Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Oma kommunikointityylimme/merkurius  (Luettu 63344 kertaa)
0 jäsentä ja 9 vierasta katselee tätä aihetta.
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #60 : 12.03.2010 07:08:34 »

Vai että kuun yhtymä marsille olisi herkkä provosoitumaan?? No sieltäkös se sitten tulee  Grin Ei tartte monesta napista painella kun provosoidun ja minulla on tuo yhtymä. Mutta onneksi siinäkin ikä on tehnyt vain hyvää että ei sitä jaksa enää niiiiin samalla lailla innostua joka asiasta  Smiley
tallennettu
Ratkaisu
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #61 : 12.03.2010 19:46:57 »

tunnustan, en ole vielä lukenut yhtään Nikulan kirjaa, selaillut vaan kirjakaupassa (kirjakaupassa saattaa selailla tuntikausiakin, kun sinne asti jaksaa lähteä....), tai kaverin kirjahyllystä.

tuntuupa että olisi aika minunkin lukea Nikulan kirjat, edes joku niistä. tuo Synastria niminen kiinnostaa kovasti.

sitten toisaalta, kyllä minusta merkuriuksen merkki ja huonesijainti kertoo myös hieman enemmän siitä alueesta mihin viestintä keskittyy. Voin kuvitella, että sinulla IN merkurius Vaaka on alueeltaan ihan erilainen kun mun merkurius Kalat. siis luulen että painottunein älyllisyyden tyyppi on eri. Vaaka on niin selkeesti sitä ilma-elementin aluetta (en nyt jaksa alkaa syvällisemmin pohtimaan vaaka-alueita.)

mulla niin selvästi merkurius kalat 12 huone, on se että ajattelu keskittyy tunne-elämään, alitajuntaan, psykologiaan, uniin ja kaikkeen epämääräiseen. merkuriukseni kai yrittää kai ottaa selkoa kaikesta vaikeasti selitettävästä ja usvaisesta neptunusjutusta.

en muuten väitä, etteikö merkurius vaaka voisi olla psykologinen, onhan esimerkiksi Nikulakin aurinko Vaaka...vaa'an erittelyky ja sosiaalinen äly on tarkka. ja samoin kehittyy ihmistuntemuskin.......mutta on se silti erilainen alue kuin Kalat :Smiley

vielä muistutan sen, että Mannisen mukaan  merkurius aspect_squ neptunus aspekti esiintyy usein kirjailijoilla, mikäli sinua sattuu tuo fiktion tuottaminen kiinnostamaan.

neliöhän on dynaamisuutta ja luovaa hierrettä tuova aspekti, vaikka sen ristiriitaisuus saattaa vaikeuttaa elämää, on siinä puolensakin.

ja kas, yhä olen valveilla.

Itse tosiaan vähän aikaa sitten lainasin sen Nikulan astrologian perusteoksen, mikä lie sen nimi nyt olikaan, mutta se on nyt tuolla Kuopiossa päin ja itse olen ihan muualla. Ainakin mielestäni se vaikutti hyvinkin selkeältä ja hyvältä, itselleni sopivan perusteokselta näin aloittelija kun olenkin.

Itselläni tosiaan oli se  merkurius vaaka 9. huoneessa. En toisaalta oikein tiedä miten tämä näkyy, baah, vaaka on itselle merkkinä niin outo ja olen aina pitänyt vaakaa merkkinä aika pinnallisena. =/ Mielelläni kuulisin mielipiteitä varsinkin jos muilta löytyy tämä sama sijainti. Toisaalta taas itsellä vaikuttaa tuohon merkuriukseen niin monet aspektit, että vaikea sanoa. Kai se ainakin näkyy siinä, että en täällä foorumillakaan pyri riitaa haastamaan ja pyrin näkemään kaikista asioista puolensa.

Totuudenhuoneeksihan tuota 9. huonetta on sanottu, joten ehkä sieltä viehtymys lakiteksteihin, faktoihin ja todellisuuden hahmottamiseen oman kielemme kautta. (Ihailen Wittgensteinia, "A man will be imprisoned in a room with a door that's unlocked and opens inwards; as long as it does not occur to him to pull rather than push. " ja "Like everything metaphysical the harmony between thought and reality is to be found in the grammar of the language.") Mutta nämä filosofit nyt ovat oma pikku fiksaationi ^^ Ehkä tuo 9. huone vaikuttaa siihen, että pidän tilastojen tutkimisesta, sillä luvut kertovat aika paljon tästä maailmasta. (Tosin  neitsyt kartallani vaikuttaa tähän varmastikin) Ehkä tieteessä ja tilastoissa viehättää ajatus siitä, että tieto voisi olla objektiivista, vaikka se ei niissäkään täysin sitä ole. Pidän matemaattisista ratkaisuista, sillä luvut eivät valehtele =)

Mutta niin tuo  merkurius aspect_squ neptunus ainakin saa sen aikaan, että vaikka en välttämättä kirjailijaksi lähtisi niin samanlaisia taitoja sovellan sitten maalaukseen ja suunnitteluun ja minulla on yleensä teoksilleni aina tarinat ja tarkat taustat. =)
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
Ratkaisu
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #62 : 12.03.2010 20:06:33 »

On se kyllä jännä miten eri tavalla kaikki maailman näkevät =) Tai tuo numerojuttukin ^^

Mutta joo,  vaaka puhutaan aivan liian vähän ja itselle koko merkki on kuin jostain toiselta puolelta maailmankaikkeutta. ^^ Voiko sitten olla, että täällä astrossa ei paljon vaakoja pyöri, kun aihetta ei ole esille nostettu? Mutta kaikki  merkurius vaaka tänne vaan lauteille analysoimaan itseään, niin selkiytyisi itselläkin kuva tuosta osa-alueesta omalla kartalla ja noin muutenkin =)

Ehkä muuten tietyt merkit ovat täällä oikeasti hyvin edustettuja ja toiset eivät niinkään mikä vaikuttaa aika paljon näihin keskusteluihin.  neitsyt määrä on yllättänyt itseni, mutta toisaalta sen myös ymmärrän. Aika offtopic taas menee jutut =D
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
sangviinikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #63 : 12.03.2010 20:41:52 »

muutenkin, koko  vaaka merkkiä ei kauheesti pidetä esillä tai sitä pohdita.

vai onko kaikille vaan niin selkeää jo mikä on vaaka....

Tjaa...Epäilenpä. Luulen että vaakoja ei ehkä ole ymmärretty oikein, tai ainakin yleinen harhaluulo on että  vaaka on harmiton hiirulainen pillifarkuissaan ensi-illassa.

vaaka on johtava merkki, joka tietää kyllä mitä haluaa, etenkin läheisissä ihmissuhteissa.
Luulisi näillä leveysasteilla löytyvän ainakin  vaaka -nousuisia. Muut merkit vaan ovat pitäneet enemmän meteliä itsestään.. coolsmiley
tallennettu

"Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra"
Suljin
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #64 : 12.03.2010 23:54:43 »

Minusta merkuriusvaaka on niinkuin
vaaka yleensäkin, semmoinen
hiljainen kaikkien kaveri :Smiley
Luulisin, että hakee aina
sitä tasapainoa ja sopua
myös keskusteluissa..
Ei siispä välttämättä pidä
väittelyistä?
Pitää kauniista sanoista?

Nämä ovat vain omia
mietteitäni, minäkään en
tietääkseni ketään merkuriusvaaka
tunne Cheesy
tallennettu

Vain mielikuvituksesi on rajana
Ratkaisu
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #65 : 13.03.2010 00:00:43 »

Hmm, minä en ole kyllä järin hiljainen, mutta varmaan se, että 3. huoneesta löytyy  mars oinas vaikuttaa tuohon aika paljon. Hmm, niin en tosiaan hirveästi pidä riidoista, rakentavat väittelyt kyllä ovat mieleeni kunhan pysytään asiassa ja väitteet eivät mene henkilökohtaisiin loukkauksiin. Että ehkä se siinä sitten näkyy. =/

Itse en kyllä myöskään itseni lisäksi tunne muita  merkurius vaaka =/
« Viimeksi muokattu: 13.03.2010 00:02:38 kirjoittanut In » tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
Asterix
Vieras
« Vastaus #66 : 13.03.2010 01:12:10 »

Tuosta kommunikoinnista tuli sellainen mieleen, että huumorintaju on aika oleellinen
asia toisen ymmärtämisessä ja hyväksymisessä toinen sellaisena kuin hän on.

Mie olen  aurinko merkurius kaksoset,   kuu vesimies ,
pluto vaakaaskendentti skorpioni (jotka jälkimmäiset ovat sarkasmia ja hirteishuumoria)
ja... :Smiley

...kun tuo minun siippani  aurinko jousimiesaskendentti neitsyt ja huh,  kuu kaksoset
tahtoo olla niin tosikko, ettei tosikaan. Shocked
Se on mielestään hyvinkin vitsikäs, mutta en mie nyt oikein tiedä. Undecided

Jos vitsi lähtee siitä, että näen kadulla söpön koiran ja ilmaisen,
kuinka niin kiva olisi pieni sesse, niin hän vastaa ilmeettömästi, että minä olen sinun lemmikki.

-----hiljaisuus------

Huh

idiot2

uglystupid2

HAHAHAHAHAHHAHAHAHAH....! Sen piti olla hauska vitsi. uglystupid2

Siis, miksi ei edes oikeasti pikkuisen hymyilyttävää letkautusta, että
"Hei..! Sullahan on jo yksi pussy licker..!" ja osoittaa itseään, tai ketkautusta
jostain eläimellisyydestä tms. mutta.. Huh

idiot2

uglystupid2

Mulla tosi ongelma sen kanssa, että välillä se ei kerta kaikkiaan ymmärrä,
siis hyväksy joitain ihan normaalia vitsailua ja niistä on tullut niin pahoja riitoja,
että mie olen lähtenyt pois -tänäänkin, kun vastasin omaan puhelimeeni
ruotsia murtaen että "Full service Gunilla Andersson, how I can help you...?"
ja koska soittaja oli hyvä ystäväni, joka lähti leikkiin heti mukaan ja kyseli
näistä erityistä ruotsalaisista serviceistä, joihin vastailin hyvin autuaasti
sydämen pohjasta. angel

Mun jotkin ystävät on tosi ihmeissään sen kanssa, kun pitää olla koko ajan varpaillaan
sanomisistaan ja olla niin vakava. Huh

Eikö elämä ole ihan tarpeeksi raskasta ilman, ettei voi vitsaillakaan?
Mun ja mun ystävän karaoke-laulantaakaan se ei tajunnut
ja veti pultit siitä. uglystupid2

Huoh...! Undecided Tervetuloa ankea ja raskas elämä. Cry
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #67 : 13.03.2010 01:51:53 »

Tekee mieli vielä lisätä, tai siis purkaa, kun mie voitin bingosta (johon Jouskari ei halunut osallistua),
hassut kirjavat kukkaiset aurinkolasit, joissa kuka tahansa näyttää hassulle
ja kuulkaas kun se ei suostunut (eikä nähnyt mitään hauskaa), että se laittaa ne päähän
ja mie otan siitä lähikuvan ja lähetän sen perheelleni, että tässä on miun tuleva aviomieheni,
vaan kun sen mielestä olisi ollut hauskaa(..?!) ottaa hänestä kuva meren rannalla Ferrarin kera
ja lähettää se perheelleni. Huh

Ei myöskään siihen, että mie olisin pitänyt niitä päässäni sen kanssa kulkiessa julkisilla paikoilla,
joten veto 5 eurosta, että pidän niitä koko ajan päässäni,
kun menemme esim. ruokakauppaan, ei ottanut tulta alleen. Undecided

idiot2

No.. toinen juttu.

Olimme keilaamassa ja mie en osaa keilata (en mie niihin osu) ja kun et pärjää jossain,
niin periaatteeni on, että tehdään siitä mahdollisimman hauskaa,
ja sitten mie siinä ilveilin ja tein hassuja liikkeitä, kaikki lapset ja ympärillä keilaavat
nauroivat aivan mahdottomasti -paitsi Jouskari, joka uhkasi lähteä kotiin,
jos en ala ottamaan vakavasti sitä keilaamista ja osumaan kaikkiin keiloihin.

Huh

idiot2

uglystupid2

Undecided

Ei siis karaoke-iltoja tämän miehen kanssa. Se ei osaa nauraa itselleen yhtään,
saati sitten muiden vitsailuille, kun sen pitää yrittää koko ajan olla niin pätevä ja tärkeä. Undecided
« Viimeksi muokattu: 13.03.2010 01:56:16 kirjoittanut Sasha » tallennettu
mirka222
Vieras
« Vastaus #68 : 13.03.2010 07:02:39 »

Kuulostaa tutulta Sasha! Mun ukkoni on  aurinko merkurius vaaka,  kuu kaksoset,  askendentti jousimies,   venus skorpioni ...

Näkisin, että tuo  askendentti jousimies ja  kuu kaksoset tekee tuon "tosikkopuolen", siis yleensäkin se kumma pätemisen halu, turhanpäiväisiin asioihin juuttuminen ja näsäviisastelu ja normivitsailut saattaa mennä täysin ohi, mielestäni ukkoni ei osaa sitten itsekään vääntää hyvää huumoria, ja tuo suuttuminen normivitsailusta otti alussa niin paljon päähän tickedoff

tää on niin tuttua: "Mulla tosi ongelma sen kanssa, että välillä se ei kerta kaikkiaan ymmärrä, siis hyväksy joitain ihan normaalia vitsailua ja niistä on tullut niin pahoja riitoja, että mie olen lähtenyt pois"

Näkisin, että tuo suuttuminen vitsailusta voi liittyä jollain tapaa miehen epävarmuuteenkin, varsinkin jos aihe liippaa läheltä miehen omia "kipupisteitä". Esimerkiksi en alussa voinut vitsailla lainkaan millään miesjutuilla, omalla kevytkenkäisyydellä tms, koska siitä olisi seurannut ydinräjähdys...Mieheni oli alussa hyvin epävarma, mikä varmasti vaikutti nuihin kiukkukohtauksiin, nykyään mieheni jopa itse heittää vitsiä minun kuvitteellisista vierailuistani "naapurin Pekan tykönä " ja milloin kenenkin luona Grin Vitsien sävy ei ole ollenkaan piilovittuileva vaan aidosti huumorimielessä tarkoitettuja...

Mutta alussa olin todellakin jättää ukkoni jo pelkästään yllä mainittujen piirteiden takia, koska olen aina tullut toimeen erilaisten ihmisten kanssa kommunikoinnin tasolla enkä voinut ymmärtää, miten joku voi suuttua minun viattomista vitseistäni idiot2  
tallennettu
mirka222
Vieras
« Vastaus #69 : 13.03.2010 07:12:13 »

Lisäyksenä: hänen toilailuistaan/ luonteenpiirteistään ei voinut aiemmin heittää vitsiä/nauraa (toisin kuin minun Grin) nykyäänkin hän saattaa joskus kiukustua, jos nauran hänelle (hyväntahtoisesti) buck2
tallennettu
Ebenia
Moderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #70 : 13.03.2010 10:51:03 »

venus skorpioni ...

Näkisin, että tuo  askendentti jousimies ja  kuu kaksoset tekee tuon "tosikkopuolen", siis yleensäkin se kumma pätemisen halu, turhanpäiväisiin asioihin juuttuminen ja näsäviisastelu ja normivitsailut saattaa mennä täysin ohi, mielestäni ukkoni ei osaa sitten itsekään vääntää hyvää huumoria, ja tuo suuttuminen normivitsailusta otti alussa niin paljon päähän tickedoff

Minusta tämä on ehdottomasti tuon Venus Skorpionin tekosia. En tiedä mitä muita aspekteja on kartalla, mutta minulla on eräs  aurinko askendentti jousimies ystävä, jonka kanssa meillä on todella hauskaa, mutta välillä pilkistää tuo Skorpparin synkkä ja vakavamielinen puoli sieltä esiin aivan puun takaa ja sitten pitääkin lähteä pohtimaan ja selittelemään, että mitä sitä nyt tuli sanottua tällä yhdellä vitsiheitolla.  idiot2 Ennen tämä oli vielä pahempaakin, mutta nykyään molempien kasvettua, ei näitä tule niin usein. Minä olen nimeomaan kyllä yhdistänyt sen niin, että se Jousimies-puoli kyllä on se vitsiniekka (niin kuin monet jousimies ja kaksostyypit ovatkin, perinteisesti 3. - 9.huoneiden mukaan) ja se Skorppari puoli on se, joka yhtäkkiä kesken vitsin alkaakin epäilemään, että ei kai tässä nyt vaan ollut mitään oikeaa/loukkaavaa takana...
tallennettu

Aurinko, Merkurius, Neptunus - Kauris
Nousu - Härkä
Kuu - Rapu
Mars, Pluto - Skorpioni
Venus - Vesimies
Jupiter - Oinas
Saturnus, Uranus - Jousimies

http://www.youtube.com/Ebenia
Asterix
Vieras
« Vastaus #71 : 13.03.2010 12:50:26 »

No jaa Ebenia, kun mie olen vahingossa laittanut väärän ajan herran syntymäajaksi
ja kun hän korjasi sen mulle -noin 2 päivää sitten- hänestä tuleekin  venus kauris
joka tekee miulle järkeä ainakin tuon seksuaalisuuden osalta yhdistettynä
 aurinko jousimies ja  askendentti neitsyt :seen. crazy2

N222, puhut kuin miun suusta! Mulla on myöskin tunne, että se ei kestä normi-vitsailua sen vuoksi,
että se on niin jumalattoman epävarma itsestään.
Epävarmuudestahan juontaa tuo tarve olla pätevä ja niin tärkeä 24/7.

Kyllä fakta omista ympyröistäni on, että huumorintajuttomimmat tyypit löytyy
Jousimies ja Kauris-painotuksista. Neitsyt painotuksella voidaan olla huumorintajuttomia
siksi, että ne saattaavat pahimmillaan olla suorittajia sen kanssa, että kaikki on ok
ja tip-top.

Ainakin  jousimies -  kauris huumori on niin erikoista, ettei tälläinen
ilmapainotteinen ihminen sellaista aina tajua.

Esim. useampikin  jousimies näkee hauskaksi sen, että asiaan kuin asiaan
voi vastata laittamalla käden nyrkkiin ja leikkiä, että hiutaisee sillä toista.  Huh  idiot2

Mie sanoin eilen hissin peilin edessä, että penteles, miulle on tullut finni tuohon otsaan,
niin tämä herra retuutti minut kääntymään itseensä päin huitaisi leikillään (siis huti) nyrkillä
minua otsan kohdalta.
Asiaan ei liittynyt mitään sanoja hänen puoleltaan, vaan tuima ilme
ja sen jälkeen sitä naurattaa se.

Huh

Anteeksi nyt vain, mutta missä se vitsi oli? uglystupid2
« Viimeksi muokattu: 13.03.2010 13:09:35 kirjoittanut Sasha » tallennettu
Ebenia
Moderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #72 : 13.03.2010 13:11:01 »

No jaa Ebenia, kun mie olen vahingossa laittanut väärän ajan herran syntymäajaksi
ja kun korjasi sen mulle -noin 2 päivää sitten- hänestä tuleekin  venus kauris
 aurinko jousimies ja  askendentti neitsyt :seen. crazy2

N222, puhut kuin miun suusta! Mulla on myöskin tunne, että se ei kestä normi-vitsailua sen vuoksi,

Tämä on aivan totta! Epävarmuudestahan tuo johtuu ja juuri se vitsien ymmärtämättömyys voi juontaa juurensa siitä pelosta, että "mitäpä jos tuo vitsaileekin MINUSTA" (vrt. minun kanssani tai minulle).

Kauris merkkkiin liittyy kyllä huumorintajua, mutta se on usein sellaista synkkää, mustaa ironista huumoria, usein sarkasmia mukana. Eli vähän sellaista kieroutunutta meininkiä ehkä. 
tallennettu

Aurinko, Merkurius, Neptunus - Kauris
Nousu - Härkä
Kuu - Rapu
Mars, Pluto - Skorpioni
Venus - Vesimies
Jupiter - Oinas
Saturnus, Uranus - Jousimies

http://www.youtube.com/Ebenia
Violette
Kanta-astroilija

Lips!

Profiili
« Vastaus #73 : 13.03.2010 15:17:07 »

Puhun paljon ja vähän asiaa. Minulla on merkurius vaa'assa. Vaaka on nousussakin, joten osaan tarvittaessa olla hyvinkin diplomaattinen, flirttaileva, mielistelevä ja suostutteleva. Erityisesti flirttaileva. Yleensä en tosin jaksa panostaa Smiley
tallennettu

aurinko neitsyt
 askendentti vaaka
 kuu rapu
 merkurius vaaka
 mars oinas
Asterix
Vieras
« Vastaus #74 : 13.03.2010 18:31:13 »

ja kun korjasi sen mulle -noin 2 päivää sitten- hänestä tuleekin  venus kauris
 aurinko jousimies ja  askendentti neitsyt :seen. crazy2

Tämä on aivan totta! Epävarmuudestahan tuo johtuu ja juuri se vitsien ymmärtämättömyys voi juontaa juurensa siitä pelosta, että "mitäpä jos tuo vitsaileekin MINUSTA" (vrt. minun kanssani tai minulle).

Kauris merkkkiin liittyy kyllä huumorintajua, mutta se on usein sellaista synkkää, mustaa ironista huumoria, usein sarkasmia mukana. Eli vähän sellaista kieroutunutta meininkiä ehkä. 

Hmmm, kyllä tuo mun mielestä kuullostaa enemmän vainoharhaisuudelta. crazy2

Kun mun Jouskari-mies soittaa mulle kysyäkseen treffeille, niin mie vastaan esim.,
että Sashan seuralaispalvelussa, miten voin auttaa, ja että tulleeko kaikilla mausteilla
vai otattanako ihan iliman ja tulleeko kotiinkuljetettuna vai haekkona ihan ihte paikanpäältä..?

(kun en mie jaksa aina samalla tavalla vastata jokapuheluun) crazy2

...niin miten tuon voi vääntää ottamaan itseensä, että vitsaileko se mun kustannuksella? uglystupid2

Tämä Jouskari nimittäin suuttui tuosta ja oli 2-3 päivää hyvin vihainen siitä
ja saarnasi, kuinka se ei ole yhtään hauska vitsi ja kuinka miun pitää opetella olemaan
ihmisiksi, kun hän on niin tärkeä ihminen ja kaikki sen kaverit on poliitikkoja,
korkeita virkamiehiä ja liikemiehiä ja mie nolaan sitä.  Shocked Huh

Ja haloo??!! Vaikka me ollaan kahdestaan!!!!! uglystupid2 uglystupid2 uglystupid2 uglystupid2

Toinen homma, minkä mie olen huomannut, niin jos tyypillä on vahva  jousimies tai  kauris -painotus,
niin niillä on tapana koko ajan hokea, kuinka huumorintajuisia ja hauskoja tyyppejä he itse ovat,
mutta käytännön elämässä sieltä ei lähde sen enempää tilannekomiikka kuin hauskat murjaisutkaan,
eikä missään nimessä koskaan itsensä likoon laittamista tai itselleen nauramista tai itsestä vitsailua.

kauris sentään nauraa muiden mukana, -siis kunhan ne muut ensin nauraa-
mutta jos se on huonolla tuulella, niin osoittaa mieltään ja hmmmp-hyttelee,
että olipa mautonta.

jousimies nauraa ain väärässä paikassa ja kohdassa ja ehkä kertoo jonkun oudon jutun
ja vakavoituu sitten haudan vakavaksi ja alkaa nussimaan pilkkuja siitä vitsistä loppu illan,
eikä osaa jättää aihetta. buck2

Tämä siis mun tuntemilla vahvoilla  kauris ja  jousimies -painotteisilla ihmisillä.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8
  Tulostusversio  

Siirry: