Ratkaisu
|
|
« Vastaus #1 : 22.01.2010 07:19:49 » |
|
Yksinkertaisesti kannattaa tehdä elämästä niin säännöllistä kuin mahdollista, käydä nukkumaan ajoissa samoihin aikoihin joka ilta, syödä säännöllisesti ja monipuolisesti. Itse olen myös huomannut, että ruuat, jotka sisältävät paljon lisäaineita ärsyttävät ihoa enemmän kuin esim. luomuruoka, eli kannattaa lopettaa limpparien litkiminen, jos sitä harrastaa. Itsellä on ollut koko iän atooppinen iho, pahimmillaan se oli noin 3 vuotta sitten, jolloin jopa nukkuminen oli vaikeaa, koska iho oli niin kipeä, mikä aiheutti unettomuutta ja sitä kautta iho huononi entisestään. Välillä jos iho menee pahaan kuntoon olenkin kokenut tarpeelliseksi ottaa mahdollisuuksien mukaan päikkäreitä ja harjoittaa muita rentoutuskeinoja, koska silloin on ainakin itselle tärkeää poistaa stressiä ja hermostuneisuutta.
Stressi onkin mielestäni yksi pahimmista asioista atoopikoille. Jos elää stressaavaa elämää niin kannattaa miettiä miten voisi tehdä siitä vähemmän stressaavaa. On myös aika tervettä suhtautua esimerkiksi työasioihin stressaamatta ja hermoilematta, tehdä vain järkevän aikataulun ja tehdä hommat tyynesti, ilman liaallista tunteilua.
Olen huomannut myös, että liikunta auttaa, vaikka silloin kun iho on pahimmillaan hikoilu saattaa tuntua inhottavalta, mutta itsellä se on ainakin avainasemassa kun haluaa pitää ihon hyvässä kunnossa. Liikunta säännölliseksi ja aina heti suihkuun sen jälkeen ja hyvät rasvat iholle. Ja niin petivaatteet kannattaa vaihtaa usein, ja huuhteluaine saattaa myös ärsyttää, ainakin itsellä niin.
Sitten talvisin pelastuksena on ilmanputsari ja kostutin, mikä pitää kosteustasapainon sisällä. Käytän sitä aina makuuhuoneessa ja olen huomannut, että silloin on helpompi nukkua. Meillä on vielä sellainen ihanuus, että siellä on paikka mihin voi laittaa jotain tuoksua, itse laitan aina eukalyptus eteeristä öljyä, aivan ihanaa <3
Ja niin ei kannata raapia, sen joutuu jokainen atoopikko opettelemaan, ei saa raapia vaikka kuinka kutittaa. Poikaystäväni opetti minulle tämän, hänelläkin on ollut nuorempana iho pahana, mutta nykyään se pysyy hänellä kunnossa oikeastaan jo ihan sillä, että hän ei välitä siitä jos kutittaa, hän vain sanoo aina, että aina kun kutittaa niin ota sellainen zen asenne, keskity hengittämiseen, äläkä välitä. Ja niin, kyllä toimii!!! xD
Hmm, unohdin tästä nyt vaikka mitä ja on aivan järkyttävä kiire, joten palaillaan =)
|