muun ystävän kanssa illallisella.
Veskarini liittyi seuraan toimistoltaan ja jatkoin Veskarin luo ja kotiuduin myöhään.
Tarkoitus oli jäädä Veskarin luo yöksi, mutta en ollut varma, oliko mulla jotain
kotihommia duuniin koneellani ja päätin sitten Veskarin pettymykseksi lähteä kotiin.
No siinä koneella ollessani minulla oli useampi saitti auki ja siinä sivusilmällä
silmäilin niitä ja silmiini osui koko ajan jouluvalomainokset, kuvia, juttuja
ja kuinka EU on antanut varoituksen jouluvaloista kuluttajille.
Koko ajan iski silmiin johtojen ylikuumenemiset
ja sitten viimein IL:n uutinen, kuinka EU liioittelee noissa jouluvalo-varoituksissa.
Olen miettinyt uusia minikynttilä-valojani eteisessä, jotka ovat tungettu
riskuista tehtyjen neliöiden sisään, usein, jostain kumman syystä pari viimeistä päivää
ja sitä, ovatkohan ne turvallisia jättää päälle, kun menee töihin ja öisin nukkumaan.
Menin sitten intuition ohjaamana tarkastamaan ja....
....niiden johdot olivat jostain syystä valahtaneet alas kaasu -muka takan- päälle,
joka oli ylikuumentunut jostain kumman syystä tulikuumaksi, toden näköisesti siksi,
että olin toisen vastaavan takan säätänyt pienemmälle olohuoneessa
ja ensimmäinen takka eteisessä ylikuormittu linjassa ja siellä paloi enemmän kaasua
suhteessa säätöön. Johdot oli ilmeisesti kuumuudesta johtuen "löystyneet"
ja valahtaneet alas sen takan metalliosan päälle.
Ne oli ihan lötköinä kuumuudesta ja hiukan sulaneet johdoistaan, mutta toimivat.
Kaasutakka oli tulikuuma ja siihen ei voinut koskea paljain sormin.
Mietin että pari minuuttia lisää ja...
olisi ollut suurhälytys Wienin vanhassa kaupungissa
pienellä ja kapealla vanhalla kadulla, jonne ei edes normaalilla paloautolla mahduta,
koska kaasun kanssa ei leikitä, kuten ei myöskään sulavien sähköjohtojen kanssa.
Niitä töitä huomiseksi ei ollut ja jos en olisi epäillyt niitä olevan, olisin jäänyt Veskarin luo.
Myöskään en olisi saanut moisia pomppuja joka sivustolla olevista jutuista,
ellen olisi avannut konettani ja vain mennyt, kuten tavallista,
suoraan suihkun jälkeen nukkumaan.
Mulla on kyllä loistavat suojelusenkelit ja henkioppaat! Nyt sen uskon (jälleen/uudestaan)!
Nimittäin tyhjensin 2 pulloa proseccoa Erikan, Christianin ja Thomasin kanssa
ja olin mukavassa tuiskeessa Veskarin napattua minut kotiinsa ja vielä omassa kotonakin,
mutta kyllä pää selvisi parissa sekunnissa vesikirkkaaksi, kun menin tarkistamaan ne valot!