Minä aikanaan yli kymmnen vuotta sitten, ensimmäisen lapseni kohdalla tutustuin Steiner-kouluun ja Rudolfin yms. muiden kirjallisuuteen yms. Kävin tutustumassa kyseiseen kouluun paikanpäällä yms.
Tarkoitus oli siis poika tuonne kouluun sitten aikanaan laittaa, kun tulee kouluikään. Kuitenkin ehdimme muuttaa 'muille maille' ja niin kauaksi kyseisestä koulusta ennen koulun alkua, että se vain sitten jäi.
Seuraavaksi sitten kun tuli nämä 'iltatähdet' , ilmoitin heidätkin steiner-kouluun. Kun tuli eskarin aika, kävimme tutustumassa paikallisessa steiner-päiväkodissa, jonne lasten oli tarkoitus mennä...
Minulle se henk.koht oli pettymys. Ymmärsin, että ei ole merkitystä minkä opin takana opettaja tai opettajat on, vaan siitä, mikä ihminen on sisimmiltään ja sydämeltään..
Oppi ja teoriat oli mennyt perille ajatuksena, mutta minkäänlaista sydämen kokemusta ei löytynyt...silkkaa ulkokultaista teoriaa...sellaista hiljaisella äänellä puhumista..'ollaan enkeleitä jo' tyyliin
ja ihmisyys kadoksissa...
Joten totesin vain, että ei ainakaan tämä Steiner-koulu ja -eskari, ole minun kokonaisia lapsiani varten.
Lähinnä itse koen, että Steiner-koulu on sopiva sellaisille neutraaleille ja ns.'kilteille' lapsille...
Niinsanotut 'maailma muuttajat' eivät välttämättä sopeudu steineriin. Ja toisaalta myös ajattelen jo niinkin, että vaikka Steiner-kouluissa idea on hieno, se 'syö itse itseään'. Kahtaijakautuneisuus lisääntyy...
Ja toisaalta, olemmehan nähneet, miten muutkin opit menee 'piloille' ja niiden ydinajatus kärsii, jos niistä tehdään itse itsessään oma erillinen oppi ja suuntaus, taikka uskonto...kahtijakautuneisuus vain lisääntyy.
Koen myös niin, että jos löydän itse sisältäni 'Steinerin-ydin ajatuksen' ja jos se istuu minulle ja lapselleni, voin toteuttaa sitä normaalissakin peruskoulussa.
Siten vien sitä ajatusta ja muutosta eteenpäin siellä missä sen muutoksen olisi ehkä hyvä tapahtua, enkä eristäytymällä oppini kanssa muista.
Kaikki lapset tarvitsee muutoksia peruskoulu järjestelmään. Jopa hekin, joiden vanhemmat eivät näe mitään muuttettavaa peruskoulun järjestelmässä. Kuka ajaa näiden lasten asiaa?
Itse olen nyt keskittynyt siihen, että mitä 'epäkohtia' tulee vastaan ns.'tavallisessa' peruskoulussa, puutun niihin. Olen aktiivinen ja otan osaa kaikkeen ja vaikutan. Sillä tapaa koen saaneeni muutoksia, ehkä pieniä, mutta muutoksia, jotka todella tapahtuvat siellä, missä tuleekin tapahtua.
Ja koen myös niin, että jo se, kun kertoo oman näkemyksenä, ja on yhteydessä opettajiin, vaatii syvällisiäkin keskusteluja, jää kytemään opettajan 'mieleen', vaikkakaan ei heti siinä hetkessä kantaisikaan hedelmää. Se voi kantaa hedelmää, jonkun toisen lapsen kohdalla...
Eikä tarvitse mitään 'julistaa' erikseen tai olla liikkeellä mielellä 'minä opetan näille opettajaille jotain', vaan ihan nimenomaan ihmisinä, kohtaamalla ja eteen tulevien asioiden kautta. Ei erikseen hakemalla jotain mistä purnata ja valittaa.
Mutta tämä on vain minun näkemykseni ja kokemukseni. Ja todellakin näitä kouluja on erilaisia ympäri suomen.
Ja todellakin pidän tärkeämpänä jokaisen opettajan persoonallisuutta ja sydämen avoimutta kuin sitä, mitä oppia hän tukee ja lukee.