Monet foorumin vakiot ovat korkeatasoisia henkisiä auttajia ja tietävät paljon ja osaavat ilmaista asiat oikeilla termeillä. Siihen sekaan on aika pelottavaa kirjoitella.
Mä uskoisin, että tämä on se syy monilla. Itse en jaksa välittää, vaikka en osaisi oikeita termejä käyttää. Jokaisen pitäisi osata ajatella, että nauretaanko ja ilkutaanko sille jos joku ulkomaalainen yrittää puhua suomea, mutta ääntää sanat väärin ja käyttää niitä väärissä muodoissa? No ei naura kukaa. Kaikkihan kannustavat vaan puhumaan lisää jotta oppii paremmaksi ja enemmän.
Itse olen ollut erään aivan toisen alan foorumin ylläpitäjänä/moderaattorina muutama vuosi takaperin. Huomasimme kollegoideni kanssa, että ihmiset eivät uskaltaneet alottaa ketjuja, koska pelkäsivät, että mode tulee ja lukitsee sen ja siirtää kysymyksen vanhaan ketjuun. Noh, monesti näin kävikin, kun samasta aiheesta oli jo parikin eri ketjua. Huomasimme myös, että kukaa muu ei uskaltanu antaa neuvoja toisille, kun modet ja ylläpito tietty vastasivat niin paljon "hienommin" asioihin ja ongelmiin. Tähän haluun antaa neuvon niille jotka kokevat asiat näin, että modetkin on monesti alottanu taviskäyttäjinä ja he ovat päässeet modeiksi yleensä ystävällisyyden, avuliaisuuden ja sosiaalisuuden vuoksi. He ovat osoittaneet ainesta ko tehtävään. Modet tekevät "työtänsä" hyväntekeväisyytenä ja omalla ajallaan, tavallisten töiden jälkeen ja perheen ruokkimisen jälkeen, jos sellainen on. Hekin ovat ns. kanssa tavallisia ihmisiä.
Ei heitä tai ketään muutakaan kannata pelätä.
Se on hassu juttu miten tähän suomalaiseen kulttuuriin kuuluu niin vahvasti pelko siitä, että nolaa itsensä. Mun mielestä erityisesti tälläisellä foorumilla kukaan ei voi sanoa, että jonkun ajatukset on vääriä ja hänen oikeita, koska tämän foorumin asiat käsittelevät aika pitkälti sellaisia asioita joita ei nähdä tai kaikki ei näe. Jokainen kokee asiat omalla tavallaan ja tulkitsee omalla tavallaan. Joten eihän siten voi edes nolata itseään.
Ja vielä haluan sanoa, että tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan, voi olla vain tyhmiä vastauksia, jos niitäkään.
Kuten huomaatte, minä oon ihan uusi täällä ja aivan ummikko henkimaailman asioissa yms. Mutta tällee sitä oppii ja kun uskaltaa kysyä ja pyytää toistenkin näkemyksiä, nii oppii lisää. Siitä, että antaa omia näkemyksiä toisille, nii se voi antaa ahaa-elämyksiä jopa kymmenille. Uskaltakaa vaan rohkeasti! Ei mullekaan mitää kamalaa oo tapahtunu... ei kukaa forkan vanha konkari vielä oo mua ryöpyttäny tai purru.