Minun mielestä Ylioppilaskirjoituksia ja Akateemista lopputyötä ei voi verrata
suomalaiseen netti -ja yleiseen keskusteluun, koska sen tarkoitus on tuottaa
kirjoittajalleen Akateeminen tunnustus. Tosin kannatan vahvasti Akateemisen arvon mukaan
käyttäytymistä ja keskustelua normaalielämässä, joka ei kuitenkaan poista tai mitätöi
kantaa ottavien ja tunteita herättävistä asioista puhumista.
Suurimmat protestoijat, barrikadeille innostajat, muutoksia isoihin asioihin hakevat
ja valtakunnallisesti vaikuttavat ihmiset jne ovat järjestäen Akateemisia
tai muutoin kansakunnan älymystöä.
Niissä hommissa yksinkertaisesti ei voi olla hajuton, mauton ja vaikutukseltaan neutraali,
ellei tilanne sitä vaadi, mutta se on taas tilannetajun käyttöä (ja sitäkään ei kaikilta löydy).
Ja eivät hekään niele itseensä henkilökohtaisesti kohdistettuja väitöksiä, arvosteluja
ja mustamaalauksia, vaan vastaavat siihen, jota sitten nämä arvostelijat
ja haukkujat hämmästyneenä kummoksuvat jokseenkin ironisesti.
Olen huomannut, että
painotuksella lähdetään hutkimaan toisen
henkilökohtaiselle tasolle nimittelemällä ja arvostelemalla aiheen kertojaa/kirjoittajaa,
vaikka selkeä argumentointi, "en ole samaa mieltä kanssasi, koska..." ja perustelut aiheesta,
tai vastaavasti, "en pysty ymmärtämään mielipidettäsi, koska..." ja perustelut aiheesta,
jolloin hyväksytään se eriävä mielipide sen ihmisen mielipiteenä ja ollaan eri mieltä ihan rauhassa.
Minua mietityttää se, että kun joku kertoo jonkun asian ja siihen tulee vastaus,
joka
sisältää henkilökohtaista arvostelua persoonaa kohtaan (eikä sitä kirjoitusta niinkään)
esim. miksi tälläisistä se on kiinnostunut/kirjoittaa, mikä kuvittelet olevasi,
mistä sinä kopioit noita juttujasi, sinulla ei ole hajuakaan mistä puhut,
sanoit sitä ja tuota siinä aiheessa,
olet onneton/epäonnellinen/vajaa-älyinen/yksinänen/katkera/pieni munainen jne
mitä suomalainen netti-kirjoittelu vilisee täynnänsä, kun aihe jotain sellaista,
jonka kokee vaikeaksi itselleen jollain tasolla tai argumentit ovat loppuneet itse aiheessa
ja on huomannut olevansa väärässä.
Saman ilmiö toistuu myös tapauksissa, joissa joku kirjoittaja on profiloitunut imagollisesti
(jossain) netti-yhteisössä (yleensä) kirjoituksiensa perusteella,
niin on aivan sama jossain vaiheessa, mitä kirjoittaja sanoo, kun siellä muita kirjoittajia,
jotka pureutuvat pelkästään sen kirjoittajan henkilökohtaisen persoonan arvosteluun,
eikä viestiin ja/tai siihen sanomaan.
Millaisia henkilöitä he ovat normaalielämässä, millainen koulutustaso,
kotikasvatus, luonne, psyykkinen tila, elämisen -ja onnellisuuden taso ja astrologiset tekijät?
Ja niin, minä en todellakaan mieti sitä kenenkään henkilökohtaisella tasolla, vaan yleisellä,
että onko joitain yhteisiä tekijöitä vai useampia?
Desirae Diesirae mietti tuota
-vaikutusta, jolla ei otettaisi henkilökohtaisesti,
niin vahvalla ilmapainotuksella ja
:nä minä en vielä viiden vuoden kirjoittelun
jälkeen tänne osaa erottaa suurinta osaa kirjoittajia toisistaan (poikkeuksen tekee ruotijat ja tutut),
vaan jonkun kirjoituksen edessä mietin, onko kirjoittaja vaihtanut kenties nimimerkkiä
ja joudun selaamaan kirjoittajan aikaisempia viestejä saadakseni jonkinlaisen kuvan,
että olenko keskustellut ko. kirjoittajan kanssa aiemmin ja mitä.
Mielestäni kuitenkin otan kantaa itseäni koskeviin -täysin turhiin- kirjoituksiin
ja siihen sen hetkiseen johonkin kirjoitukseen joiltain kirjoittajilta, mutta harvemmimpa
tulee mietittyä persoonaa kirjoituksen takana, ei tule edes mieleen,
että siellä olisi ihminen takana.
Mun mielessä se on jokin harmaa alue, joka kirjoittaa/kirjoittavat, eikä niitä erota toisistaan,
ellei se ole siitä harmaasta massasta poikkeava jollain tapaa.
Siihen vaikuttaa paljon myöskin sekin, että mulla on jumalattoman huono nimi -ja lähimuisti.
Kysy,
mitä luin aamulla lehdestä ja
kelle siitä kommentoin ja
mitä, hahah..
Tämä on kuitenkin ironista, koska olen ymmärtänyt, että minun (etenkin) kirjoitustyyli
on voimakasta (sarkastisuuden kyllä tunnistan sen sijaan!),
vaikka puhuisin täysin yleisellä tasolla ja ilman mitään erityisempiä tunteita.
Mä en itseasiassa tiedä, otanko henkilökohtaisesti jonkun kirjoituksen vai en.
Jos kirjoitus on selkeästi aiheesta ja tarkoituksesta poiketen minusta ja minun persoonastani
julkisessa mediassa, kuten tämä saitti,
niin mielestäni siihen on normaalia reagoida vastineella.
Sen sijaan mulle on täysin selkeää, missä menee yleisen keskustelun
ja henkilökohtaisuuksiin menemisten raja ja vaikka ihmiset yrittävät ympätä sen
henkilökohtaisen arvostelun ja arvon alaspainamisen yleisen asian sekaan
ja vielä laittavat sen raukkamaiselta kuullostavan perinteisen
sorry vain-perustelun sille,
miksi puhuvat yleisen asian seassa jostakusta henkilökohtaisesti huonoon sävyyn,
koska tietävät itsekin tekevänsä väärin ja yrittävät -luonnollisesti- sysätä sen
vastuun itsestä pois päin (mielellään sille "syytetylle") tai muutoin oikeuttaa se huono sävy.
Palaan kuitenkin tuohon alkuperäiseen kysymykseen, miksi jotkin ihmiset ottavat
yleisestä keskustelusta loukkauksen itselleen tai tuohtuvat siitä ja alkavat mennä
henkilökohtaisuuksiin siitä jotakuta kohtaan, niin yleinen arvio on se,
että tyypillä on itsellä ongelma sen kanssa.
Tämä käy ja ei käy järkeeni, koska henkilökohtaisesti itse vältän kuin ruttoa
kaikenlaisia ongelmia ja itselleni ongelmallisista asioista puhumista.
Siksi minulle on niin helppoa esim. blokata joku kirjoittaja/kontakti netti-maailmassa pois,
jos koen tyypin ongelmaksi. Samoin käy normaalielämässäkin, ongelma-tyyppi saa lähteä,
eikä siihen liity omalta puoleltani sen kummempaa dramatiikkaa.
Ymmärrän ja tajuan, että joistain ihmisistä se tuntuu kamalalle ja mietin miksi,
koska jos joku blokkaa minut elämästään tai netistä, niin se on vain että näkemiin.
Kun aihe ei ole (ehkä enään) mikään ongelma ja se on ratkaistu tai poissa, niin siitä helppo puhua.
Ilmapainotus varmaan hakee elämän helppoutta ja
pitää asiat itsellään?
...vai/ja
-
?
josta tälläisen tulkinnan löysin:
Auringon ja Marssin välisissä aspekteissa ilmenee se, miten sinun perusvoimasi toimii. Olet voimakas persoona, mutta hillitset jo Marsin alhaisimmat värähtelyt, et pistä sotaa pystyyn ihan pikku asiasta. Osaat kanavoida energiaimpulssit tuottavasti urheilun tai jonkun muun fyysisen toiminnan kautta.