Synapsi
|
|
« : 11.02.2006 12:38:56 » |
|
Minua on aina kiinnostanut tämä opetusmuoto, muttei ole mitään omakohtaisia kokemuksia asiasta. Esittelylehtisestä lainattua: Peruskysymyksiä lapsen edessä seisovalle opettajalle ovat; kuka hän on, miksi hän on syntynyt maan päälle, kuinka autamme häntä elämään HÄNEN ITSENSÄ kannalta hyvän ja mielekkään elämän?Kuulostaa mielestäni aivan loistavilta argumenteilta, samoin steinerkoulujen tarjoama puhdas ja mahdollisimman luomu/biodynaaminen ruoka. Mutta miten lienee käytännössä, onko kellään omakohtaisia kokemuksia? :
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Emelia
|
|
« Vastaus #1 : 11.02.2006 20:12:24 » |
|
Heips,
varsinaista henkilökohtaista kokemusta ei minulta kyllä löydy, mutta siskoni 4 lasta ovat kaikki Steiner -koulussa ja ilmeisen hyvin viihtyvät. Koulu ei ole heidän asuinpaikkakunnallaan, mutta ei sekään ole tuntunut olevan rasite, vaan päin vastoin rikkaus kun on koulu- ja kotikaverit erikseen.
Opetuksessa hyödynnetään biodynaamisuutta mm. siten koululaiset kasvattavat itse ruokatarvikkeitaan.
Lisäksi koululla järjestetään "talkoopäiviä", jolloin koululaiset ja heidän vanhempansa toimivat yhdessä esim. myyjäisiä järjestäen tai rakennellen yhdessä koulun pihapiiriin jotain... Vaatii ehkä siis peruskoulua enemmän kiinnostusta osallistua toimintaan..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Synapsi
|
|
« Vastaus #2 : 12.02.2006 15:40:20 » |
|
Hei Emelia Mukava kuulla, että siskosi lapset siellä viihtyvät, vaikka koulumatka on pidempi. Tiedätkö miten siskosi tuli sitten ajatelleeksi laittaa lapsensa Steineriin? Onko hän mahdollisesti itse kyseisen koulun kasvatti vai muuten vaan? Kovasti olen nykyistä peruskoulumaailmaa pohtinut. Siellä mielestäni tökkii ja pahasti. Paljonhan on joustavia lapsia, jotka sen läpi kunnialla vievät, mutta mielestäni nykyinen luokattomuus ja hurjan isot luokkakoot aiheuttavat jonkinlaista "juurettomuutta". Monilla tuntuu olevan vaikeuksia isoissa ryhmissä keskittyä, enkä totisesti ihmettele. Ainakin pienet ala-asteikäiset koululaiset ansaitsisivat hieman pienempiä ryhmiä. Eihän kaikki voi olla kiinni rahasta, eihän!? Onneksi on näitä vaihtoehtoja
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sister of Night
|
|
« Vastaus #3 : 12.02.2006 17:54:06 » |
|
Heippa Synapsi! Mullakaan ei ole henkilökohtaisia kokemuksia Steiner-koulusta, mutta tuttavani lapsi on myös Steinerissa, ja viihtyy kyllä hyvin. Ainakin oppiaineita on valittavana tuplasti enemmän kuin normaalissa peruskoulussa, ja pakollisiakin aineita on ryhmädynamiikasta matonkutomiseen. Koulukirjojahan siellä ei tule kun vasta lukiossa. Sitä ennen oppilaat kokoavat jokaista varten omat vihkonsa, joissa on muistiinpanoja, kuvia yms.. Itselläni on ainakin sellainen kuva, että koulussa ei yritetä ryhmäyttää ja kasvattaa lasta laumasieluksi, vaan nimenomaan kunnoitetaan hänen yksilöllisyyttään ja omia valmiuksiaan. Tietty tämän kaltaisessa koulussa ei välttämättä pääse aina helpoimmalla, vaan se vaatii erilaista panostusta. Ainakin ne Steiner-koulunuoret joiden kanssa itse olen ollut tekemisissä ovat kyllä olleet poikkeuksetta ajattelevia, tiedostavia ja kaikinpuolin hyviä tyyppejä. Varmaankin aikanani harkitsen vakavasti tätä kouluvaihtoehtoa myös omille mahdollisille lapsilleni.
|
|
|
tallennettu
|
- Muistuta mua, että mä etsisin valoa. - Mitä? - Muistuta mua, että mä etsisin valoa. - Okei. Tauko - Muista etsiä valoa. - Ei vielä, tollo. - Millos sitten? - Sitten kun mä olen unohtanut sen. - Okei.
|
|
|
Elämänilo
|
|
« Vastaus #4 : 12.02.2006 21:53:15 » |
|
Minua on aina kiinnostanut tämä opetusmuoto, muttei ole mitään omakohtaisia kokemuksia asiasta. Esittelylehtisestä lainattua: Peruskysymyksiä lapsen edessä seisovalle opettajalle ovat; kuka hän on, miksi hän on syntynyt maan päälle, kuinka autamme häntä elämään HÄNEN ITSENSÄ kannalta hyvän ja mielekkään elämän?Kuulostaa mielestäni aivan loistavilta argumenteilta, samoin steinerkoulujen tarjoama puhdas ja mahdollisimman luomu/biodynaaminen ruoka. Mutta miten lienee käytännössä, onko kellään omakohtaisia kokemuksia? : Hei "Synapsi"
Minulla on kaksi lasta käynyt Steiner-koulua Jyväskylässä.
Luomuruokaa siellä ei kyllä tarjottu, koska se on liian hankala järjestää. Söivät suur-keittiöstä tilattua ruokaa, niinkuin muutkin lapset.
http://www.steinerkoulu.fi/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Steiner-koulu
Koulu on mielestäni hyvä paikka lapselle.
Käsillä tekemisen kautta saadaan aivoille paljon toimintaa - kudotaan, virkataan jne. - värjätään kankaita - huovutetaan lampaanvillaa
Tutustutaan luontoon luonnossa liikkumalla jne.
Jokainen on oma yksilö, ei vain yksi muiden joukossa.
Koulu opettaa lapselle sielullista elämää eikä mitään materiaan perustuvaa tai kilpailuhenkisyyttä - ei liity uskontoon - sitä siellä ei tyrkytetä
Koulussa asioiden oppiminen ei ole tärkein asia, vaan yksilönä kasvaminen. - sosiaaliset tavat, erilaisuuden hyväksyminen, käyttäytyminen: silmiin katsominen - opettaja kättelee jokaisen oppilaan aamulla ennen koulun alkua ja päivän päätteksi.
Kielien opettelu alkaa leikkien ja laualaen eka luokasta alkaen.
Liikkuen ja leikkien opetellaan matematiikkaa.
Teknisiä laitteita vältetään. Kaikki tehdään itse.
Suosittelen lämpimästi Elämänilo
|
|
« Viimeksi muokattu: 12.02.2006 21:55:53 kirjoittanut Elämänilo »
|
tallennettu
|
|
|
|
Synapsi
|
|
« Vastaus #5 : 12.02.2006 22:47:51 » |
|
... pakollisiakin aineita on ryhmädynamiikasta matonkutomiseen. Kuulostaapa hyvältä! Ryhmädynamiikka on alue, johon ihan kaikkien olisi hyvä tutustua! Ja matonkutominen on todella meditatiivista toimintaa! Harmi, kun en itse aikoinani päässyt tuollaiseen kouluun. Laitosmainen ja autoritäärinen peruskouluopetus kaivoi ainakin minusta kaikki huonoimmat puolet esiin!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Synapsi
|
|
« Vastaus #6 : 12.02.2006 22:59:51 » |
|
...Koulu on mielestäni hyvä paikka lapselle. ...Suosittelen lämpimästi
Kiitos sinulle Elämänilo, toit arvokasta tietoa asiasta. Koulun valinta on valtavan suuri juttu, vaikuttaa niin moneen alueeseen lapsen tulevaisuudessa. Kaikki, mitä asiasta kerroit, vahvistaa omia ajatuksia ja "fiiliksiä".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
eetee
Satunnainen astroilija
Viestejä: 34
|
|
« Vastaus #7 : 13.02.2006 13:23:25 » |
|
Hei Synapsi,
Mainitsit jossain viestissäsi luokkakoon pienuuden olevan tavoitteesi. Se ei Steiner-koulussa ole välttämättä laisinkaan pieni. Oman lapsemme luokalla on n. 30 oppilasta. Aluksi tuntui hurjalta ajatella pientä ekaluokkalaista niin isossa ryhmässä, mutta tässä vuosien saatossa on saanut arvostaa tuon ryhmän opettavaa ja toisia hiovaa vaikutusta. Tietyissä aineissa tuo luokka toki on jaettu kahteen ryhmään. (esim. käsityöt, eyrytmia)
Oman opettajan pysyminen luokan matkassa aina 8.luokkaan asti on myös todella hieno asia.
Taideaineet ovat korostuneesti esillä opetuksessa, toki niidenkin kautta lähestytään kulloistakin käsiteltävää teemaa.
Suosittelen lämpimästi oman kokemuksen valossa ja vaikka olisikin lapsensa Steiner-kouluun ilmoittanut ja tulisi myöhemmin toisiin aatoksiin, eihän sinne ole pakko mennä. Koululta kutsutaan vanhemmat kuulemaan koulun tavasta työskennellä ja tutustumaan myöskin tulevaan opettajaan (mikäli on tiedossa, yleensä on).
Totta on, että tässä koulussa vanhemmat saavat osallistua/joutuvat osallistumaan koulun toimintaan PALJON enemmän kuin peruskoulussa. Tietysti voi valita olla osallistumatta, mutta lapsen kannalta se ei ole tarkoituksenmukaista. Me olemme halunneet olla mukana mahdollisimman paljon ja saaneet siitä suunnattomasti hyvää mieltä, uusia kokemuksia ja näkemyksiä.
t. eetee, "steinerilaisen" äiti
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Synapsi
|
|
« Vastaus #8 : 13.02.2006 14:05:13 » |
|
Mainitsit jossain viestissäsi luokkakoon pienuuden olevan tavoitteesi. Hei eetee! Lapseni tarvitsee erityisopetusta/tukea, ja kuuluu pidennetyn 11 vuotisen oppivelvollisuuden piiriin. Eli hänen tapauksessaan ryhmäkoko on vain 8 oppilasta. Olen kyllä pohtinut, että pienryhmät voisivat sopia muillekin kuin erityislapsosille. Varmaan aika yksilöllistä. Mutta oli hyvä kuulla kommenttisi siitä, että isokin ryhmä kasvattaa ja hioo toisiaan. Oman opettajan pysyminen luokan matkassa aina 8.luokkaan asti on myös todella hieno asia. Tämä on aivan hulppean hieno juttu! Jatkuvuutta tähän hektiseen aikaamme. Käsittääkseni lapsi-opettaja suhde on lapsille usein todella tärkeä. Me olemme halunneet olla mukana mahdollisimman paljon ja saaneet siitä suunnattomasti hyvää mieltä, uusia kokemuksia ja näkemyksiä. Oikein kannustavaa kuulla, luulen että me osallistumme myös koulun tapahtumiin innolla. Juuri tässä onkin iso pointti. Jos kerran haluan, että opettajat panostavat ja ovat sitoutuneet yhteistyöhön, niin silloinhan minunkin on niin tehtävä, eikös vain
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Elämänilo
|
|
« Vastaus #9 : 13.02.2006 16:36:06 » |
|
"Synapsi" Lapseni tarvitsee erityisopetusta/tukea, ja kuuluu pidennetyn 11 vuotisen oppivelvollisuuden piiriin. Eli hänen tapauksessaan ryhmäkoko on vain 8 oppilasta. Olen kyllä pohtinut, että pienryhmät voisivat sopia muillekin kuin erityislapsosille. Varmaan aika yksilöllistä. Mutta oli hyvä kuulla kommenttisi siitä, että isokin ryhmä kasvattaa ja hioo toisiaan.
Oman opettajan pysyminen luokan matkassa aina 8.luokkaan asti on myös todella hieno asia. Tämä on aivan hulppean hieno juttu! Jatkuvuutta tähän hektiseen aikaamme. Käsittääkseni lapsi-opettaja suhde on lapsille usein todella tärkeä. Hei "Synapsi"
Lapset jaotellaan eri tempperamenttien perusteella. Samanlaiset temperamentit laitetaan vierekkäin istumaan - ajan kanssa toisen käytös saa muutosta toisessa - SAMA PARANTAA SAMAA - - vilkkaus/hiljaisuus alkaa muuttumaan pikkuhiljaa, koska toisen vilkkaus/hiljaisuus alkaa ärsyttämään/häiritä.
http://www.wsoy.fi/index.jsp?c=product&isbn=951-0-28423-8
Kannattaa ottaa varhaisessa vaiheessa yhteyttä kouluun ja jutella lapsesi erityistarpeesta ymv. Tyttäreni luokalla oli lievästi autistinen lapsi, joka pärjäsi koko ajan hyvin, koska sai opiskella omaan tahtiinsa. Päiväkodissa ennustettiin ettei ko. lapsen koulunkäynti tule lainkaan onnistumaan, vaan toisimpa kävi. - toki asia on kiinni opettajastakin
Usein nämä hieman "erikoiset" lapset ovat jollain alueella erittäin lahjakkaita.
Yhteiset talkoot lasten vanhempien kesken sai lämpimän ja kotoisan olon. Oli ihanaa saada tutustua myös lapsensa luokkatovereiden vanhempiin. Myöskin opettaja tuli paremmin tutuksi näiden talkoo ymv.. tahojen kautta.
Mene kouluun seuraamaan opetusta eri luokkiin. Näet konkreettisesti, mitä siellä tapahtuu jne. Siltä pohjalta saat vahvistuksen, onko koulu sinun lapsellesi paras paikka. Aamulla pääset näkemään ja kokemaan aamunavauksen rytmisen toiminnan. (http://bellemaus.free.fr/gif/comic/diddl/8.gif) Elämänilo
|
|
« Viimeksi muokattu: 28.02.2006 20:53:45 kirjoittanut Elämänilo »
|
tallennettu
|
|
|
|
Synapsi
|
|
« Vastaus #10 : 13.02.2006 19:16:13 » |
|
Lapset jaotellaan eri tempperamenttien perusteella. Samanlaiset temperamentit laitetaan vierekkäin istumaan - ajan kanssa toisen käytös saa muutosta toisessa - SAMA PARANTAA SAMAA - - vilkkaus/hiljaisuus alkaa muuttumaan pikkuhiljaa, koska toisen vilkkaus/hiljaisuus alkaa ärsyttämään/häiritä.
Hyvänen aika, tästähän tulee ihan mieleen homeopaattiset ydinajatukset! Loistavaa. Voisiko ajatella, että kyse on tosiaan siitä? Satutko Elämänilo tietämään, olivatko Hahnemann ja Rudolf Steiner aikalaisia, ja mitä tuumivat toisistaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Synapsi
|
|
« Vastaus #12 : 13.02.2006 22:28:16 » |
|
Hei Elämänilo! Eipä ehtineet olla ihan aikalaisia nuo kaksi herraa, mutta samankaltaisuutta löytyi muuten kyllä. Tuosta antamastasi keskimmäisestä linkistä löytyi hyvin mielenkiintoinen tieto: Arno Forsius; Vaihtoehtoisesta hoidosta Monet keskiaikaiset lääketieteelliset opit, kuten humoraalipatologia ja astrologia elävät yhä antroposofisessa lääketieteessä. Siinä käytetään apuna mm. luonnonlääkkeitä sekä väriterapiaa, eurytmiaa ja rytmillistä hierontaa.Että sillä lailla. Tämähän käy yhä mielenkiintoisemmaksi. Löysin R.Steinerin astrokartan, kiintoisa sekin. , , . Tiukka kaloissa. Ps. Olen käynyt jo tutustumassa erityis Steiner-kouluun, ja hyvältä tuntui. Paikkakin on sieltä poitsulle jo varattuna. Nyt jatkan uteliaana tutkimuksia..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Emelia
|
|
« Vastaus #13 : 28.02.2006 20:14:29 » |
|
Hei Emelia Mukava kuulla, että siskosi lapset siellä viihtyvät, vaikka koulumatka on pidempi. Tiedätkö miten siskosi tuli sitten ajatelleeksi laittaa lapsensa Steineriin? Onko hän mahdollisesti itse kyseisen koulun kasvatti vai muuten vaan? Kovasti olen nykyistä peruskoulumaailmaa pohtinut. Siellä mielestäni tökkii ja pahasti. Paljonhan on joustavia lapsia, jotka sen läpi kunnialla vievät, mutta mielestäni nykyinen luokattomuus ja hurjan isot luokkakoot aiheuttavat jonkinlaista "juurettomuutta". Monilla tuntuu olevan vaikeuksia isoissa ryhmissä keskittyä, enkä totisesti ihmettele. Ainakin pienet ala-asteikäiset koululaiset ansaitsisivat hieman pienempiä ryhmiä. Eihän kaikki voi olla kiinni rahasta, eihän!? Onneksi on näitä vaihtoehtoja Heips! Kiireiden lomassa taas vastailen.. Eihän toki.. Me ollaan ihan perinteisen ajatusmallin omaavia.. Siskoni kävi aikoinaan oppikoulun mukaisen lukion ja me nuoremmat peruskoulun ja yläasteen... Aikoinaan kuitenkin siskoni ( lastentarhanopettaja ammatiltaan olisi halunnut esikoisensa, joka tänä vuonna täyttää 16 vuotta, esikouluun ennen kuin se tuli kaikille yleiseksi mahdollisuudeksi. J a koska sitä ei, tällä meidän paikkakunnalla, aloitettu kävi tämä esikoinen sitten koulukypsyyskokeet ja lähti 6 vuotiaana kouluun.. Poika on nyt lukiossa ja urheilee tavoitteena seuraavat talviolympialaiset.. : Hurjan isot luokkakoot täälläkin ovat aika ahdistavia, eivätkä kannusta lapsia eteenpäin... Steiner -koulussa on ollut mahdollisuus opiskella enemmän kieliä ja muutenkin monipuolisemmin, kuin peruskoulun kautta oli minun aikoinani..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Alzbeta
Vieras
|
|
« Vastaus #14 : 28.02.2006 20:48:12 » |
|
Hei ainoa kokemukseni steiner koulusta on lähinnä hauska. Lapsuuteni kirjekaveri on käynyt steiner koulua ja vanhempamme tuntevat myös toisensa ja tämä oli tosiaan sellainen kirjekaveri/perhetuttu ystävyys, ei mitenkään erityisen läheinen. Muistan vain ekaluokkalaisena kun äitini ihmetteli, että mitä ihme koulua nuo lapset käyvät kun kaverini oppi lukemaan paljon minua myöhemmin ja heillä ei tosiaan ollut mitään koulukirjoja jotain kumma vihkoja joihin olivat itse taiteilleet jotain... Lapsen mieleeni kuva tuosta koulusta ei siis ainakaan jäänyt kovin arvokkaana vaan lähinnä kummallisena ja outona. Johtunee vanhemmistani ja heidän asenteistaan... : Hyvin tavallisessa koulussa viihdyin ja pärjäsin. Ilmeisesti kun edelleenkin opiskelen... : Kannattaa miettiä asiaa kaikessa rauhassa ja ajatella lapsenkin luonnetta kumpi olisi parempi hänelle. Mutta on todellakin hienoa, että on vaihtoehtoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|