Tuli sellainen juttu mieleen, että monet ihmiset aivopesee itsensä johonkin sairauteen.
On totta, että sairaus on sairaus ja kaikelle ei välttämättä voi mitään,
mutta sen kanssa voi elää miellyttävää elämää, ellei sitten ole aivopessyt itsensä niin,
että se sairaus hallitsee.
Mun lähipiirissä on paljon epilepsia-potilaita.
Parhaalla ystävälläni on hukkumisonnettomuuden jälkeen paha epilepsia,
mutta se ei ole koskaan antanut sen häiritä itseään ja eikä ole antanut hallintaa
sille, että voi voi, nyt oli taas kohtaus ja mun pitää jäädä sänkyyn loppupäiväksi,
itseasiassa, hän ei saa niitä kohtauksia juurikaan,
kuten toinen tuttuni, jolla on lievempi epilepsia-muoto ja suorastaan hakee niitä kohtauksia
ja mulla on välillä tunne, että se lääkitys ei toimi siksi, että sen asenne on niin
voi-voi tätä minun surkeaa elämääni, mutta sitten toisessa lauseessa heittää sen marttyyrimaisen
urheuden viitan ylleen, jonka tehtävä on vain korostaa hänen säälittävyyttään.
Jälkimmäistä ja hänen elämäänsä hallitsee se epilepsia ja se pyrkii hallitsemaan
sillä sairaudellaan myös muita ihmisiä säälin ja emotionaalisen kiristyksen muodossa.
Kaikki ja kaikkien pitää tehdä ja elää hänen ja hänen sairautensa ehdoilla.
Ensimmäisellä on vakavampi epilepsia-muoto, me tiedämme sen, luonnollisesti,
mutta se ei ole se asia, jonka ympärillä meidän tai hänen elämänsä pyörii.
Illallisille ja ulos ja harrastuksiin voidaan mennä ilman, että asiasta puhutaan.
Kaikki tietää, missä sen lääkkeet ovat kohtauksen varalle.
Hän ei saa niitä kohtauksia juuri ollenkaan, mikä minusta mielenkiintoista juuri sen vuoksi,
että hän on niin elämänmyönteinen ja eikä ole antanut sille sairaudelleen valtaa elämässään,
vaikka sairastaakin.
Toinen, jolla on lievä epilepsia, on antanut kaiken vallan sille sairaudelle,
on surkea koko ajan ja yrittää hallita, sitoa ja tyrannisoida muita ihmisiä sillä sairaudellaan
ja kappas, hän saa niitä kohtauksia usein.
Oravanpyörä, joka on never ending story, ellei se katkaise sitä itse radikaalisti asenteellaan
ja ajatusmaailmallaan.
Itse aiheutettua aivopesua on puoleen ja toiseen.
Kannattaisi valita se parempi ja itseä eteenpäin ja kehittävä aivopesu, kun vaihtoehtoja on paljon.