Esmiralda
|
|
« : 20.02.2010 12:17:30 » |
|
Jatkan aihetta chakroista Caroline Myssin pohjalta. Hän mielestäni osaa yhdistää chakrojen sisältöä hyvin tavallisen ihmisen taisteluun arkielämässä.
Jos kertaan vielä juurichakran voiman eli elämänperustan lähtevän siitä ympäristöstä mihin synnymme ja sakraalichakran keskeisimmän tarkoitusken vuorovaikutuksessa Toiseen, niin kolmas chakra sisältää Itsen voimavarat kohdat koko ulkoinen maailma.
Kolmannessa chakrassa sen voimallisuudesta ja kehityksestä riippuen on mahdollista syntyä intuitiivisen tietoisuuden, jonka avulla pystymme yhä herkemmin vaikuttamaan rohkeana itsenämme ympäristöön ja kaikkeen mihin kosketamme. Siis tässä intuitio ei ole mikään selvännäköisyyteen tai mystiikkaan liittyvä ilmiö, vaan yksinkertaisesti löytääksemme omat voimavaramme, viisautemme ja uskomme kaikkeen siihen mitä teemme.
Tämän pohjalta itse ymmärrän tai se oikein loksahti, mitä intuitio syvimmiltään on. Kun minulta on kysytty esim. miten sinä olet yksin pärjännyt maailmalla, niin olen vähän jotakin hienoa siepatakseni vastaillut, että 'olen luottanut intuitiooni' edes ymmärtämättä mitä se on.
Tähän ikään asti kun sitä vuosien varrella olan märehtinyt puolin ja toisin, niin alan ymmärtää, ettäi intuitio on kuin pieni puro, jonka lähtökohta on jossakin, ja jos se saa vapaasti kaivaa väylänsä, siitä tulee voimakas itsetietoinen virta. Eli intuitiota voitaisiin sanoa itsetietoisuudeksi, itseluottamiseksi ja itsearvostukseksi.
Eli noista matkoista selviytymiseen olisin voinut vastata yksinkertaisesti: Olen luottanut itseeni, omiin valintoihini ja arvostan sitä kaikkea. Ei riitä, että tekee eri tilanteissa jotakin, jos ei arvosta sitä tekemäänsä.
|
|
|
tallennettu
|
Nousu Skorpioni (Jousimies) Chiron Skorpioni Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu Kuu Kalat Pluto ja Saturnus Leijona Jupiter Jousimies Mars Neitsyt Neptunus Vaaka Uranus ja Ceres Kaksonen
Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu Kiinalainen Rotta Kelttiläinen Omenapuu
OLLAAN IHMISIKS
|
|
|
Esmiralda
|
|
« Vastaus #1 : 20.02.2010 12:34:11 » |
|
Jotta en pidättäydy liikaa aivan Carolinen ajatuksissa, otan tähän liitteeksi Shalila Sharamonin kirjan Chakrojen käsikirja, jossa on hieno viittaus tuohon edellä mainittuun kykyyn uskaltaa tehdä valintoja, esim. minun maailmalla olemisessa ja selviytyä sekä intuitiiviseen kykyyn ja on mielestäni hyvä viite siihen: " Solar Plexuksen (3.chakra) avulla havaitsemme myös suoraan muiden ihmisten värähtelyjä ja reagoimme niihin täysin värähtelyjen mukaisesti. Jos joudumme vastatusten negatiivisten värähtelyjen kanssa, vaistoamme tällöin usein uhkaavan vaaran. Opimme tunnistamaan sen kolmannen chakran vaistomaisesta supistumisesta, mikä on ohimenevä suojamekanismi. Se tulee kuitenkin tarpeettomaksi, kun valomme on tullut niin kirkkaaksi, että se säteilee voimakkaasti ulospäin ja ympäröi meitä kuin suojaava verho." Tässä puhutaan siitä, mitä siis 3. chakra on parhaimmillaan. Astrologiaan yhdistettynä: Tämän chakran sisältö löytyy myös huoneesta 3. Päivittäisen kanssakäymisen ja elämään sopeutumisen alue. Se on Leijona-merkin ja Auringon täyttymyksen aluetta, myös Jousimies-Jupiterissa elämänkokemusten hyväksymisenä ja kasvuna, Neitsyt-Merkuriuksen sopeutumisessa ja Marsin ernergioissa oman persoonallisuuden toteuttajana. Ja tulen elementti! Toivon keskustelua ja omakohtaisia kokemuksia, oivalluksia.
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.04.2010 09:34:52 kirjoittanut Esmiralda »
|
tallennettu
|
Nousu Skorpioni (Jousimies) Chiron Skorpioni Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu Kuu Kalat Pluto ja Saturnus Leijona Jupiter Jousimies Mars Neitsyt Neptunus Vaaka Uranus ja Ceres Kaksonen
OLLAAN IHMISIKS
|
|
|
Ratkaisu
|
|
« Vastaus #2 : 20.02.2010 16:45:57 » |
|
Upeasti kirjoitit tuosta intuitiosta Ja niin totta joka sana. =) Mutta täytyy itse palailla taas aiheeseen kun on enemmän aikaa ja ajatukset saa prosessoitua jotenkin ymmärrettävään muotoon =)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ave^^
Vieras
|
|
« Vastaus #3 : 20.02.2010 17:21:41 » |
|
Itsekin tullut tuota intuitiota pohdittua, miten selvästi se liittyy juuri itsensä hyväksymiseen. Sillä niin kauan kun ei usko itseensä, kohtaa kaiken ulkoatulevan sellaisen pelon kautta, ja silloin myös intuitio vääristyy. Ei näe muita sellaisina kuin he todellisuudessa ovat, eikä silloin uskalla uskoa mihinkään muuhun. Koskaan ei edes voi olla sataprosenttisen varma siitä että toimiiko intuitioni nyt puhtaasti, vai onko siellä taas joku pelko/häpeä ym. vaikuttamassa. Pitää vain luottaa. Ja kun luottaa, luulisin, sitä myöden ne pelot katoavatkin. Eikö pelkojen tarkoitus olekin vain lamauttaa sinut paikoillesi? Se vaatii oikeasti hyvin paljon että luottaa siihen mitä itse tuntee, helpompi sitä olisi nojata johonkin "näin on aina tehty" tai muihin rationaalisiin hommiin. Nojata faktoihin, ylitieteellistyä. Oikeastaan, eihän se vaadi itseluottamusta ollenkaan jos vain toistat jonkun toisen sanoja, silloin voit aina vedota siihen että kyllä tämä asia on jo täällä ja täällä todettu todeksi. Mutta entä omat ajatuksesi, omat oivalluksesi? Niistä mielestäni enemmän hyötyä kehittymisessä on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esmiralda
|
|
« Vastaus #4 : 20.02.2010 17:49:50 » |
|
Niin... sisäisen ja ulkoisen kontrollin taistelukenttä! Koulu jo on kautta aikojen latistanut tällä ulkoisella kontrollilla lasta. Siksi eri taidemuodot, käsityö, liikunta ja musiikki ovat hyvin tärkeitä oppitunteja! Ja harrastukset. Ymmärtäisin että tähän chakraan juuri liittyvät harrastukset. Kun luin Carolinen kirjaa, hän tiivisti hyvin tämän ihmisten ensikohtaamisen. Kun esitellään itseä, sanotaan nimi, kotipaikkakunta, ehkä koulu, uskontopiiri riippuen mikä on tapaamispaikka (juurichakra) ja sitten jos toista kiinnostaa kerrotaan avioliitosta ja lapsista, eroista jne. (sakraalichakra) ja jos halutaan tuoda kiinnostavammaksi keskustelu, aletaan kertoa siitä mistä tykkää eli harrastuksista, matkustelemisesta, ystävistä (solar plexus). Ja uskon, että juuri harrastusten kautta ihminen peilaa aidointa itseään, saa usein voimavaransa ja uskonsa uusiin lahjoihinsa. Jotakin saattaa auringon tavoin leimahtaa liekkiin.
|
|
|
tallennettu
|
OLLAAN IHMISIKS
|
|
|
Ratkaisu
|
|
« Vastaus #5 : 23.02.2010 12:04:25 » |
|
Tuli mieleen tästä chakrasta se, että muistaakseni Myss kirjoitti, että tämä solar plexus liitetään myös siihen, että osaa pitää lupaukset itselleen. Jos esimerkiksi lupaa itselleen lopettaa tupakoinnin, niin se pystyykö tämän päätöksen pitämään olisi kiinni hyvin pitkälle tästä chakrasta. Samalla tapaahan voisi ajatella myös elämäntapojen ja oman elämänsä muuttamista, sillä se jos mikä vaatii erittäin paljon lupauksia ja niiden pitämistä itselleen. Yksi vaikeimmista lupauksista on luvata pitää itsestään huolta, antaa itselleen ja levolle tarpeeksi aikaa.
Harrastukset ovat kyllä mielestäni erittäin hyvä tapa vahvistaa solar plexusta. Olen aina kokenut, että solari on se oma aurinkoni, joka mahdollistaa kaiken luovan ja fyysisen. Jotenkin olen kokenut sen omaksi centerikseni, johon on aina hyvä palata. Voisi ajatella, että itselläni vahva "centeri" tarkoittaa sitä, että minulla on voimia toteuttaa itseäni kaikilla elämänosalueilla, suoriutua velvollisuuksista ja uudesti syntyä, kuten feeniks, jos niin haluan.
Hmm, kamppailulajimaailmasta tuli mieleeni myös se, että vaikka solar plexus on se oman voiman ja vitaalisuuden keskus, niin se on myös se chakra mistä toisten on helppo "ryöstää" energiaa. Perinteisissä kamppailulajeissa on lähes kaikissa lyönti keskivartaloon, eli solariin, jolloin hyökätään tavallaan toisen elämänvoimaa kohtaan, tai siis näin olen itse tämän järkeillyt. Niin tätä kautta olen nähnyt asian myös arjessa. Pitää olla tarkka, että muut eivät ryöstä meiltä meidän omaa voimaamme, pitää pitää huolta omasta auringostaan. =)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esmiralda
|
|
« Vastaus #6 : 23.02.2010 16:45:33 » |
|
Toitpa hyviä näkökulmia esiin yksilöllisestä voiman esilläolosta! Mikään ei ole niin kamalaa kuin se että pettää itseään! Tupakanpolton lopettaminen niistä rankin! Alkoholi myös! Saatikka sitten suklaan lopettaminen, sokerin vähentäminen, syömisen muuttaminen, lisätä liikuntaa ja mikä tahansa. Voi kuinka paljon se vaatii! Hyvä huutaa heikon solar plexuksen syyksi! Mutta syyttelemällä se ei vahvistu... Siis mistä tunnistaa vahvan ihmisen?
|
|
|
tallennettu
|
OLLAAN IHMISIKS
|
|
|
Ratkaisu
|
|
« Vastaus #7 : 01.03.2010 15:19:27 » |
|
Vahvuuden yksilössä voisi nähdä myös sen kautta kuka nousee pystyyn sen jälkeen kun tulee pahasti pataan. Kukaan ei voi välttyä arkielämässään vastoinkäymisistä ja ne vaikuttavat meihin halusimme tai emme. Osa murtuu täysin ja menettää tahtonsa taistella, osa selviää. Vahvuus onkin mielestäni sitä soturin taistelutahtoa kaiken edessä. Heikkouksien myöntämistä myös, mutta ennen kaikkea vahvuutta nousta jaloilleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esmiralda
|
|
« Vastaus #8 : 01.03.2010 16:27:28 » |
|
Ihana In! Heikkouksien myöntämistä myös, mutta ennen kaikkea vahvuutta nousta jaloilleen. Ennen kaikkea tuo heikkouksien myötäminen! Just nyt tunnen, etten jaksa mitään. Mutta pystynkö myöntämään sen todella!? Tällaisissa tilanteissa haluaisi olla vain sairas. Siksi olen joskus ajatellut, kuinka hieno pakoreitti on sairaus. Ja voimattomuuden tunteessa se usein tulee vastaan, kamalana kummituksena ja myös 'pelastavana enkelinä' pois jostakin, mitä ei hallitse ja syö armotta suureen suuhunsa. Mutta jos pystyy myöntämään heikkoutensa, on helpompi nostaa pää pystyyn. Ylpeyden ja jääräpäisyyden avulla voi vajota syvemmäs.
|
|
|
tallennettu
|
OLLAAN IHMISIKS
|
|
|
Ratkaisu
|
|
« Vastaus #9 : 02.03.2010 03:37:31 » |
|
Mutta jos pystyy myöntämään heikkoutensa, on helpompi nostaa pää pystyyn. Ylpeyden ja jääräpäisyyden avulla voi vajota syvemmäs.
Tuo on täysin totta, ylpeyteen on helppo piilottaa heikkoutensa. En oikeastaan voisi sanoa asiaa paremmin kuin sinä =) Niin no, onhan se omien heikkouksien myöntäminen vahvuutta. Mutta onko omien vahvuuksien kieltäminen sitten heikkoutta? Kun joskus vaan tuntuu, että suomalaiset ei oikein osaa sanoa itsestään, missä ovat vahvoja. Ettei leimautuisi mitenkään itsekkääksi ihmiseksi. No varmaan löytyy poikkeuksiakin, mutta onko monestikaan oikeasti niin hyvä siinä jutussa, missä kehuu olevansa hyvä. No jos tiedän olevani jossain hyvä, niin eipä sitä tarvitse kehuskella, että olenpa muka niin mainio jossain asiassa. Entä sitten, kun on tullut jo elämässään tiensä päähän, niin onko luovuttaminenkin vahvuutta, vai kenties se, että jaksaa vielä elää? Ehkäpä tässäkin sen tietää siten, että mitä sisäisesti haluaa, että uskaltaa tehdä tahtonsa mukaisesti. Hmm, koen tietyllä tapaa, että omien vahvuuksien vähättely tai kieltäminen tekee hallaa yksilölle ja koen sen osittain kertovan huonosta itsetunnosta. Jos ihminen näkee itsensä aina huonona kaikessa niin ei se itsetunto voi ihan kohdillaan olla. Ihan sama sinänsä mitä tästä kulttuurista sanotaan, mutta itsensä vähättely ei ole tervettä. Olen viime aikoina ryhtynyt kyseenalaistamaan sitä, ovatko suomalaiset muka niin kateellisia ja tuomisevia vaan pidetäänkö sitä vain sellaisena itsestäänselvyytenä, että ei olla pysähdytty miettimään, että onkohan asia oikeasti näin. Lähinnä näen itse, että se omien vahvuuksien esille tuominen tarkoittaa vaikkapa sitä, että jossain projektissa, jossa omista kyvyistä on hyötyä, niin uskaltaa sanoa, että minä osaan tämän jutun, joten voin tehdä tämän, niin tee sinä tuo kun sinä osaat sen. Ei niistä kyvyistään tarvitse jatkuvasti olla huutamassa. =)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esmiralda
|
|
« Vastaus #10 : 02.03.2010 17:11:24 » |
|
Juuri poikani kanssa juttelimme eilen illalla kansallisuuksien erosta. Hän tutustui niihin ollessaan vuoden työrupiamissa Uudessa Seelannissa. Hänellä on ollut aikaa istua monenlaisen kansallisuuden kanssa iltaa ja päivääkin ja oli tullut siihen tulokseen, että tietyn kansallisuusleiman myötä ratsastetaan, mutta pian sieltä yksilö erottuu. Tai se kansallisuus nujerretaan, riisutaan, Kun se ärsyttää kuulemma. Tietenkin siinä ovat mukana ennakkoluulot myös puolin ja toisin. Emme voi lähikulttuurillemme mitään, että se lyö leimaa. Ja niistä leimoista pitää irtaantua. Totta kuten esim. kateellisuus. Kyllä se kuuluu kaikille ihmisille, mutta kuitenkin erona on se tapa millä eri kulttuurit sitä nostavat esille. Kriiseissä paljastuvat vahvuutemme. Yksi vahvuus jo se, että tässä avoimesti kirjoittelemme ja uskallamme ääneen jotain sanoa. Sillä paljon enemmän täällä on kuitenkin niitä lukijoita, joilla on montakin ajatusta, mutta sanoja ei löydy. Vuorovaikutus on vahvuutta!
|
|
|
tallennettu
|
OLLAAN IHMISIKS
|
|
|
Ratkaisu
|
|
« Vastaus #11 : 08.03.2010 05:55:41 » |
|
Tuli vain mieleen tuosta ahneudesta, että en oikeastaan usko siihen, että ihmisen sosiaalinen status vaikuttaa siihen. Jos ei ole tyytyväinen omaan elämäänsä, niin kateutta ilmenee aina helposti. Yhtä hyvin voi olla tyytyväinen itseensä jos on pieni palkka kuin että on suuri palkka. Enemmän kyse on ehkä siitä mitä itsestään ajattelee. Rikas voi olla kateellinen esimerkiksi ulkonäöstä tai parisuhteesta jos rahasta ei enää tarvitse olla. Toki köyhän on helpompi olla kateellinen rahasta kuin rikkaan, mutta onko sillä kohteella mihin kateus kohdistuu juurikaan väliä? Enemmän koen, että kateus on sellainen asia, mikä aiheutuu omasta epätasapainosta ja siitä että ei arvosta itseään ihmisenä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Violette
Kanta-astroilija
Lips!
|
|
« Vastaus #12 : 11.04.2010 11:16:48 » |
|
Minä sain Myssin kirjasta sellaisen kuvan, että 3. chakra liittyy oleellisesti myös itsetuntoon. Onhan intuitioon luottaminen hyvin itsevarmaa toimintaa.
Kiinnitin nimenomaan huomioni 3. chakraan, kun sen mainittiin liittyvän vatsakipuihin. Vatsakivut ovat olleet ongelmani siitä lähtien, kun menin kouluun ja koulussa alettiin kiusata. Oli valaisevaa ymmärtää tämä! Menetin itsevarmuuteni, aloin yhä enemmän miettiä, mitä muut sanovat ja ajattelevat minusta. Varsinkin suhteeni kehooni ja ulkonäkööni kärsi.
Pikkuhiljaa nämäkin jutut ovat parantunee iän myötä. On tullut positiivisia kokemuksia, olen pohdiskellut asioita järjellä ja ilmeisesti ulkonäkökin on hieman kohentunut Nykyään on hyvin varma olo välillä - uskalsin esimerkiksi lopettaa epämieluisan työn ja mennä maksulliseen kansanopistotyyppiseen kouluun, vaikka suurin piirtein kaikki olivat sitä mieltä, että ideani on aivan järjetön En ole kyllä katunut hetkeäkään, päinvastoin. Minulla oli muuten entisellä työpaikallani usein vatsa kipeä, mutta koulussa kivut ovat olleet vähäisempiä.
Haasteeni on vielä tuo elämäntapojen muuttaminen. Vatsakivut katoaisivat luultavasti kokonaan, jos lopettaisin alkoholin, energiajuomien ja roskaruoan nauttimisen. Lisäksi tarvitsen ehdottomasti lisää liikuntaa. Olen hyvin hitaasti edennyt hieman parempaan suuntaan viime vuosien aikana, mutta sitten taas ihan viime aikoina on tullut mässäiltyä aika paljon. No, katsotaan
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esmiralda
|
|
« Vastaus #13 : 11.04.2010 18:03:29 » |
|
Violette, heititpä huomion, jota mietin heti! Se miten solar plexuksemme käyttäytyy arjessa ja työssä. Olin juuri energiahoitajien kokoontumisessa ja sain hyvän hoidon. Hoitaja sanoi, että vatsan kohdalla on energia-aukko, viileä virtaus. Sen uskon, sillä vatsani reagoi siihen miten työpäivä sujuu (myös sydänlihakseni). Eli solar plexuksemme on koko ajan kuulolla miten reagoimme itsemme ja ulkoisen elämän tiimellyksessä. Vaikka se olisikin vahva, sen kierrosluvut vaihtelevat. Esim. huomaan, että kun olen jännittynyt siitä, miten toimia eri tilanteissa, unohdan jopa syvähengityksen eli en suorita palleahengitystä. Varmaan monelle tuttua yläkeuhkojen jännittynyt hengitys. Silloinhan vatsan alue heikkenee. Ja ehkä solar plexuksen toiminta hidastuu. Itsevarmuutemme keikahtelee. Jo syvähengitys auttaisi... Ja selän suoristaminen. Kauneuden ensimmäinen ilmiö on hyvä ryhti.
|
|
|
tallennettu
|
OLLAAN IHMISIKS
|
|
|
Ave^^
Vieras
|
|
« Vastaus #14 : 11.04.2010 18:50:40 » |
|
Voisko tästä päätellä sellaisenkin, että vatsalihasten kunnossa pitäminen perustreenillä vahvistaa itsetuntoa. Sehän on jo ihan todistettukin, että tuo ryhti vaikuttaa siihen. Kasassa ollessahan kaikki sisäelimetkin ovat ahtaalla ja tukalasti, ja energioiden suuntaus sisäänpäin. Eli se toimii niinkin päin että kun kiinnittää huomiota ryhtiinsä, niin se jo parantaa sitä itseluottamuksen kokemusta. Umpinaisesta kasasta on vaikeampi nousta ylös. Niin ja alaselkä.. eikö sekin kuuluu solar plexukseen? Sieltähän se ryhti lähteekin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|