Luultavasti lääkkeiden TV-mainonnan päätarkoitus on luoda tai vahvistaa
ns. muotivaivoja. Tämä tapahtunee pääasiassa tehokkailla visuaalisilla,
voimakkaasti alitajuntaan vaikuttavilla jutskilla.
Viime aikojen kenties paras esimerkki tuollaisesta "muotivaivojen" provosoinnista
on Panadol Zapp - mainos, jossa ihmiset esittävät miimisesti, tai silleen, miltä
tuntuu, kun päätä särkee. Olennaista tuossa on, että ei käytetä sanoja, vaan
vaikutetaan kehon kielellä paljolti alitajunnan kautta suoraan ihmisen sosiaalisiin
tarpeisiin. Toisin sanoen, jotta tuntisit kuuluvasi "porukkaan", sinulla on hyvä olla päänsärky
tai jokin muu vaivaa, jota parasetamolilla voi yrittää lievittää.
Toinen mainio esimerkki tuosta ovelasta "turhien tarpeiden" luonnista
on perävaivalääke AC3 Comfort. Hauskin kohta siinä lienee se, kun
vanhahko nainen tekee ristinmerkin ennen WC-pöntölle istahtamista!
Mikä sitten on paras antidootti noille efekteille! Lienee kiistatonta, että se
on mainosrahoitteisten kanavien katselun lopettaminen. Noh, astroloogian
harrastajat harvoin lienevät TV:n "suurkuluttajia". Ehkä Astro-TV:tä tulee
silloin tällöin kuikuiltua...
Noita pähkäillessä kannattaa pitää mielessä se, että taitava hypnotisti
pystyy saamaan suggestiolla aikaan vaikkapa pahahkon "palovamman"
ihmisen iholle! Esim. päänsäryn aikaansaaminen lienisi huomattavasti
helpompaa. Siihenhän ei tarvitse arkielämässä muuta kuin esim. tieto
siitä, että anoppi on tulossa kylään. Toisille tuo voi lyödä päälle vaikkapa
astmakohtauksen tai nokkosrokon lärviin!
:
PS. Täytyypä panna merkille, näytetäänkö tuontyyppisiä mainoksia
pääasiassa Täyden Kuun tempporaalisessa proksimiteetissa!