Annaelen, veit jalat suustani.
Minä olen tuon aikaisemmin sanonutkin, mutta minä olen kokenut
lapsesta asti olevani väärässä maassa ja kulttuurissa.
Lapsena, kun maat ovat hiukan pienikokoisempia, minä lähdin suutuspäissäni maailmalle,
maahan, jonne oikeasti kuulun ja josta minut on varastettu.
Suomalaisten kulttuuri on niin nuorta ja se on väkisin kyhätty nopeasti kokoon
kommunistisella
samanlaisuudella, jota Nokian myötä alettiin
samaistaamuihin kulttuureihin unohtaen, että muut kansallisuudet ja kulttuurit ovat
erilaisia ja ylpeitä niistä omista vanhoista kulttuureistaan,
jolloin suomalaiset liikemiehet ja naiset kömmähtivät todella pahoin
tuotteidensa markkinoinnissa, kun liikelahjana isketään Kauhavalainen pöytään pystyyn,
otetaan Kossupullo siihen viereen ja sanotaan sille Keski-Eurooppalaiselle kolleegalle,
että oot kyllä aika riikinkukko ja kuvittelet ittestäs vähä liikoja, mutta muuten oot kyllä suhteellisen
ok jätkä, niin kyllä siinä on turha puhua mistään suomalaisesta eksoottisuudesta,
vaikka kuinka hyvällä yrttäisi, kun Keski-Eurooppalaisen riikinkukon kulmakarvat ovat
hämmästyksestä ylhäällä, se on sanaton ja vilkuilee sivuilleen maamiehiään,
että mitä nämä tyypit oikein on. Kärjistetty esimerkki toki.
Mä teen konsultaatiota (pyynnöstä) Keski-Eurooppalaisiin yrityksiin suomalaisista tavoista,
ajattelumalleista, asenteista ja ylipäätään neuvottelutavoista,
koska se koetaan niin vaikeana.
Saan noita sivuhommia ihan sen vuoksi, että ensimmäinen yritys,
jonka palveluksessa olin täällä, teki yhteistyötä Nokian kanssa ja niiden suhde oli erittäin
vaikea ja hankala ja täkäläiset ei ymmärtäneet alkuunkaan, miksi suomalaiset haluaa niiden
valmistavan jotain heille ja yhteistyötä, mutta laukoo loukkauksia ja haluaa herättää pahennusta
ja pahaa mieltä käytöksellään ja selitin suomalaisen tapakulttuurin vain olevan sellainen.
Suomalaiset toki vain kuvittelee, että kaikkialla on samoin kuin Suomessa tai huonommin.
Taas se SAMANLAISUUS asenne.
Muuta ajatusta suomalaisen päähän ei saa, mutta se ei ole taas mun homma ja ongelma.
Matkustamisen ja kansainvälistymisen myötä suomalaiset ovat heränneet siihen,
että muualla on erilaista ja ne ovat hämmentyneitä siitä, etenkin,
jos käy ilmi, että jossain voisi olla paremminkin kuin Suomessa.
Sitä ajatusta suomalainen ei kykene vielä hyväksymään.
Se kommunistinen samanlaisuus pyrkii samanarvoisuuteen muiden kultuurien kanssa,
mutta suomalaiset ei tajua, että jos ne käyttäytyy kuin moukat, niin ei kukaan itseään kunnioittava
ihminen halua samaistua niiden kanssa, vaikka suomalainen haluaa sitä suorastaan pakkomielteisesti
jokaiselta ulkomaalaiselta, että suomalainen itse tuntisi itsensä tasa-arvoiseksi.
Ulkomaalainen usein tuntee kuitenkin alennustilaa ja nöyryytystä,
koska ne ovat oppineet tietyt tavat ja käyttäytymisen jo äidinmaidostaan.
Siksi varmaan Suomessa on niin paljon vihaisia ja turhautuneita maahanmuuttajia,
joiden kotouttaminen ei ole onnistunut, koska vaikka henkilö tulee sotaista maasta,
niin heillä on edelleen omanarvontunne ja itsensä arvostaminen,
joka tulee käytöstavoista ja kotikasvatuksesta,
jotka sitten poljetaan alas Suomessa, niin onko ihme, että ne purkaa sen nöyryytyksen
väkivallalla ja rikoksilla?
Muutenkin, kun ihmisen omanarvontunne painetaan alas ja se kokee, että muut ihmiset
käyttäytyy huonosti, niin se alkaa luonnollisesti ajattelemaan, että sillä ei ole mitään
väliä, kuinka hän käyttäytyy Suomessa. Siitäkin huolimatta, että Suomessa olevien
etnisten ryhmien kotikasvatus ja ryhmäkuri on suhteellisen tiukkaa.
Mutta mä ymmärrän tuon. Molemmin puolin.
Suomalainen turhautuu sitä, että kukaan ei ymmärrä sitä, kun se on niin uniikki niine
käytöksineen ja ajatuksineen, mutta suurin ongelma sinä kuitenkin on se,
että suomalainen ei ole kykenevä kertomaan ja valistamaan muita ihmisiä siitä omasta
käytöksestään, asenteistaan ja kulttuuristaan, vaan se tekee pakkosyöttöä
tuhansista järvistä, lapista, puhtaasta luonnosta, Nokiasta ja Marimekosta,
mutta se ei ole kykenevä kertomaan, miksi ne käyttäytyy kuin käyttytyy
ja kuinka heidän kanssaan voi tulla inhimillisesti toimeen ja ymmärtämään heitä,
kun kyselyt siitä suomalainen ottaa arvosteluna ja loukkauksena. Anteeksi nyt Artemis, nyt menen henkilökohtaisuuksiin. Oletko sä vähän yksinkertainen?
Mun veli on saanut lapsen ja tuo lapsi saa nimen ja sä kuvittelet,
että mun pitäisi jäädä pois ristiäisistä siksi, että Suomi ja suomalaisuus on mulle huono kokemus?
Jos sä pudotat paskareissullasi 5 miljardin timantin sinne vessan pönttöön,
niin varmaan vedät vessan?
Mun veli lapsineen valitettavasti asuu Suomessa ja se siitä.
Asiassa ei ole edes keskusteltavaa.
Nyt menit henkilökohtaisuuksiin, mutta eipä tuo mitään
.
Niin se on tuossa tekstissäni anteeksi-pyynnöllä mainittukin,
mutta ei sillä kait mitään
huomion arvoa ole..?