Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Aivopesua?  (Luettu 11034 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
kaulakoru
Vieras
« : 14.01.2010 20:52:30 »

Missä ja miksi?  :Smiley

Mediassa, uskonnoissa, kouluissa tmv?

Mistäs sinä olet löytänyt aivopesun siemeniä ja toteutuksia ja löytyykö niitä sinun mielestä täällä henkisellä sektorilla?

tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 14.01.2010 22:22:12 »

Hyvä kysymys, Kaulakoru!

Aivopesu on kovin suhteellista. Minusta aivopesu on sitä, jos sen kautta yrittää saada jotakin valtansa, kunniansa tai rahanahneuden piiriin.

Ehkä jostakin aivopesu on myös sitä, että saa ihmiset uskomaan johonkin muuhun kuin itse uskoo tai saa ihmiset innostumaan johonkin uuteen pois vanhasta tai yleensä muuttumaan.

Katsoin juuri Tv:stä ohjelmaa meditaatiosta. Tm-ohjelma on usein kamalan kallista, puhuivatkohan 2500 dollarista/koko kurssi. Jotenkin se aina haisee.

Olen oppinut että ihminen voi ihan omilla aivoillaan löytää uskonnon, jota ei opeteta mutta joka on olemassa. Samoin hän voi valaistua ilman että osallistuu mihinkään. Hän meditoi aivan samalla lailla jossakin luostarissa kuin ennen tavallinen jätkä reessa istuessaan.

Koulut ovat aina aivopesua eli sopeutumisoppia ympärillään olevaan yhteisöön. Se ei ole paha asia, sillä emme jaksa vastustaa yhteisöä mihin synnymme. Ja emme voi muuttaa yhteisöämme, ennenkuin sopeudumme siihen ja ymmärrämme sen heikkouden ja vahvuudet. Sillä useinhan terve ihminen näkee ne molemmat. Vahva ihminen lähtee niitä muuttamaan. Vahva ihminen lähtee muuttamaan niitä yhteisön hyväksi ei itsen hyväksi. Mikä sekin tapahtuu.

OOh, tämä on loputonta.

Tarvitsemme kehittymättöminä ihmisinä aivopesua ja teemme sitä aina toisillemme tavalla tai toisella.

Kuka voi sanoa, ettei tee sitä kenellekään?
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Asterix
Vieras
« Vastaus #2 : 15.01.2010 01:44:21 »

Aivopesu on kovin suhteellista. Minusta aivopesu on sitä, jos sen kautta yrittää saada jotakin valtansa, kunniansa tai rahanahneuden piiriin.

Ehkä jostakin aivopesu on myös sitä, että saa ihmiset uskomaan johonkin muuhun kuin itse uskoo tai saa ihmiset innostumaan johonkin uuteen pois vanhasta tai yleensä muuttumaan.

Rahan ahneus...  :Smiley eikö se ole juuri aivopesua, että uskoo, että raha on pahasta,
kun käytännön elämä kuitenkin todistaa käytännössä ja konkreettisesti aivan päinvastaista? Wink

Eikö kateus ja henkilökohtainen puutteen tunne aivopese ajattelemaan negatiivisesti
toisesta ihmisestä ja/tai rahasta varsin tehokkaasti? coolsmiley

Sorry, mutta mulla on jännät transut meneillään ja tykkään sohia tekopyyhyyksien muurahaiskekoihin,
tabuihin ja pimeisiin, tiedostamattomiin pimeyksiin tällä hetkellä. Tongue

Mä en jaksa tätä tekopyhyyttä, epäaitoutta, kulisseja ja esittämistä
ja vtuutumiskynnys on aika matalalla.  buck2
« Viimeksi muokattu: 15.01.2010 01:46:09 kirjoittanut Sasha » tallennettu
^^Queen Nefertiti^^
Astroholisti

au, kuu jousimies / asc vaaka नमस्ते ‏الله‎ ॐ

Profiili
« Vastaus #3 : 15.01.2010 12:48:16 »

jotta olisi vanhoja systeemejä olemassa.. näitä kun kohtaa väärissä paikoissa, on vaikea taistella, mutta olen tainnut eilen onnistua. - oli se vääntö! vastapuolikin sanoi, ettei suostuisi aivopesuun.  Cheesy
« Viimeksi muokattu: 15.01.2010 12:52:03 kirjoittanut **Bella Luz** » tallennettu

You become GRATITUDE for ALL that THE UNIVERSE provides. It becomes obvious to You that ALL OF THE UNIVERSE GIVES AND CONTINUES TO GIVE IN LOVING PERFECTION exactly what you ask for, because THE UNIVERSE LOVINGLY PROVIDES FOR YOU ALWAYS! BECOME LOVE!
Norna
Vieras
« Vastaus #4 : 15.01.2010 13:04:40 »

Musta aivopesua voi olla mikä tahansa minkä joku taho esittää ainoana ja oikeana totuutena. Mutta ei aivopesua voi esiintyä ellei ole ihmisiä jotka menevät siihen mukaan ajatellen että tämä taho tietää jotain enemmän kuin minä. Joskus joku tietää jonkun hyvä tekniikan joka voi auttaa mutta voihan sen löytää itsekin. Nykyään on kirjallisuutta tästä aiheesta pilvin pimein, mutta mitään valaistumista kukaan ei voi tarjota kenellekään tai Onnenlähdettä, sen löytää kyllä jokainen itse mikäli on löytääkseen. Kuitenkin me itse teemme sen varsinaisen työn aina, eikä sitä voi tehdä kukaan Guru puolesta.

Mäkin olen sitä mieltä ettei raha itsessään ole paha juttu vaan tarpeellinen jotta täällä voi elää. Jenkeille varsinkin on helppoa ja luonnollista arvottaa kurssinsa ja itsensä. Raha on pakko ellei tahdo olla täysin omavarainen ja olla poissa yhteiskunnan oravanpyörästä mikä on aikamoinen juttu, mutta hieno homma jos joku jaksaa tehdä kaiken itse! Leipä tai vesi tai uskonto ei ole Mitään ellei sille anna jotain arvoa itse. Ja yksilöllisestä arvottamisesta käsin asiat saavat tietyn leiman, yleensä hyvä-paha-akselilla.
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #5 : 15.01.2010 13:51:33 »

Mäkin olen sitä mieltä ettei raha itsessään ole paha juttu vaan tarpeellinen jotta täällä voi elää. Jenkeille varsinkin on helppoa ja luonnollista arvottaa kurssinsa ja itsensä. Raha on pakko ellei tahdo olla täysin omavarainen ja olla poissa yhteiskunnan oravanpyörästä mikä on aikamoinen juttu, mutta hieno homma jos joku jaksaa tehdä kaiken itse! Leipä tai vesi tai uskonto ei ole Mitään ellei sille anna jotain arvoa itse. Ja yksilöllisestä arvottamisesta käsin asiat saavat tietyn leiman, yleensä hyvä-paha-akselilla.

Kyllä se kaivon paikkakin pitää tällä hetkellä rahalla maksaa ja metsän eläimiä ei saa jousella
ja keihäällä metsästää, vaan kyllä se kunnon ase pitää ostaa -rahalla, kuten ne porkkanan siemenetkin. Smiley

Raha on elämisen väline, joka tuli helpottamaan vaihtokauppaa joskus aikoinaan.
Pahan siitä teki se, että sitä oli jollakin enemmän kuin toisella, johtuen siitä,
että sillä toisella oli enemmän taitoja käsitellä sitä kuin toisella.
tallennettu
Norna
Vieras
« Vastaus #6 : 15.01.2010 14:14:16 »

Kyllä se kaivon paikkakin pitää tällä hetkellä rahalla maksaa ja metsän eläimiä ei saa jousella
ja keihäällä metsästää, vaan kyllä se kunnon ase pitää ostaa -rahalla, kuten ne porkkanan siemenetkin. Smiley

Pääomaa tietenkin pitää olla että saa homman pyörimään, joten sitä maapaikkaa jossa kanojaan ja lehmiään kasvattaa ei ilmaiseksi saa, eikä elukoitakaan tai niille ruokaa, ainakaan aluksi. Mutta jotkut tahtovat pois yhteiskunnan pyöristä ja oli artikkeli lehdessä suomalaisesta perheestä joka on omavarainen lähes täysin, nykyiset vuosittaiset kulut perheellä kohosivat 500 euroon, en tiedä lainkaan mitä tuo määrä pitää sisällään, ehkä lääkekuluja ja vastaavia. Mutta eipä siinä paljon vapaapäiviä ja koneella surffauksia kyllä vietetä, tee lampaasta villat, niistä ja ehkä kasvikuiduista vaatteet, lypsä lehmät ja valmista ruoat jne. Toisaalta voisi olla aika hyvä mennä pariksi viikoksi tollaseen paikkaan ja varmasti tulisi arvostusta enemmän jo pelkästä pesukoneen olemassaolosta Cheesy.
tallennettu
Ratkaisu
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #7 : 15.01.2010 14:21:37 »

Voiko sanoa, että on aivopesua, jos joku tarjoaa jotain palvelua tai uskontoa ja pyytää jostain huu haasta rahaa, ei se joka "aivopesee" ole se joka siitä huuhaasta maksaa. Kyllä minä uskon, että jokaisella on vastuu itsestään. Jokainen saa pyytää rahaa mistä haluaa ja jokainen saa maksaa mistä huvittaa.

Mutta niin, eikö se miten meidät kasvatetaan ole aivopesua omalla tavallaan, se voi toimia positiivisesti tai negatiivisesti. Positiivisesti ehkä siten, että vanhemmat opettavat sinut vastuulliseen elämään tai tekemään hyvää ja negatiivisesti siten, että lapsista kasvaa ennakkoluuloisia kun vanhemmat ovat aivopesseet heidät ajattelemaan vaikka negatiivisesti tummaihoisista. Itse olen kohdannut vanhempia, jotka ovat erittäin rasistisia ja opettavat sitä myös lapsilleen, sellainen tekee pahaa. 

Baah, ei tänään ajatus pysy oikein kasassa, niin ei näistä teksteistä tule mitään. =/
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
Asterix
Vieras
« Vastaus #8 : 15.01.2010 14:28:00 »

Niin, ei mikään tässä maailmassa ilmaista ole, eli mitään ei saa ilman rahaa,
mutta kyllä siitä oravanpyörästä pääsee pois ihan missä sosiaaliluokassa tahansa. Wink
Sekin on aivopesua, että rahasta ja elintasosta pitäisi luopua sen vuoksi.

Maailma on loputtomia ratkaisuja ja uusia ideoita täynnä.

Tosin se vaatii aika anarkistisen ajatusmaailman ja hyvän luovuuden
ja sitäkään ei tarvitse tehdä niin, että osoittaa sitä keltavihreällä mohikaanilla,
punaisilla UK-ruutupöksyillä, maihinnousukengillä, nahkarotsilla ja lukuisilla lävistyksillä.  Wink

Miedät aivopestään kuulumaan tiettyihin ryhmiin, yhteiskunta -ja sosiaaliluokkiin
ja käyttyätymään, näyttämään ja edustamaan sitä ryhmää.

Se Armanin business-pukukin on vain ja ainoastaan heimo/jengivaate,
jolla osoitetaan kuuluvuus johonkin tiettyyn ryhmään ja sosiaaliseen ympyrään
samalla tavalla kuin se kirjava mohikaani, maihinnoususaappaat ja killuttimet korvissa.  Tongue
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #9 : 15.01.2010 14:38:11 »

Mutta niin, eikö se miten meidät kasvatetaan ole aivopesua omalla tavallaan, se voi toimia positiivisesti tai negatiivisesti. Positiivisesti ehkä siten, että vanhemmat opettavat sinut vastuulliseen elämään tai tekemään hyvää ja negatiivisesti siten, että lapsista kasvaa ennakkoluuloisia kun vanhemmat ovat aivopesseet heidät ajattelemaan vaikka negatiivisesti tummaihoisista. Itse olen kohdannut vanhempia, jotka ovat erittäin rasistisia ja opettavat sitä myös lapsilleen, sellainen tekee pahaa. 

Hmm.. Olen miettinyt lapsesta lähtien sitä, että meidät aivopestään "elämään ihmisiksi" ja "ihmisinä"
lukuisilla rajoituksilla ja säännöillä ja "hyvän" ja "pahan" eroilla, joka on pelkästään ihmisen keksimää
puppua, jolla sitten kiristetään (siis tarkoitan blackmail-sanaa suomeksi) toinen ihminen noudattamaan
niitä emotinaalisilla syillä, eli tunteilla ja vedoten moraaliin, joka on syntynyt kunnioituksesta.

Nuo tekee edelleen valtavaa ristiriitaa ihmisen elämässä, mutta suurinosa ihmisistä ei kyseenalaista
sitä, koska ne on aivopesty siihen jo äidinmaidossa.

Fakta on se, että kokonaisuudessa tuo aivopesu rajoittaa ihmisen aisteja, lahjakkuuksia
ja kehitystä tällä Telluksella.

Tellus on ylikansoittunut ja ihmiskanta rappeutunut, koska ihminen ei kunnioita lajiaan
ja karsi sitä tarpeeksi, että sielut pääsisivät kehittyneempään kehoon. 
tallennettu
Norna
Vieras
« Vastaus #10 : 15.01.2010 15:07:10 »

Uskon että oikeastaan ainoa ase aivopesua vastaan on tuntea itsensä ja tutustua siihen kuka todella on. Jos on sinut itsensä kanssa eikä hae ulkopuolelta jotain identiteettiä ryhmän, kansallisuuden, ideologian, urheilujoukkueen tai vastaavan muodossa niin on varmasti helpompi sivuuttaa sellaiset yritykset.
 On niin monia tahoja jotka lupaavat kaikenlaista, politikosta aina kenkäkauppiaaseen asti. Jos ottaa vastuun itsestään niin ei voi myöskään syyttää ketään siitä ettei parantuminen tapahtunutkaan ensimmäisen hoitokerran jälkeen tai valaistuminen käynyt kirjekurssitse. Ja vastuu tarkoittaa minusta myös kriittisyyttä.
 Joissakin asioissa itse olen todella epäileväinen ja toisissa taas mut saa mukaan tosi helposti  idiot2.
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #11 : 15.01.2010 15:34:12 »

Uskon että oikeastaan ainoa ase aivopesua vastaan on tuntea itsensä ja tutustua siihen kuka todella on. Jos on sinut itsensä kanssa eikä hae ulkopuolelta jotain identiteettiä ryhmän, kansallisuuden, ideologian, urheilujoukkueen tai vastaavan muodossa niin on varmasti helpompi sivuuttaa sellaiset yritykset.
 On niin monia tahoja jotka lupaavat kaikenlaista, politikosta aina kenkäkauppiaaseen asti. Jos ottaa vastuun itsestään niin ei voi myöskään syyttää ketään siitä ettei parantuminen tapahtunutkaan ensimmäisen hoitokerran jälkeen tai valaistuminen käynyt kirjekurssitse. Ja vastuu tarkoittaa minusta myös kriittisyyttä.
 Joissakin asioissa itse olen todella epäileväinen ja toisissa taas mut saa mukaan tosi helposti  idiot2.

Jotkin aivopesut ovat ihan hyväksikin ihmiselle, kuten hyvä koulutus luo hyvän pohjan ammatille,
koska samaan aivopesuun on pesty valtaosa ihmisistä ja yhteiskunta rakentuu sen mukaan. Wink

Kansallisuuksista sen verran, että fakta on, että on arvostettuja kansallisuuksia ja ei-arvostettuja
kansallisuuksia ja jos kuuluu ei-arvostettuun kansallisuuteen, niin yksilöllä on suurempi
työ ja velvollisuus tuoda esiin itsensä ja jotain erityispiirre, jolla ei ole mitään tekemistä
sen kansallisuuden kanssa, jolloin arvostus kääntyy ihmiseen henkilönä,
eikä jonkun kansan edustajana.

Tosin se vaatii erittäin vahvan luonteen ja kyvyn rikkoa
itsessään ne mielletyt kansalliset stereotypiat käytöksessään, asenteissaan ja luonteessaan,
eli se kansallinen ja kultuurillinen aivopesu.
Ei mikään helppo nakki ja aika usea siitä ei edes selviä. Wink

Suomalaiset, jotka on aivopesty olemaan vaatimattomia, masentuneita, juomaan paljon
ja halveksimaan menestystä ja onnellisuutta, on hyvin vaikea muuttaa itseään sellaiseksi,
että se nauttisi positiivisista asioista.
Kun on aivopesty nauttimaan kurjuudesta ja vaatimattomuudesta, menestys ja onnellisuus
pelottavat niin paljon, että jokin ongelma pitää kehittää, että osaa elää elämäänsä
ja kokisi sen tutuksi ja turvalliseksi. 
tallennettu
Norna
Vieras
« Vastaus #12 : 15.01.2010 15:51:24 »

Jotkin aivopesut ovat ihan hyväksikin ihmiselle, kuten hyvä koulutus luo hyvän pohjan ammatille,
koska samaan aivopesuun on pesty valtaosa ihmisistä ja yhteiskunta rakentuu sen mukaan. Wink

Joo totta. Joskus on törmännyt ihmisiin jotka vähättelevät koulutusta sanovan sitä massatasapäistämiseksi ja yhteen totuuteen sitovaksi (mikä tietyssä mielessä onkin sitä) ja että ilman koulutusta voi hankkia saman tiedon. Mutta vaikka olisi lukenut kaikki kirjaston kirjat ei sillä ole juurikaan merkitystä jos ei ole paperia kourassa joka todistaa jotain, olkootkin tietoaste samaa tasoa kuin proffalla.
 Joskus pitää hymy suin tehdä kuten yhteiskunta määrää vaikka kuinka se olisi pakonomaista ja ärsyttävää Cheesy. Useimmiten se on ärsyttävää  police.

Joskus pitää myös myöntää että se taho, oli se sitten mikä tahansa, todella tietää enemmän ja on kykenevä silloin sanomaan jotain ja opettamaan/aivopesemään, ärsyttävää sekin joskus  Grin.

Ohoh, tuleepas jauhettua puutaheinää ja tyhjänpäiväisyyksiä. Jos suosiolla pistäis koneen kii kohta ja siirtyis viikonlopun viettoon Smiley.

tallennettu
rovatar
Astro-nauttija

Keltainen Kosminen Aurinko

Profiili
« Vastaus #13 : 15.01.2010 16:24:46 »

Itse kysymykseen vain vastaan...

Mitä se aivopesu yleensä on?

Onko aivopesua se, että on luotu tietyt käyttäytymissäännöt?

Rajat?

*kysyy Kauris* Huh

Mitä jos niitä ei olisi?

Mie toimin kyllä niiden sääntöjen puitteissa osan elämääni,
mutta osan elämästäni niistä vähääkään piittaamatta.
Silloin Välitän vain siitä, mikä itseä kiinnostaa, mistä pidän.

En mie ossais ellää ihan semmosesa yhteiskunnasa, misä kaikki tekee, mitä haluavat…. Cheesy

tallennettu

Aurinko Kauris, AC Skorppari,
Kuu Kaksonen.
Merkurius Jousimies.
Venus Kauris.
Sideerinen Jousimies.
Keltainen Kosminen  Aurinko.
Asterix
Vieras
« Vastaus #14 : 15.01.2010 16:26:35 »

Tuli sellainen juttu mieleen, että monet ihmiset aivopesee itsensä johonkin sairauteen.
On totta, että sairaus on sairaus ja kaikelle ei välttämättä voi mitään,
mutta sen kanssa voi elää miellyttävää elämää, ellei sitten ole aivopessyt itsensä niin,
että se sairaus hallitsee.

Mun lähipiirissä on paljon epilepsia-potilaita.
Parhaalla ystävälläni on hukkumisonnettomuuden jälkeen paha epilepsia,
mutta se ei ole koskaan antanut sen häiritä itseään ja eikä ole antanut hallintaa
sille, että voi voi, nyt oli taas kohtaus ja mun pitää jäädä sänkyyn loppupäiväksi,
itseasiassa, hän ei saa niitä kohtauksia juurikaan,
kuten toinen tuttuni, jolla on lievempi epilepsia-muoto ja suorastaan hakee niitä kohtauksia
ja mulla on välillä tunne, että se lääkitys ei toimi siksi, että sen asenne on niin
voi-voi tätä minun surkeaa elämääni, mutta sitten toisessa lauseessa heittää sen marttyyrimaisen
urheuden viitan ylleen, jonka tehtävä on vain korostaa hänen säälittävyyttään.

Jälkimmäistä ja hänen elämäänsä hallitsee se epilepsia ja se pyrkii hallitsemaan
sillä sairaudellaan myös muita ihmisiä säälin ja emotionaalisen kiristyksen muodossa.
Kaikki ja kaikkien pitää tehdä ja elää hänen ja hänen sairautensa ehdoilla.

Ensimmäisellä on vakavampi epilepsia-muoto, me tiedämme sen, luonnollisesti,
mutta se ei ole se asia, jonka ympärillä meidän tai hänen elämänsä pyörii.
Illallisille ja ulos ja harrastuksiin voidaan mennä ilman, että asiasta puhutaan.
Kaikki tietää, missä sen lääkkeet ovat kohtauksen varalle.

Hän ei saa niitä kohtauksia juuri ollenkaan, mikä minusta mielenkiintoista juuri sen vuoksi,
että hän on niin elämänmyönteinen ja eikä ole antanut sille sairaudelleen valtaa elämässään,
vaikka sairastaakin. Smiley

Toinen, jolla on lievä epilepsia, on antanut kaiken vallan sille sairaudelle,
on surkea koko ajan ja yrittää hallita, sitoa ja tyrannisoida muita ihmisiä sillä sairaudellaan
ja kappas, hän saa niitä kohtauksia usein.

Oravanpyörä, joka on never ending story, ellei se katkaise sitä itse radikaalisti asenteellaan
ja ajatusmaailmallaan.  Wink

Itse aiheutettua aivopesua on puoleen ja toiseen.
Kannattaisi valita se parempi ja itseä eteenpäin ja kehittävä aivopesu, kun vaihtoehtoja on paljon. Wink
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: