Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Huonejärjestelmät  (Luettu 13627 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Ebenia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1496



Profiili WWW
« : 24.03.2010 13:51:42 »

Olen alkanut tutkia nyt tarkemmin erilaisia astrologisia huonejärjestelmiä (joita todella löytyy paljon) ja miettinyt sitten tarkemminkin sitä, että mitä huonejärjestelmää täällä pohjoisella pallonpuoliskolla kannattaisi todella käyttää.

Yleisiä huonejärjestelmiä ovat mm. Placidus (eli se mikä esim. astro.fi:ssä ja astro.comissa on automaattisena karttajärjestelmänä), Equal, Whole signs, Regiomontanus, meridian, Koch...

Yleisesti voidaan sanoa, että astrologit esimerkiksi USA:ssa käyttäisivät pohjoisella pallon puoliskolla syntyneille ihmisille Equal järjestelmää sen vuoksi, että täällä syntyessä astrologiset huoneet saattavat valahtaa jopa kolmen merkin kokoisiksi. Ongelmana tässä on sitten se mielestäni, että ikään kuin oletettaisiin, että sillä ei ole väliä, että olemme syntyneet pohjoisella pallon puoliskolla, vaan tärkeää on se, että astrologinen karttahuonesysteemi näyttää "normaalilta". Mutta tietyllä tavalla siinä on kyllä ajatusta, sillä siihenkin on syynsä, että astrologinen huonejärjestelmä perustuu 12.huoneeseen ja 12 merkkiin. Lisäksi Equal systeemissä MC:n ja IC:n merkitys hieman muuttuu.

Oma karttani vinksahtaa aika voimakkaasti esim. Equal järjestelmällä ja vain 3 planeettaa pysyy samoissa huoneissa kuin Placiduksella ja kaikki muut vaihtavat paikkaa.

Seppo ilmeisesti käyttää Placidusta tulkinnoissaan.

Olen kuitenkin ruvennut pohtimaan, että kuinka paljon tämä huoneiden valahtaminen voi vaikuttaa sitten ennustamiseen - onhan sillä todella paljon väliä, että pörrääkö esimerkiksi transitoiva Saturnus 4.huoneessa vai 6.huoneessa.

Mitä mieltä itse olette? Oletteko kokeilleet eri karttajärjestelmiä ja oletteko löytäneet ns. "omaanne"? Miten karttajärjestelmä omasta mielestänne vaikuttaa tulkintaan?
tallennettu

Aurinko, Merkurius, Neptunus - Kauris
Nousu - Härkä
Kuu - Rapu
Mars, Pluto - Skorpioni
Venus - Vesimies
Jupiter - Oinas
Saturnus, Uranus - Jousimies

http://www.youtube.com/Ebenia
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 3522



Profiili WWW
« Vastaus #1 : 24.03.2010 14:39:31 »

Astro.com antaa napapiirin pohjoispuolella syntyneille huonejärjestelmäksi Porfyryn, jolloin AC ja MC pysyvät samana kuin Placiduksessa, muut huoneet saattavat hieman heittää. Sepon karttalaskuri käyttää toposentristä huonejärjestelmää, joka sopii näille pohjoisille leveysasteille paremmin kuin Placidus.

Itse en ole tehnyt systemaattista vertailua eri huonejärjestelmien toimivuudesta, pääsääntöisesti olen pitäytynyt Placidukseen ja Porfyryyn.  Kollegojen palautteen mukaan Koch olisi myös varsin toimiva..
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
meimi
Astroholisti
*****
Viestejä: 1017


Astrotumpelo


Profiili
« Vastaus #2 : 24.03.2010 15:27:54 »

Mä olen kans miettinyt näitä huonejärjestelmiä, vaikka olen ihan aloittelija.  En ole kylläkään tutustunut muihin kuin astro.fi.ssä olevaan.  Olen vain kuvitellut sen olevan Placidus, kun se kuulemma on yleisin.

Onko se Ebenian mainitsema Equal sitten semmoinen tasahuonejärjestelmä?  Jossain kirjassa mainittiin se, se oli kirjan kirjoittajan mielestä se mielekkäin.

Miten ihmeessä niitä huonejärjestelmiä voi olla niin monta?  Tuntuu niin kummalliselta, että jos saa aikaiseksi mielestään onnistuneen tulkinnan jostain kartasta, niin toisella huonejärjestelmällä se muuttuukin toisenlaiseksi?  Pää menee pyörälle raukalla pienellä meimillä.  crazy2
tallennettu

aurinko jousimies  kuu vaaka  askendentti kauris  merkurius jousimies  venus skorpioni  mars jousimies  keskitaivas jousimies

Punainen Resonoiva Taivaanvaeltaja
Suljin
Astro-nauttija
****
Viestejä: 757



Profiili
« Vastaus #3 : 24.03.2010 16:32:43 »

Equal kartta näyttää minusta
liian kummalliselta.. Shocked

Sitäpaitsi, jos tulkinnat
pysyisivät samanlaisina niin
esimerkiksi junoni ja
aurinkoni siirtyisivät 4.
huoneeseen, jonne en niitä
omaksu ollenkaan.. Cheesy
tallennettu

Vain mielikuvituksesi on rajana
Suljin
Astro-nauttija
****
Viestejä: 757



Profiili
« Vastaus #4 : 24.03.2010 16:44:55 »

Ainiin..

Jos on
iso 1. huone =
saa oinasmaisia piirteitä
iso 2. huone =
härkämäisiä piirteitä
iso 3. huone =
kaksosmaisia piirteitä

jne. Meneekö se näin vai ei?

Olen aina kuvitellut, että
menee, mutta en
ole koskaan saanut tähän
varmistusta..

Pullenin kartallakin,
jos on suuri "jonkun merkin"
huone niin se näkyy
prosentuaalisestikin vaikkapa
siinä, mitä merkkiä on eniten
kartalla vaikkei Merkissä olisi
stten juuri mitään vaan
pelkästään merkin
omistamassa huoneessa.

Entä sitten..

Kuu
1. huone =
automaattisesti
oinasmaista vaikutusta
kuuhun
2. huone =
härkämäistä vaikutusta
kuuhun
3. huone =
kaksosmaista vaikutusta
kuuhun?

Jne. Joka planeetan kohdalla?

Tahtoisiko joku valaista
näitä asioita? Cheesy
tallennettu

Vain mielikuvituksesi on rajana
Emelia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1798



Profiili WWW
« Vastaus #5 : 24.03.2010 17:10:22 »

Tästä on varmaan yhtä paljon mielipiteitä kuin on karttojen tekijöitäkin, mutta minun mielestäni myös Placidus antaa jotenkin luontevimman tulkinnan kun on kyse huoneista.  Pohjoisessa asuville kannattaa todella vaihtaa toinen järjestelmä, muuten huoneet voivat vinksahtaa täysin.

Tasahuonejärjestemää usein tarjotaan harjoittelijoille, mutta se ei mielestäni kyllä anna oikeaa käsitystä jos vaikka luonnetta pitäisi miettiä.. ja eri taivaankappaleet kyllä toimivat erlailla eri huoneissa.

Ennustavan astrologian piirissä yleensä käytetään Placidusta, mutta esim. Robert Hand, jonka transiittitulkintoja voi lukea myös www.astro.com 'ista, käyttää karttoja tulkitessaan nykyisin tasahuonejärjestelmää. Ehkä hänellä on tarkoituksena hahmottaa kartta mahdollisimman pelkistettynä ja yksinkertaistettuna. Aiemmin hänkin käytti Placidusta.

Tavallaan tuo tulkintasi Suljin on oikea, mutta ehkä kannattaisi tulkita siten että aina ko. huoneen asiat ilmenevät huoneen sisällön mukaisesti (1. huoneen sisältö on oinasmaisia asioita) sen merkin luonteenomaisesti. Mutta kun/jos jokin tietty huone on toista suurempi ja kattaa useamman merkin otetaan huomioon aina tietenkin se merkki, jossa taivaankappale on.

Tässä juuri nousee esiin tasahuonejärjestelmän tasapäistävä luonne, kun yksi huone on vain tietyn kokoinen siihen mahtuu myös vähemmän taivaankappaleita ja näin on myös vähemmän variaatioita toimia huoneen sisältöjen mukaisissa asioissa.
tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija
****
Viestejä: 998


aamunsäde


Profiili
« Vastaus #6 : 24.03.2010 17:28:48 »

mulla tasahuone toimii erittäin hyvin. se antaa jotenkin paremman kuvan siitä millainen minä olen (siis riippumatta olosuhteista), kun taas placidus on jotenkin alueet minne olen joutunut. placidus on ehkä enemmän alueet, joita minun tulee kehittää? minulla placiduskartta on liian paljon pelkästään 12 ja 6 huone, ne huoneet on niin jättimäiset, joten antaa elämästäni liian yksipuolisen kuvan. ihankuin mulla ei olisi mitään muuta kuin nuo kaksi jättimäsitä huonetta. placidus vääristyy pohjoisessa syntyneille tosi paljon, tuottaen usein tälläisiä 2 jättihuoneen karttoja, joissa jopa MC ja AC akselit saattaa mennä samaan merkkiin, jos on ihan pohjoisessa syntynyt :Smiley


mulla tasahuoneiden aurinko 10 h ja stelliumi 4 huone kuvaa hyvin mitä olisin itsessäni,eli työ ja perhekeskeinen, sukurakas mutta päämäärätietoinen.


sitten vaan olen jotenkin joutunut pakosta (?) placidus alueille kuten alitajunta, mielenterveysongelmat, taide 12 huone sekä arjen kriisit 6 huone.


mulle tuo placidus tuntuu sellaiselta, mitä joutuu oppimaan halusipa sitä tai ei. tosin joku taide kiinnostaa muutenkin, mutta en tiedä liittyykö sekään itsessään 12 huoneeseen, ehkä enemmän 5.
tallennettu

nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 839


Profiili
« Vastaus #7 : 24.03.2010 17:36:07 »

Sellainen huonejärjestelmä olisi kiva missä huoneet voisi olla ihan minkä tahansa kokoisia ja niin ettei vastapäisetkään olisi välttämättä samankokoisia laugh  Voisi olla vaikka iso 10. ja pieni 4. (uraihminen). 1. huonekin voisi alkaa mistä tahansa. Eri asia sitten kuka keksisi minkä perusteella tällaiset huoneet muodostuisi. Vielä ei ole tullut vastaan tällainen.
tallennettu
tuonen joutsen
Astro-nauttija
****
Viestejä: 998


aamunsäde


Profiili
« Vastaus #8 : 24.03.2010 17:41:08 »

hih smitten

muuten hauska idea, mutta ei se 1 huone voi alkaa mistä tahansa, kun koko kartta perustuu sille, eli tarkalle syntymähetkelle, eli AC:lle. se on vaan ja tasan siinä kohdassa, mihin hetkeen on syntynyt. Grin



edit. muutenhan olisi ihan sama, kenen karttaa katsoo Grin


vaihdetaanx karttoja? Grin
tallennettu

nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 839


Profiili
« Vastaus #9 : 24.03.2010 17:46:35 »

Mutta alkaahan 1. huone joissain systeemeissä muualta kuin askendetilta, esim. meridiaanihuoneissa. Voishan se tuossa mun jokerihuonesysteemissä alkaa vaikkapa onnenpisteestä. No niin älkää antako tämän häiritä vaan jatkakaa ihmeessä asiallista keskustelua :Smiley
tallennettu
tuonen joutsen
Astro-nauttija
****
Viestejä: 998


aamunsäde


Profiili
« Vastaus #10 : 24.03.2010 17:47:54 »

olet oikeassa. unohdin tuon. MC (meridiaani) huoneissakin on minusta jotain perää.


edit. mutta ehkä Meridiaani huoneet kertoo enemmän kartasta MC:n näkökulmasta, eli sen elämäntehtävän, elämänsuunnan ja uran vinkkelistä.


Meridiaani huoneet : millä alueilla MC:ni toimii ja vaikuttaa?
« Viimeksi muokattu: 24.03.2010 17:49:50 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

Suljin
Astro-nauttija
****
Viestejä: 757



Profiili
« Vastaus #11 : 24.03.2010 18:16:18 »

Sellainen huonejärjestelmä olisi kiva missä huoneet voisi olla ihan minkä tahansa kokoisia ja niin ettei vastapäisetkään olisi välttämättä samankokoisia laugh  Voisi olla vaikka iso 10. ja pieni 4. (uraihminen). 1. huonekin voisi alkaa mistä tahansa. Eri asia sitten kuka keksisi minkä perusteella tällaiset huoneet muodostuisi. Vielä ei ole tullut vastaan tällainen.

Totta.. Olen joskus ihmetellytkin,
miksi vastakkaisten huoneiden
täytyy olla saman kokoiset kun
ei kaikki ole niin "tasapainoista"
muutenkaan..
tallennettu

Vain mielikuvituksesi on rajana
tuonen joutsen
Astro-nauttija
****
Viestejä: 998


aamunsäde


Profiili
« Vastaus #12 : 24.03.2010 19:46:44 »

tuli mieleen, että huoneet ja huonejärjestelmät, niiden täytyy olla hyvin olennainen juttu kartan tulkinnalle, koska nehän ovat ne, ja AC ja MC jotka sitovat planeettavoimat maan tasoon ja tekevät niistä henkilökohtaiset.


muutenhan se olisi vaan joku yleinen ja anonyymi planeetta ja tähtikuvio avaruudessa. huoneet tekee siitä kuviosta yksilöllisen ja henkilökohtaisen, joten kai niillä huoneilla on iso kokoava merkitys.


olen huomannut kyllä, että placidushuoneiden kärjen merkit näkyy ihan käytännössä, kuten mulla sen jätti 6 huoneen kärki  leijona, ja ehkä yös jätti 12 huoneen kärki  vesimies, miksi ei.


leijona vaan näkyy enemmän kuin vesimies. vesimies teorisoi, leijona havainnollistaa esityksellä :Smiley
tallennettu

Emelia
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1798



Profiili WWW
« Vastaus #13 : 24.03.2010 20:54:44 »

Heh.. hauskoja ajatuksia.. mutta todellisuudessa vastakkaiset huoneet ovat samankokoisia siksi että toinen edustaa aina sen huoneen asioissa minua ja toinen sinua - esim. 2.huoneessa on omat rahat, varat ja ansiot ja vastapäätä 8. huoneessa toisten rahat, varat ja ansiot.. Olisipa aikamoista sillisalaattia, jos toisten rahat olisi isossa osassa, mutta omat varat ja pääomat (myös henkiset) vain minimaalisessa.. Ei ainakaan kovin tasapainoinen yksilö/ kartta  uglystupid2 ..

aamunsäde, olet tavallaan oikeassa kuvatessasi että Placidus -järjestelmä näyttää sen mihin olet joutunut.. Radix-kartassahan on tietyllä tapaa kyse syntymähetkellä meille annetuista potentiaalisista mahdollisuuksista, eli kaikesta siitä mihin tässä elämässä tulisi pyrkiä ja mihin olisi mahdollisuus päätyä jossain vaiheessa kun tietyt prosessit on käyty läpi.

edit. yksikätinen kirjoittelee välillä mitä sattuu.. 2funny
« Viimeksi muokattu: 24.03.2010 20:56:47 kirjoittanut Emelia » tallennettu

tuonen joutsen
Astro-nauttija
****
Viestejä: 998


aamunsäde


Profiili
« Vastaus #14 : 24.03.2010 21:07:51 »

kiitos Emelia valaisusta!


12/6 ja kartta yksi iso oppositio, niin olen miettinyt, että psykiatrinen sairaanhoitaja olisi minulle hyvä ammatti, mikäli oma terveyteni olisi stabilisoitunut hyväksi, koska minulla on niin paljon käytännön ymmärrystä mielenterveysongelmista.


tosin tunnen intohimoa myös nykyistä ammattiopiskeluani kohtaan ja en voi enää käytännön syistä lähteä opiskelemaan psykiatriseksi sairaanhoitajaksi. (opintoviikot käytetty)


Aika näyttää. luultavasti voisin yhdistää sen 'vanhempana' taideterapiaksi. voisi kuvastaa karttaani todella hyvin. angel


kiteytyi tämä näkemys siitä, mitä olen aikoja pohtinut, että mihin ihmeeseen tää jätti 6/12 viittaa.


mutta se minusta, jatkakaa yleisellä tasolla!
« Viimeksi muokattu: 24.03.2010 21:11:04 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: